English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

واکنش ویکی‌لیکس به اتهام رشوه دادن سعودی‌ها به احمد شهید

آذوح: ویکی‌لیکس در صفحه توییتر خود در واکنش به ادعای برخی از رسانه‌های داخلی ایران مبنی بر ارائه رشوه‌ای یک میلیون دلاری به احمد شهید از سوی مقامات سعودی٬ اعلام کرد که در هیچ‌یک از اسناد منتشر شده چنین موضوعی مطرح نشده است.

برخی از رسانه‌های محافظه‌کار داخل ایران و چندین خبرگزاری دولتی در روزهای گذشته مدعی شدند که بر اساس اسنادی که ویکی‌لیکس منتشر کرده٬ سفارت عربستان در کویت به احمد شهید٬ گزارشگر ویژه سازمان ملل برای رسیدگی به وضعیت حقوق بشر در ایران٬ یک میلیون دلار رشوه پرداخت کرده تا مواضع تندی در قبال ایران اتخاذ کند و به این ترتیب فشار بیشتری از زاویه حقوق بشر به جمهوری اسلامی وارد شود.

ویکی‌لیکس در واکنش به این ادعاها٬ روز دوشنبه (۵ مرداد/ ۲۷ ژوئیه) در صفحه توییتر خود خطاب به یکی از منابعی که این خبر را منتشر کرده٬ از آنها خواست که به سندی که این مدعا در آن ذکر شده لینک بدهند. هیچ‌یک از رسانه‌های مدعی به درخواست ویکی‌لیکس واکنشی نشان نداده‌اند و جست‌وجوهای رسانه‌های مستقل نشان داده که سندی که موید این ادعا باشد هرگز از سوی ویکی‌لیکس منتشر نشده است.

به نظر می‌رسد طرح این ادعا بخشی از پروژه رسانه‌های محافظه‌کار ایرانی برای بی‌اعتبار کردن گزارش‌های حقوق بشری گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور ایران است.

شبکه خبر ایران٬ خبرگزاری ایلنا٬ خبرگزاری مهر و باشگاه خبرنگاران٬ روز دوشنبه در سلسله گزارش‌هایی به نقل از پایگاه خبری «الوعی نیوز» نوشته بودند که رشوه یک‌میلیون دلاری برای انتشار گزارش‌های جهت‌دار حقوق بشری به احمد شهید پرداخت شده است.

احمد شهید پیش از واکنش ویکی‌لیکس در گفت‌وگو با کمپین بین‌المللی حقوق بشر در پاسخ به اتهامات مطرح‌شده علیه او در رسانه‌های ایرانی گفته بود: «این ادعایی مضحک است که برای پرت کردن حواس افراد از مسائل پیش‌رو٬ یعنی رسیدگی به مسائل جدی حقوق بشری که ایران امروز با آنها روبروست صورت گرفته است.»

به گفته این گزارشگر ویژه سازمان ملل «در ایران اعدام‌ها با نرخ نگران‌کننده‌ای در حال اجراست. حقوق زنان همچنان با چالش‌های بسیار جدی روبروست. صدها نفر برای چیزهایی که نوشته‌اند، گفته‌اند، یا روی اینترنت منتشر کرده‌اند در بازداشت به سر می‌برند و رهبران بهایی هنوز به دلیل باورهای دینی خود در زندان به سر می‌برند.»

احمد شهید همچنین در صفحه توییتر خود از مسئولان ویکی‌لیکس برای شفاف‌سازی پیرامون این موضوع تشکر کرد و گفت: «اتهاماتی که برای مخدوش کردن اعتبار من مطرح می‌شوند نمی‌توانند در سابقه‌ای که توسط دبیرکل سازمان ملل متحد مستند شده و توسط مکانیسم‌های حقوق بشر سازمان ملل متحد ظرف ده سال گذشته مطرح شده‌اند تغییری ایجاد کنند.»

به گفته او «ایران موارد مطرح‌شده در گزارش‌های ما را قبول دارد٬ اما مساله این است که این موارد را نقض حقوق بشر نمی‌داند.»

احمد شهید به کمک هیات‌های حقیقت‌یابی که از سوی سازمان ملل حمایت مالی می‌شوند٬ در چهار سال گذشته تلاش کرده تا موارد نقض حقوق بشر در ایران را مستند کند. مقامات جمهوری اسلامی هرگز به او امکان سفر به ایران را نداده‌اند و رسانه‌های نزدیک به حاکمیت همواره تلاش کرده‌اند تا نقش او را بی‌اعتبار کنند.

ماموریت احمد شهید به عنوان گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران٬ اوایل فروردین سال جاری با تصویب قطعنامه شورای حقوق بشر برای چهارمین سال پیاپی تمدید شد. او در آخرین گزارشی که منتشر کرده٬ با مستندات نشان داده است که «وضعیت حقوق بشر ایران در دوره روحانی بدتر شده است.»

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter