English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

رئیس فرهنگستان هنر ایران: نام درياچه‌ي «خزر» خيانت است

آذوح: رييس فرهنگستان هنر در مراسم رونمايي از سه اثر فرهنگي ـ علمي تأكيد كرد: با وجود رسانه‌ و ابزار مكانيزه نتوانسته‌ايم از آنچه داريم، چيزي بسازيم كه پايداري هويت ما را تضمين كند.

به گزارش ايسنا، در ابتداي اين نشست كه عصر يكشنبه در فرهنگستان هنر برگزار شد، فيلم كوتاهي با نام «ميراث ماندگار» پخش شد كه در آن به معرفي روند ساخت موزه‌ي ميراث روستايي گيلان توسط دكتر محمود طالقاني و ويژگي‌هاي ارزشمند اين اقدام پرداخته شده بود.

سپس رييس فرهنگستان هنر با اشاره به اين اقدام و اين‌كه اين خدمت بزرگ چه جنبه‌اي براي ما دارد گفت: چند روز پيش، در يك جلسه‌ي رسمي به درياچه‌اي كه در شمال ايران قرار دارد و برخي آن را درياچه‌ي «خزر» مي‌دانند و برخي به آن درياچه‌ي «مازندران» مي‌گفتند و برخي نيز «كاسپين» مي‌گويند، اشاره شد. در حالي كه كاسپي‌ها قومي ساكن منطقه‌ي شمال بودند كه مركز آن‌ها همين شهر قزوين است و در حقيقت، هيچ ترديدي نيست كه ما درياچه‌ي «كاسپين» نداريم. اين درياچه «كسپين» يعني قزوين است و مردم قزوين هنوز هستند و زندگي مي‌كنند.

او ادامه داد: خزرها نيز قومي يهودي بودند در شمال درياچه و امروز اگر درياچه به نام آن‌ها تسميه شود، اي بسا كه مالكان و مدعيان ديگري نيز داشته باشد.

معلم تصريح كرد: وقتي اعراب آمدند، درياچه به نام «كسپين» بود كه اين واژه تعريب شد. در حالي كه در بسياري از متون، اين درياچه به نام «قزوين» است.

او با اشاره به نام «انزلي» بر درياچه‌ي شمالي كشور كه كلمه‌اي يوناني و به معني مرداب است، گفت: نام‌گذاري اين درياچه به نام «خزر» خيانت است. اگر هم به نام مازندران باشد، محروم كردن گيلان و طبرستان است. اين درياچه بايد به نام «كسپين» باشد تا بتواند به نام ايران باشد؛ اما ما مرده و شما زنده، ببينيد با اين ماجرا چه خواهد شد.

تابناک

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter