English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

ترکیه: حمله به "تروریسم" در دو جبهه داخلی و خارجی

آذوح: نیروهای نظامی و امنیتی ترکیه به یک رشته عملیات علیه اعضا و مواضع گروه دولت اسلامی (داعش) در این کشور و سوریه دست زده است.

به گزارش بی‌بی‌سی، جمعه ٢مرداد۹۴ پلیس ترکیه اعلام کرد که در یک رشته عملیات در استانبول، تعدادی افراد مظنون به عضویت در گروه دولت اسلامی، گروه‌های تندرو کرد و چند سازمان تروریستی دیگر را بازداشت کرده است.

در این عملیات، نفرات پلیس که از حمایت هلی‌کوپتر برخوردار بودند به جستجوی ساختمان‌هایی در چند محله استانبول مبادرت کردند.

به گزارش رسانه های ترکیه، حدود ۵هزار مامور پلیس در این عملیات شرکت داشتند و در جریان آن، بیش از ۲۵۰ نفر به ظن عضویت در گروه دولت اسلامی و حزب کارگران کرد – پ ک ک – و چند سازمان تروریستی دیگر بازداشت شدند.

بازداشت این افراد ساعاتی پس از آن گزارش شد که سخنگوی دولت ترکیه از حمله نیروی هوایی این کشور به مواضع نیروهای دولت اسلامی در داخل خاک سوریه خبر داد. سخنگوی دولت ترکیه در بیانیه‌ای گفت که در ساعات بامداد روز جمعه، سه فروند جنگنده از نوع اف-١۶ از پایگاه هوایی دیاربکر در جنوب ترکیه به پرواز درآمدند و سه هدف واقع در خاک سوریه را با بمب‌های هوشمند مورد حمله قرار دادند.

تاکنون اطلاعات دقیقی از تلفات این حمله منتشر نشده اما رسانه های ترکیه می گویند بیش از ۳۰ نفر از اعضا و فرماندهان گروه دولت اسلامی در نتیجه ی این حملات کشته شده اند.

A240800060

سخنگوی دولت ترکیه گفت که تصمیم به حمله به نقاطی در داخل خاک سوریه روز پنجشنبه در جلسه امنیتی اتخاذ شد. این جلسه پس از آن تشکیل شد که یک پاسگاه نظامی از داخل مرز سوریه هدف آتشباری قرار گرفت که به کشته شدن یک نظامی منجر شد.

به گزارش آسوشیتدپرس، سخنگوی دولت ترکیه گفته است که هواپپماهای ترکیه در عملیات هوایی صبح جمعه حریم هوایی سوریه را نقض نکردند. به این ترتیب، ظاهرا مواضع دولت اسلامی از دور هدف قرار گرفت.

پیشتر، به نقل از مقامات آمریکایی گزارش شده بود که دولت ترکیه به نیروی هوایی آمریکا اجازه داده است تا در حمله هوایی به مواضع دولت اسلامی در داخل خاک سوریه، از پایگاه نظامی اینجرلیک در جنوب ترکیه استفاده کند. گفته شده است که توافق بر سر استفاده از این پایگاه در جریان گفتگوی تلفنی روز چهارشنبه بین باراک اوباما و رجب طیب اردوغان، رئیسان جمهوری آمریکا و ترکیه به دست آمد.

تصمیم به عملیات هوایی ائتلاف به رهبری آمریکا علیه مواضع دولت اسلامی در داخل خاک سوریه تابستان گذشته اتخاذ شد اما این تصمیم با ابراز نگرانی‌هایی در مورد وضعیت این اقدام از نظر موازین حقوق بین الملل همراه بوده است.

ایالات متحده و کشورهای غربی با متهم کردن بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، به کشتار وسیع شهروندان این کشور، رابطه خود با دولت او قطع کرده و این دولت را فاقد مشروعیت می‌دانند. به همین دلیل، عملیات هوایی در داخل خاک سوریه بدون کسب مجوز دولت مرکزی این کشور صورت می‌گیرد که اگرچه به منزله تضعیف یکی از گروه های مسلح مخالف دولت است، اما عملا حق حاکمیت این کشور را نقض می کند. به همین دلیل، شماری از کشورهای عضو ائتلاف از مشارکت در عملیات نظامی در داخل خاک سوریه خودداری ورزیده‌اند.

دولت ترکیه برای کمک به ائتلاف از جمله از طریق جلوگیری از پیوستن نیرو به دولت اسلامی از طریق خاک این کشور ابراز آمادگی کرده بود اما در عملیات در داخل خاک سوریه شرکت نداشت.

روز دوشنبه این هفته دست کم ۳۰ نفر در انفجار انتحاری در شهر عمدتا کردنشین سوروچ در جنوب این کشور و در نزدیکی مرز با سوریه جان خود را از دست داد و بیش از صد نفر دیگر مجروح شدند. این حمله باعث خشم مردم ترکیه و انتقاد از دولت به دلیل خودداری از مقابله جدی با نیروهای دولت اسلامی شد.

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter