English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

حذف " آذربایجان " از سوی صدا و سیما در پخش فوتبال خارجی

آذوح: صدا و سیمای ایران، برای دومین بار در یک سال اخیر، اقدام به حذف تبلیغات میدانی  یک بازی فوتبال و استفاده از تبلیغات خود به کمک فتوشاپ یا سیستم virtual advertising کرد.

به گزارش رادیو زمانه به نقل از خبرگزاری مهر، در بازی یک‌شنبه شب (۲۳ آگوست/ اول شهریور) جام حذفی باشگاه‌های اسپانیا در بالا‌ترین سطح از فوتبال اروپا، وجود تابلوهای تبلیغاتی متحرک شرکت «پارس آنلاین» به زبان فارسی و انگلیسی بر روی بیلبوردهای دور زمین، موجب تعجب بینندگان شد.

این دومین بار (بعد از دیدار تیم‌های رئال مادرید و اتلتیکو مادرید) بود که تبلیغ این شرکت اینترنتی داخلی، توجه ایرانیان را به خود جلب کرد.

این‌که به تازگی شرکت پارس آنلاین در دو اقدام متفاوت، هم قیمت تعرفه‌های خود را افزایش داده و هم طرح استفاده رایگان شبانه خود را حذف کرده و از مشترکان خود برای استفاده شبانه هم هزینه‌ای جداگانه دریافت می‌کند، می‌تواند از جمله دلایلی باشد که دست‌کم کاربران ایرانی فیس‌بوک، این اقدام شرکت پارس آنلاین را بی‌دلیل و فاقد توجیه بدانند.

مهم‌ترین دلایل کاربران ایرانی را می‌شود در این استدلال دید که وقتی مخاطب و مشتری پارس آنلاین فقط در داخل ایران است، دلیلی برای چنین هزینه‌های سرسام‌آور تبلیغاتی نیست.

اما به ادعای خبرگزاری مهر، این تبلیغات به صورت ساختگی از سوی صدا و سیمای ایران روی تصاویر اصلی قرار گرفته است.

مهر در گزارش خود مدعی شده است که این تبلیغات به صورت مجازی و توسط صدا و سیما یا پخش کننده ماهواره‌ای انجام شده و در زمین واقعی مسابقه، چنین تبلیغی وجود نداشته است.

عادل فردوسی‌پور (گزارشگر این بازی)، هنگام دیدن این تبلیغ با خنده گفته است: «گوشه زمین تبلیغات ایرانی هم کاملاً دیده می‌شود!»

مهر همچنین دو تصویر در دقیقه ۴۳ و ۲۵ ثانیه بازی انتخاب کرده. یکی از شبکه تلویزیونی ایران و دیگری از شبکه الجزیره. روی تصاویر منتشر شده به خوبی می‌توان دید که صدا و سیمای ایران تبلیغ شرکت پارس آنلاین را جانشین تبلیغ آذربایجان کرده است.

یک شرکت از جمهوری آذربایجان چند سالی است که با عقد قراردادی با تیم اسپانیایی اتلتیکو مادرید، اسپانسرشیپ این باشگاه را به عهده گرفته و به همین دلیل است که عبارت «آذربایجان، سرزمین آتش» بر روی پیراهن و بیلبوردهای تبلیغاتی این باشگاه درج می‌شود.

انتشار این خبر که صدا و سیمای ایران روی تصاویر دریافتی خود به جای تبلیغات محیطی دور زمین، به صورت فتوشاپ (یا‌‌ همان سیستم virtual advertising) از تبلیغات دیگری استفاده می‌کند، می‌تواند واکنش‌هایی را از سوی مراکز فروش تصاویر بازی‌ها به همراه داشته باشد.

مهر اما در پایان گزارش خود، چگونگی این اتفاق را این‌گونه بررسی کرده است: مسلما پخش تبلیغات دلخواه روی بیلبوردهای متحرک در طول بازی نیاز به تکنولوژی پیچیده‌ای دارد، چند شرکت که اپراتور انجام این‌گونه تبلیغات برای مسابقه‌های ورزشی در شبکه‌های تلویزیونی هستند، DELTA CAST، PVI و ORAD نام دارند. مشخص نیست صدا و سیما خود به این تکنولوژی دست یافته است یا توسط شرکت‌های خارجی که در این زمینه کار می‌کنند پا در این عرصه جدید از تبلیغات تلویزیونی گذاشته است.

پیشتر نیز برخی روزنامه های ورزشی با حذف کلمه «آذربایجان» از روی پیراهن تیم فوتبال اتلتیکو مادرید با واکنش هایی همراه بود.

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter