English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

عراقچی: صلاح نیست لایحه برجام به مجلس برود

آذوح: معاونان ظریف به کمیسیون ویژه رسیدگی برجام گفته‌اند که تصویب متن توافق هسته‌ای در مجلس به آن جنبه تعهد قانونی می‌دهد. نایب رئیس مجلس نیز گفته است ارائه لایحه برجام به مجلس نمی‌تواند منافع ملی را تامین کند.

معاونان ظریف در چهارمین جلسه کمیسیون ویژه رسیدگی برجام، در مورد ابعاد حقوقی موضوع توضیح داده‌اند. تخت‌روانچی و عراقچی می‌گویند تصویب برجام در مجلس به آن جنبه تعهد قانونی و الزام‌آور می‌دهد.

محمدرضا باهنر، نایب رئیس مجلس، به خبرگزاری ایسنا گفته که مسئله برجام حقوقی است و اختلاف نظرهایی در این باره وجود دارد: « ولی ما با دولت مشکل پیدا نخواهیم کرد زیرا اولویت منافع ملی برای ما از همه چیز بیشتر است.»

باهنر عنوان کرده که ارائه لایحه برجام به مجلس و تصویب آن، دست دولت را خواهد بست و به صلاح مصالح کشور نیست. او در عین حال تاکید کرده که این موضع، نظر شخصی اوست نه دیدگاه مجلس.

بیشتر بخوانید: ادامه مجادلات میان مجلس و دولت بر سر تصویب توافق هسته‌ای

سخنان باهنر همزمان با چهارمین جلسه کمیسیون ویژه رسیدگی برجام با حضور دو عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ادا شده‌اند. عباس عراقچی و مجید تخت‌روانچی دوشنبه (۳۱ اوت/۹ شهریور) توضیحات مفصلی از روند مذاکرات اتمی در دوره دولت قبلی و کنونی ارائه کرده و به اعضای این کمیسیون گفته‌اند مجلس را "محرم" می‌دانند.

کمیسیون ویژه، محتوای برجام را در پنج سر فصل اصلی در چارچوب طرح سوالات از طرف نمایندگان و پاسخ اعضای تیم مذاکره کننده دنبال می‌کند که اولین سرفصل، جنبه‌های حقوقی برجام است.

خبرگزاری ایسنا می‌نویسد این کمیسیون پس از توضیحات عراقچی، محتوای برجام در ابعاد سیاسی، اقتصادی، حقوقی، فنی، دفاعی و نظامی را مورد بحث قرار داد.

عراقچی در این جلسه بار دیگر تکرار کرده که در هیچ بخش فرجام اشاره‌ای به فعالیت‌های موشکی و تسلیحاتی ایران نشده است. این موضوع از حساسیت زیادی نزد محافل نظامی و تندروها و گروه‌های موسوم به "دلواپسان" برخوردار است.

تخت‌روانچی چهارشنبه (۴ شهریور/۲۶ اوت) گفته بود که تصویب برجام توسط مجلس، جنبه قوانین داخلی به آن خواهد داد. خبرگزاری فارس از قول او نوشت: «برجام ماهیتی مانند یک پروتکل و معاهده بین‌المللی ندارد و طرف‌های دیگر ما یعنی شش کشور دیگر هم برجام را تصویب نمی‌کنند.»

بیشتر بخوانید: افزایش احتمال بررسی توافق هسته‌ای در مجلس

اصرار نمایندگان مجلس برای تصویب برجام، واکنشی است به بحث تصویب متن توافق هسته‌ای با ایران در کنگره آمریکا، در حالی که در ایالات متحده این امر بر اساس یک لایحه قانونی انجام می‌گیرد.

تخت‌روانچی یادآوری کرده که در آمریکا نیز برجام برای تأیید به کنگره نرفته، بلکه برای این منظور به کنگره ارسال شده که شاید بخواهند به آن رأی منفی بدهند.

عباس عراقچی قبلا هم گفته بود که تصویب برجام در مجلس به سود منافع ملی و به صلاح نیست. در میان نظامیان و سپاهیان، حسن فیروزآبادی، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح، گفته است که به دلیل نبود ساز و کاری برای بازخواست یا مطالبه خسارت و غرامت احتمالی از سوی شورای امنیت، مجلس شورای اسلامی نباید دست به تصویب برجام بزند تا به تعهدی حقوقی برای ایران تبدیل شود.

دولت روحانی تاکید می‌کند که بررسی و تصویب برجام بر عهده شورای ‌عالی امنیت ملی است.

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter