English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

ایران به ارتباط با بمب‌گذاری اخیر در بحرین متهم شد

آذوح: مقا‌م‌های امنیتی بحرین چند نفر را به اتهام دست داشتن در بمب‌گذاری در روستای ستره دستگیر کرده‌ و گفته‌اند مواد به کار رفته در این بمب‌گذاری مشابه با موادی است که "از ایران قاچاق شده" است.

وزارت کشور بحرین اعلام کرده‌ که مواد منفجره‌ به کاررفته در بمب‌گذاری روز سه‌شنبه (۶ مرداد/۲۸ ژوئیه)، مشابه مواد منفجره‌ای است که روز شنبه گذشته (۳ مرداد/۲۶ ژوئیه) توقیف شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، به دنبال کشف این مواد، مقام‌های بحرین اعلام کردند که این "توطئه برای قاچاق سلاح و مواد منفجره از ایران" به بحرین بوده است. در این رابطه دو نفر دستگیر شده‌اند.

پلیس بحرین روز سه‌شنبه گروهی را به اتهام دست داشتن در حادثه بمب‌گذاری در مقابل یک مدرسه دخترانه در روستای ستره دستگیر کرد. شیخ خلیفه بن سلمان آل خلیفه، نخست وزیر بحرین با صدور بیانیه‌ای بدون نام بردن از کشوری خاص، بمب‌گذاری را "تلاش خارجی" برای ضربه به ثبات کشورش دانست.

بمب‌گذاری روز گذشته در روستای شیعه نشین ستره از سخت‌ترین حملات تروریستی از سال گذشته تاکنون بود که در آن شش نفر زخمی و دو پلیس کشته شدند.

ایران ادعای قاچاق اسلحه و مواد منفجره از خاک خود به بحرین را رد کرده است. محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران گفته است که "ادعاهای بحرین مطلقاً صحت ندارد".

روز چهارشنبه (۷ مرداد/ ۲۹ ژوئیه) خبرگزاری مهر به نقل از مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اقدام تروریستی در منطقه ستره بحرین را محکوم کرد.

مرضیه افخم اتهام به ایران را مردود دانست و گفت: «چالش اصلی منطقه تروریسم و افراط‌گرایی است و ضرورت دارد همه کشورهای منطقه مبارزه با منابع این تهدید را در اولویت سیاست‌های امنیتی خود قرار دهند.»

ماه گذشته نیز وزارت کشور بحرین خبر داد که یک گروه شیعه مخالف دولت، موسوم به "گردان‌های الاشتر" را در این کشور منهدم و چندین تن از اعضای آن را دستگیر کرده است. خبرگزاری رسمی دولتی بحرین (بنا)، اعلام کرد که هدف این گروه ایجاد ناامنی و اخلال در امنیت بحرین است و پایه‌گذاران اصلی گروه در ایران به سر می‌برند.

خامنه‌ای: از ملت مظلوم بحرین حمایت می‌کنیم

بحرین از سال ۲۰۱۱ میلادی شاهد اعتراض‌های گسترده شیعیان این کشور است که بیشترین جمعیت آن را تشکیل می‌دهند. بحرین مدت‌هاست که ایران و سپاه پاسداران این کشور را به دخالت در امور داخلی خود متهم می‌کند.

به دنبال توافق اتمی و به‌رغم امیدواری‌ها به تلاش ایران برای بهبود مناسبات با کشورهای منطقه، آیت‌الله خامنه‌‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران در اولین سخنرانی عمومی خود بعد از اعلام توافق اتمی گفت که «چه این متن توافق تصویب شود یا نشود، ما دست از حمایت خود از دوستانمان در منطقه برنخواهیم داشت. ما از ملت مظلوم فلسطین، یمن، بحرین، ملت و دولت سوریه و مجاهدان صادق مقاومت در لبنان و فلسطین حمایت خواهیم کرد.»

در واکنش به این سخنان، دولت بحرین روز شنبه (۳ مردادماه) سفیر خود در تهران را برای "مشورت بیشتر" به منامه فراخواند.

خبرگزاری رویترز به نقل از خبرگزاری دولتی بحرین گزارش داد که فراخواندن سفیر بحرین در تهران به منامه، واکنشی به اظهارات "غیردوستانه" ایران و "دخالت ایران در امور داخلی بحرین" است.

بیانیه‌ای نیز از سوی وزارت امور خارجه‌ این کشور منتشر شد که در آن ایران متهم شده بود "بدون در نظر گرفتن اصول هم‌جواری" در امور داخلی این کشور "دخالتی همه‌جانبه" دارد.

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter