English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

یک افغان در ایران پس از بازداشت و «ضرب و شتم» جانش را از دست داد

آذوح: یک مهاجر افغان به نام غلام حیدر حسینی، ۵۵ ساله پس از این‌که از سوی نیروهای پلیس در ایران بازداشت شد، در «مرکز نگهداری و طرد اتباع بیگانه» جانش را از دست داد.

پلیس ایران می‌گوید او بر اثر بیماری جانش را از دست داده اما منابع خبری افغانستان علت مرگ این مهاجر را «لت و کوب شدید» اعلام کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری مهر، سعید منتظرالمهدی، سخنگوی پلیس، مرگ این افغان را تأیید کرد و گفت که او به «بیماری سل» دچار بوده است.

سخنگوی پلیس ایران افزوده است: «براساس گواهی پزشکی قانونی علت مرگ، پیشرفت بیماری سل بوده که نامبرده از دیر زمانی گرفتار این بیماری بوده و مبادرت به هیچ درمانی نکرده است.»

با این حال شبکه اطلاع‌رسانی افغانستان گزارش داده که «حیدر حسینی در آخرین طرح جمع‌آوری اتباع افغانستانی فاقد مدارک شناسایی، با ۵۵ سال سن در اردوگاه سفید سنگ به علت لت و کوب شدید جان باخت.»

اردوگاه سفید سنگ در شهرستان فریمان استان خراسان رضوی قرار دارد.

بر پایه این گزارش این فرد روز چهارشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ به همراه دو پسر خود به دلیل به همراه نداشتن مدارک شناسایی به اردوگاه سفید سنگ انتقال داده شد و در آن‌جا خود و فرزندانش از سوی مأموران پلیس مورد «ضرب و شتم» قرار می‌گیرند.

به گفته فرزندان این مهاجر افغان، پدرشان بعد از خونریزی داخلی و بالا آوردن خون به شفاخانه تربت جام انتقال داده شده اما جانش را از دست داده است.

شبکه اطلاع‌رسانی افغانستان می‌گوید که مأموران از پسران و خانواده این مهاجر «تعهد گرفته‌اند که شکایت نکرده و با هیچ رسانه‌ای گفت‌وگو نکنند.»

این منبع خبری افزوده که خود آثار ضرب و شتم و لت و کوب بر سر و صورت یکی از پسران خانواده این افغان را مشاهده کرده اما این خانواده «به شدت ترسیده و از اقامه هرگونه شکایت و ادعا خودداری می‌کنند.»

در هفته‌های اخیر نیروهای پلیس موج تازه‌ای از بازداشت مهاجران افغان را در چند شهر ایران آغاز کرده‌اند.

دفتر اتباع و مهاجران وزارت کشور ایران گزارش کرده است که ۲. ۴ تا ۳ میلیون افغان در ایران زندگی می‌کنند که از این تعداد حدود ۱. ۴ تا دو میلیون نفر مجوز قانونی سکونت در ایران را ندارند.

سازمان‌های مدافع حقوق بشر بار‌ها نقض حقوق پناهندگان و مهاجران افغان توسط جمهوری اسلامی ایران را گزارش داده‌اند. با وجود این، ایران علاوه بر پاکستان، هنوز هم یکی از پناهگاه‌های اصلی پناهندگان افغان برای فرار از جنگ و شرایط بد اقتصادی به‌شمار می‌رود.

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter