English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

رشد ۳۳ درصدی ایدز در ایران؛ افزایش ۱۰برابری در میان زنان

آذوح: عضو کمیته کشوری ایدز از رشد ۳۳ درصدی آمار مبتلایان به ایدز در ایران خبر داد. دکتر مسعود مردانی گفت، الگوی انتقال ایدز در ایران به تماس‌های جنسی تغییر کرده و شمار زنان آلوده به ویروس این بیماری ۱۰ برابر افزایش یافته است.

در حالی که بان‌کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد به‌تازگی از روند رو به کاهش ابتلا به بیماری ایدز میان سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۴ و کاهش ۸۵درصدی شمار کودکان مبتلا در همین بازه زمانی خبر داده، عضو کمیته کشوری ایدز در ایران اعلام کرده که آمار مبتلایان به این بیماری در سطح کشور ۳۳درصد افزایش یافته است.

دکتر مسعود مردانی چهارشنبه (۷ مرداد/ ۳۰ ژوئیه) در گفت‌وگو با خبرنگار "شفقنا" گفت، الگوی انتقال بیماری ایدز در ایران از سرنگ‌های آلوده به تماس‌های جنسی تغییر یافته است.

مسعود مردانی می‌گوید، ابتلا به ویروس ایدز در کشور از طریق روابط جنسی رشدی ۳۳درصدی یافته است. او افزایش سطح آگاهی‌های جامعه را از مهم‌ترین راه‌های پیشگیری از ابتلا به ایدز دانست.

آقای مردانی افزود، بر خلاف تصور رایج در جامعه، ارتباط مقعدی در روابط جنسی از مهم‌ترین راه‌های انتقال ویروس ایدز (HIV) محسوب می‌شود و این نوع ارتباط جنسی بیش از روش دیگر در انتقال ویروس مؤثر است.

او افزود، با وجود این‌که آمار روشنی درباره جمعیت پنهان مبتلایان به ایدز در ایران وجود ندارد، می‌توان گفت که شمار زنان و دختران جوان آلوده به ویروس این بیماری با افزایش ۱۰برابری از ۳ به ۳۰درصد رسیده است.

گسترش ایدز در کودکان خیابانی

دکتر مسعود مردانی، عضو کمیته کشوری ایدز، به شیوع ایدز در میان کودکان خیابانی اشاره می‌کند و می‌گوید، بیش از ۴۵ درصد کودکان خیابانی از طریق تجاوز و روابط جنسی ناایمن به ویروس ایدز آلوده شده‌اند.

به گفته او، در سال ۲۰۰۹ حدود ۳۸ میلیون نفر در دنیا مبتلا به این بیماری بودند و این آمار در سال ۲۰۱۳ به ۳۵ میلیون نفر کاهش یافته است. اما در ایران میزان ابتلا به ایدز همچنان سیر صعودی را طی می‌کند.

سن ابتلا ۱۶ سال

دکتر مسعود مردانی، استاد دانشگاه شهید بهشتی قابل ذکر می‌داند که نه تنها سن ابتلا به ویروس ایدز در ایران به ۱۶ سالگی رسیده بلکه در سال‌های اخیر نمودار صعودی ابتلا به این بیماری به سمت زنان و دختران کم سن‌و سال تغییر یافته است.

به گفته او، در حالی که در گذشته ۹۷درصد پسران به این ویروس دچار می‌شدند امروزه آمار مبتلایان زن با افزایشی ۱۰برابری از ۳درصد به ۳۰درصد رسیده است.

۶۰هزار ابتلای ثبت‌نشده

دکتر مسعود مردانی می‌گوید، بنا بر اعلام وزارت بهداشت در حال حاضر بیش از ۲۹هزار بیمار مبتلا به ایدز خدمات درمانی دریافت می‌کنند. او می‌افزاید، بسیاری به دلایلی مانند طرد اجتماعی یا ناآگاهی حاضر نیستند به مراکز درمانی مراجعه کنند، اما بر اساس آخرین مدل‌سازی سازمان بهداشت جهانی احتمال وجود ۸۰ تا ۹۰هزار مورد ابتلا به ویروس "اچ آی وی" در کشور وجود دارد و اگر فرض شود که ۳۰هزار مورد شناسایی شده‌اند، تخمین زده می‌شود که حدود ۶۰هزار ابتلای ثبت‌نشده وجود دارد.

این عضو کمیته کشوری ایدز معتقد است که کنترل و پیشگیری این بیماری تنها از طریق همکاری تمامی سازمان‌ها و ارگان‌هان‌های مربوطه، نظیر وزارت بهداشت، بهزیستی و شهرداری امکان‌پذیر است. رسانه‌ها هم با اطلاع‌رسانی درست می‌توانند در آگاه ساختن خانواده‌ها و جوانان پیشگام باشند.

تأکید بر اهمیت داروهای ایدز

دکتر مسعود مردانی‌، فوق تخصص بیماری‌های عفونی می‌گوید، ایدز درمان قطعی ندارد اما مبتلایان می‌توانند با کمک دارو به زندگی طبیعی خود ادامه دهند. در صورتی که داروهای ضد ایدز در مراحل اولیه بیماری و در زمان مناسب تجویز شوند می‌توانند به بهبود، افزایش طول عمر و ارتقای کیفیت زندگی مبتلایان منجر شوند.

به گفته او، مصرف به‌موقع و درست این داروها در کشورهای پیشرفته باعث شده که عفونت‌هایی که به دلیل ضعف سیستم ایمنی ناشی از ایدز بیماران را از پا در می‌آورند، به نحو چشمگیری کاهش یافته و میزان مرگ و میر نیز پایین بیاید. در ضمن، استفاده از داروهای ضد ایدز می‌تواند تا حد زیادی از انتقال ایدز به افراد دیگر نیز جلوگیری کند.

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter