English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

صالحی: توافق هسته‌ای نیازی به تایید مجلس ندارد

آذوح: علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، گفته است توافق هسته‌ای اخیر با کشورهای ۱+۵ یک "معاهده بین‌المللی" نیست و بنابراین نیازی به تایید مجلس ایران ندارد.

آقای صالحی به خبرگزاری مجلس ایران گفت به دلیل اینکه متن مورد توافق یک معاهده نیست از آن با عنوان "برنامه جامع اقدام مشترک" یاد می‌شود.

او تاکید کرد که "برجام یک موافقت‌نامه بین المللی نیست که نیاز به تصویب در مجلس داشته باشد."

آقای صالحی وزارت خارجه را "متولی" توافق اتمی دانست که "باید در این رابطه تصمیم‌گیری کند."

روز چهارشنبه هم الهام امین‌زاده، معاون حقوقی حسن روحانی، گفت متن توافق در نهاد ریاست جمهوری مورد بررسی است تا روشن شود آیا این متن یک "توافق سیاسی" است یا "معاهده بین‌المللی".

مطابق اصل ۱۲۵ قانون اساسی ایران "عهدنامه‌ها، مقاوله‌نامه‌ها، موافقتنامه‌ها و قراردادهای دولت ایران" با دیگر دولت‌ها و همچنین پیمان‌های مربوط به اتحادیه‌های بین‌المللی باید به تایید مجلس ایران برسد.

با پایان موفق مذاکرات ایران و کشورهای ۱+۵ (آمریکا، روسیه، چین، بریتانیا، فرانسه و آلمان) متن مورد توافق در حال بررسی در کنگره آمریکا است. در ایران هم برخی چهره‌های سیاسی می‌گویند این توافق باید به تایید شورای عالی امنیت ملی و مجلس ایران برسد.

از جمله احمد توکلی اوایل هفته جاری گفت: "دولت باید توافق هسته‌ای با گروه ۱+۵ را مانند یک لایحه برای بررسی به مجلس تقدیم کند."

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران هم در اولین اظهار نظر خود درباره توافق هسته‌ای با تشکر از مذاکره‌کنندگان ایران گفت: "چه این متنی که تهیه شده است، در مجاری قانونی پیش‌بینی‌شده‌ خود تصویب بشود و چه نشود، اجر آنها محفوظ است... البته برای تصویب این متن، یک مسیر قانونی پیش‌بینی‌شده‌ای وجود دارد که باید این مسیر را طی کند و خواهد کرد؛ انشاءالله."

یکشنبه گذشته عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه، برای توضیح درباره این توافق در جلسه‌ای در کمیسیون امنیت ملی مجلس حاضر شد. علی اکبر صالحی هم در روز سه‌شنبه در جلسه مشابهی شرکت کرد.

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter