English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

وقتی یک پروژه اصفهان با ششصد پروژه آذربایجان غربی برابری می‌کند!

آذوح: با نگاهی به پروژه‌های آماده افتتاح استان‎‌های مرکزی ایران در طول روزهای آینده، می‌توان متوجه تفاوت‌های فاحش و چشمگیر میان آنها و پروژه‌های استان آذربایجان غربی شد. به طوری که تنها افتتاح كارخانه توليد پتاس در خور و بيابانك با زمينه اشتغال ۳۰۰ نفر بصورت مستقيم و ۳۰۰ نفر به صورت غيرمستقيم به عنوان یکی از دهها پروژه شاخص استان اصفهان از لحاظ بودجه، میزان اشتغال‌زایی، توسعه شاخص‌های اقتصادی، درآمدزایی و... با تمامی 600 پروژه آذربایجان غربی برابری می‌کند و این خود گویای بسیاری از حقایق تلخ موجود در کشور و نشان از تبعیض آشکار در حق استان‌هایی نظیر آذربایجان غربی است.

به گزارش دورنانیوز، هر ساله از دوم تا هفتم شهریور که در تقویم رسمی کشور به عنوان «هفته دولت» نام گذاری شده است، شاهد افتتاح مجموعه‌ای از پروژه‌های خرد و کلان در حوزه‌های مختلف عمرانی، فرهنگی و… در استان‌های مختلف هستیم. امسال نیز همچون سال‌های گذشته قرار است تا همزمان با سراسر کشور چندین طرح در استان آذربایجان غربی به مرحله بهره‌برداری رسیده و مسئولین با حضور در شهرستان‌های مختلف، به اصطلاح روبان‌های قرمز مورد علاقه خود و مردم را قیچی نموده و از خدمات ارزنده دولت به مردم این استان محروم و مرزی رونمایی کنند.

در همین زمینه نادر صفرزاده معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار و جانشین ستاد بزرگداشت هفته دولت در آذربایجان غربی در نشست خبری با اصحاب رسانه و مطبوعات استان که در آستانه هفته دولت در محل استانداری ترتیب یافت، از افتتاح ۵۹۹ طرح عمرانی و اقتصادی به مناسبت هفته دولت در آذربایجان غربی و کلنگ زنی ۳۶ طرح عمرانی جدید خبر داده است.

حسام شیرازه مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل استانداری و دبیر ستاد بزرگداشت هفته دولت در استان نیز در این نشست با اشاره به برخی پروژه‌های شاخص قابل افتتاح استان در هفته دولت گفت: افتتاح پروژه گازرسانی در بخش سیلوانا و طلاتپه اورمیه، افتتاح پروژه آب و فاضلاب روستایی در بخش انزل اورمیه، بهره‌برداری از طرح توسعه کارخانه قند اورمیه، افتتاح چند تقاطع غیرهمسطح در میاندوآب و افتتاح پروژه‌های شهری اورمیه با اعتباری بالغ بر ۶۳ میلیارد تومان جزو پروژه‌های شاخص استان در هفته دولت است. (اینجا)

با نگاهی به لیست پروژه‌هایی که دبیر ستاد بزرگداشت هفته دولت در استان از آنها به عنوان پروژه‌های شاخص از بین ۶۰۰ پروژه آماده افتتاح یاد کرده است، می‌توان متوجه شد که هیچ یک از این پروژه‌ها در حد القابی چون شاخص و… نبوده و همگی صرفا جزئی از طرح‌های نه چندان مطرح استانی می‌باشند که چندین سال از آغاز اجرای آنها گذشته است. همچنین در این لیست هیچ پروژه ملی جهت افتتاح در هفته دولت وجود نداشته و طرح‌های مهم و سرنوشت سازی چون راه آهن اورمیه – مراغه، پتروشیمی مهاباد، فرودگاه ماکو و… همچنان در مرحله ساخت و اجرا به دام افتاده و به قول معروف حالا حالا ها نباید خبری از افتتاح این پروژه‌ها به گوش مردم رنج دیده این استان بخورد!

اما با مقایسه پروژه‌های آماده افتتاح استان‎‌های مرکزی ایران در طول روزهای آینده، می‌توان متوجه تفاوت‌های فاحش و چشمگیر میان آنها و پروژه‌های استان آذربایجان غربی شد. به طوری که تنها افتتاح کارخانه تولید پتاس در خور و بیابانک با زمینه اشتغال ۳۰۰ نفر بصورت مستقیم و ۳۰۰ نفر به صورت غیرمستقیم (اینجا) به عنوان یکی از دهها پروژه شاخص استان اصفهان از لحاظ بودجه، میزان اشتغال‌زایی، توسعه شاخص‌های اقتصادی، درآمدزایی و… با تمامی ۶۰۰ پروژه آذربایجان غربی برابری می‌کند. حتی از لحاظ تعداد پروژه‌ها نیز اصفهان با ۱۲۹۰ پروژه یک سر و گردن بالاتر از آذربایجان غربی قرار داشته و این خود گویای بسیاری از حقایق تلخ موجود در کشور و نشان از تبعیض آشکار در حق استان‌هایی نظیر آذربایجان غربی است. تبعیضی که بسیاری آن را ناشی از نگاه های تنگ نظرانه، امنیتی و غیرواقع بینانه دولت نسبت به استان‌های مرزی میدانند و بسیاری دیگر ضعف، ناتوانی و حتی عدم احساس مسئولیت نمایندگان مجلس و مسئولین محلی در شناسایی و به کارگیری پتانسیل‌های فراوان استان و عدم اهتمام جدی آنان در جذب بودجه درخور شان و متناسب با نیازهای مردم این خطه را عامل بروز چنین تبعیض‌هایی می‌دانند.

باید دید پاسخ نمایندگانی که این روزها در آستانه انتخابات مجلس دهم از وعده و وعیدهای شیرین سخن گفته و مسئولینی که دم از تدبیر و امید می‌زنند در این‌باره چیست؟ آنچه که مسلم است آنان مانند هر زمان دیگری با توسل به بهانه‌های مختلف خود را تبرئه نموده و تقصیر را به هیچ وجه گردن نخواهند گرفت. و اینجاست که گزینه معروف سال‌های گذشته یعنی «تحریم» به میان آمده و مسئولیت تمامی عقب ماندگی‌ها و تبعیض‌ها را بر عهده خواهد گرفت. ولی واقعا درک این موضوع بسیار سخت است که چرا این تحریم‌‎ها تاثیری بر استانی چون اصفهان نداشته و همه دق و دلی خود را سر ۳ میلیون شهروند آذربایجان غربی خالی نموده و همچنان می‌نماید؟ الله اعلم!

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter