English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

وزیر کشور ایران: روحانی قرار است ۸ سال رئیس جمهور باشد

آذوح: عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور ایران می‌گوید که حسن روحانی رئیس جمهوری این کشور، قرار است ۸ سال در این سمت باشد.

دوره ریاست جمهوری در ایران ۴ ساله است و هر شخص حق دارد، دو دوره پیاپی رئیس جمهور باشد. هم اکنون حدود دو سال از ریاست جمهوری حسن روحانی می‌گذرد و قرار است دو سال دیگر، انتخابات ریاست جمهوری برگزار شود.

رحمانی فضلی در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع رسانی دولت در پاسخ به سوالی درباره آماده شدن گزارش تفریغ از عملکرد دو ساله وزارت کشور و اینکه تاکنون که عمر دولت به نیمه رسیده چقدر از اهداف و برنامه های این وزارتخانه عملیاتی شده است؟ گفت: البته عمر این دولت، به نیمه نرسیده، یک چهارم آن سپری شده! آقای روحانی قرار است ۸ سال رئیس جمهور باشند! ما به ۷۰ درصد برنامه هایی که اعلام کردیم، رسیده ایم.»

این در حالی است که روحانی تا کنون قصد خود را برای نامزدی در دور آینده انتخابات ریاست جمهوری اعلام نکرده است. این سخنان وزیر کشور ایران نشان از اطمینان خاطر او از پیروزی روحانی در انتخابات در صورت نامزدی در دور آینده دارد.

رحمانی فضلی در پاسخ به سوالی درباره چرخیدن کلید دولت و درنتیجه آن بازگشایی خانه احزاب در هفته‌های اخیر و اینکه قفل دیگری که پس از این در وزارت کشور باز خواهید کرد، چیست؟، گفت: «الحمدالله قفل خاصی نداریم و همه مسائل در اینجا روان است و مشکل لاینحلی نداریم که «قفل» به شمار برود. انتخابات برای ما مهم است اما «قفل» نیست. تلاش می کنیم انتخاباتی باشکوه و در شان نظام برگزار کنیم.»

وی ادامه داد: «البته از نظر من، بزرگترین قفلی که بر استان‌های ما خورده، «نظام برنامه ریزی» است. البته این قفل، ربطی به وزارت کشور ندارد. اگر بتوانیم نظام برنامه ریزی را از شکل «کلان متمرکز» به شکل برنامه ریزی «منطقه ای» بر اساس ظرفیت های استان ها به نحوی سیستماتیک و منظم ببریم، یقینا وضعیت کشور از نظر اقتصادی و توسعه ای متفاوت خواهد بود.»

او افزود: «از سال ۱۳۵۰ نظام برنامه ریزی کشور تغییر نکرده است. آقای روحانی هم موافق تغییر این نظام هستند اما ساختارهای موجود به راحتی اجازه تغییر این نظام را نمی دهند. به مرور ما تلاش کرده ایم که اختیارات استانداران را بیشتر کنیم و امکانات بیشتری بدهیم. اما اینها صرفا یکسری روش های اصلاح طلبانه سطحی است. تحول در ساختارهای نظام برنامه ریزی نیازمند یک روش های انقلابی است.»

از نظر اقتصادی باید تفکیک صورت گیرد

وزیر کشور ایران با تاکید بر این که دولت به دنبال تفکیک وظایف سیاسی و امنیتی نیست گفت: «ما به دنبال تفکیک وظایف سیاسی و امنیتی در استان‌ها به شکل مجزا از تهران نیستیم که فدرالیزم به شمار برود.»

برخی از فعالان به ویژه در استان‌های مرزی ایران، خواستار برپایی نظام فدرال در ایران هستند. آن‌ها می‌گویند که در نتیجه نظام موجود، با محرومیت‌های بالایی روبرو هستند از این رو باید خود در تصمیم‌گیری برای مناطق خود، سهیم شوند. آن‌ها راه حل این مشکل را برپایی «نظام فدرال» می‌دانند.

اما وزیر کشور ایران می‌گوید: « تنها از منظر اقتصادی باید چنین تفکیک صورت بگیرد. و الا همه تصمیمات سیاسی و امنیتی باید به شکل متمرکز در تهران اخذ شود. نابرابری ها و شکاف های اقتصادی ای در استان ها وجود دارد که تبعات ناخوشایندی خواهد داشت. با نظام برنامه ریزی موجود، همه برای اینکه بتوانند اندک درآمدی داشته باشند از دیگر استان ها به تهران می آیند و این نشان دهنده شکاف های طبقاتی موجود است. قفل بزرگ در کشور این است که باید حل شود. البته کلید بزرگی هم می خواهد که انشالله آقای روحانی پس از حل مشکلات در مذاکرات هسته‌ای، به این موضوع هم رسیدگی خواهد کرد.»

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter