English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

دولت افغانستان: ملا محمد عمر رهبر طالبان مرده است

آذوح: سازمان اطلاعات و امنیت افغانستان می گوید ملا محمد عمر، رهبر طالبان بیش از دو سال پیش کشته شده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس، عبدالحسیب صدیق، سخنگوی سخنگوی سازمان ملی امنیت افغانستان گفته است ملا عمر در آوریل ۲۰۱۳ در بیمارستانی در کراچی پاکستان درگذشته است. صدیقی گفت: «ما مرگ او را رسما تایید می کنیم.»

طالبان افغانستان و منابع نزدیک به این گروه ستیزه جو گزارش های ضد و نقیض درباره مرگ ملا محمد عمر، رهبر طالبان را رد می کنند.

یک سخنگوی طالبان در پاسخ به صدای آمریکا تاکید کرد که رهبر گروه «زنده است» و شایعات مبنی بر مرگ او، با هدف بیرون کشیدن او از مخفیگاهش است.

رهبر طالبان و متحد القاعده پس از حمله آمریکا به افغانستان در سال ۲۰۰۱، عملیاتی خونین را علیه نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا هدایت کرد.

این که چرا مرگ ملا محمدعمر، رهبر تک چشم طالبان افغانستان تاکنون اعلام نشده بود مشخص نیست. تایید خبر مرگ او دو روز قبل از آغاز دومین دور مذاکرات رسمی صلح دولت افغانستان و طالبان در پاکستان اعلام می شود. اسوشیتدپرس می گوید مسئولان طالبان برای اظهارنظر در این زمینه در دسترس نبودند.

عبدالحسیب صدیقی بدون ارائه جزئیات گفت: «او (ملا عمر) در بیمارستان کراچی حال وخیمی داشت و به شکلی مرموز همانجا جان باخت.»

پیشتر معاون سخنگوی رئیس جمهور اشرف غنی گفت دولت افغانستان درحال تحقیق و تجسس در گزارش ها و اخبار مربوط به مرگ ملا عمر بود.

تایید مرگ ملا عمر می تواند روند مذاکرات صلح را پیچیده کند چرا که مرد شماره یک ستیزه جویان طالبان را از دور خارج می کند. طالبان افغانستان همگرا فعالیت می کنند اما گفته می شود بر سر ادامه جنگ و مذاکره با دولت آقای غنی بر سر دوراهی و اختلاف رسیده اند.

پایان جنگ یکی از اولویت های عمده اشرف غنی از سال گذشته و شروع دوره ریاست جمهوری وی است.

گزارش های مردود

منابع مطلع از روند مذاکرات صلح افغانستان نیز خبر مرگ ملا محمد عمر را رد کرده و می گویند این اخبار با هدف منحرف کردن دور دوم مذاکراتی است که قرار است این هفته در پاکستان برگزار شود.

در یک دهه گذشته خبر مرگ ملا محمد عمر گاه و بی گاه در رسانه ها بروز کرده است. این اخبار هرگز تایید نشده و از سویی در سال های اخیر بیانیه هایی منسوب به او انتشار یافته است.

در تازه ترین بیانیه که اوایل ژوئیه، ماه جاری میلادی منتشر شد، ملا محمد عمر از مذاکرات صلح افغانستان استقبال کرد و آن را از نظر مذهبی «مشروع» توصیف کرد و گفت اگر مذاکره به «اشغالگری خارجی ها به رهبری آمریکا» در افغانستان خاتمه دهد و نظامی اسلامی را در کشور تاسیس کند، با مذاکرات صلح آمیز مخالفتی ندارد.

دولت آمریکا برای پیدا کردن ملا محمد عمر، جایزه ده میلیون دلاری تعیین کرده است.

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter