English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

امتناع مسئولین دانشگاه صنعتی امیرکبیر از صدور اجازه نشر تورکی برای نشریه اؤیرنجی

آذوح: پس از گذشت بیش از چهار سال از تعلیق انتشار نشریه «اؤیرنجی»، مسئولین دانشگاه صنعتی امیرکبیر از صدور اجازه ی نشر تورکی برای این نشریه خودداری کرده و فقط با انتشار آن به زبان فارسی موافقت کرده اند.

نشریه دوزبانه اؤیرنجی به عنوان نشریه دانشجویان آذربایجانی دانشگاه صنعتی امیرکبیر با سابقه ی انتشار از سال ۱۳۷۸، تاثیری غیر قابل انکار در شکل گیری ایده ها و ساختار جنبش دانشجویی آذربایجان داشته است. این نشریه در اردیبهشت سال ۱۳۸۶، در جریان درج مطالب موهن راجع به مقدسات در یکی از نشریات دانشجویی، به همراه کلیه نشریات دانشجویی دانشگاه امیرکبیر بدون وجود هیچ دلیل قانونی به حالت تعلیق درآمده بود.

این در حالی است که فعالین دانشجویی امیرکبیر از دوسال پیش (۱۳۸۸/۱/۱۸) ضمن معرفی معرفی مدیر مسئول، سردبیر و هیات تحریریه جدید درخواست خود را برای صدور اجازه ی انتشار مجدد نشریه به دبیرخانه ی کمیته ی ناظر بر نشریات دانشگاهی ارائه نموده بودند. علی رغم پیگیری مداوم فعالین دانشجویی در طی این دو سال و گذراندن دوره ی اجباری آموزشی نشریات دانشگاه و نیز اخذ اولویت انتشار، این کمیته به دلایل واهی با انتشار مطالب به زبان تورکی مخالفت کرده است. بر اساس اخبار موثق درز کرده از این کمیته، این تصمیم با اصرار و مخالفت سرسخت دکتر رحیمی معاون فرهنگی دانشگاه صورت گرفته است.

لازم به ذکر است دانشجویان آذربایجانی با تاکید بر عدم وجود مانع قانونی انتشار نشریات به زبان تورکی، به این تصمیم اعتراض کرده اند ولی تاکنون پاسخی از مسئولین دریافت نکرده اند.

وضعیت مشابه نشریه «ائلچی» در دانشگاه تهران

در ترم اول تحصیلی امسال جمعی از دانشجویان هویت طلب دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تهران درخواست صدور مجوز برای نشریه تورکی – فارسی ائلچی را مسئولین دانشگاه خود ارانه داده بودند که این درخواست با پاسخ مشابه نشریه اؤیرنجی دانشگاه امیرکبیر مواجه شده است. بدین ترتیب که برای این نشریه نیز مجوز نشر تنها به زبان فارسی داده شده است. در پی اعتراض مدیر مسئول، مسئولین عنوان کرده اند این تصمیم دانشگاه است و علت مساله توضیح داده نشده است.

این دو مورد مشابه و همزمان، این شبهه را در ذهن ها تقویت می کند که عدم صدور مجوز انتشار نشریات به زبان تورکی می تواند سیاستی جدید و مشترک از سوی مراجع بالا رتبه در وزارت علوم باشد.

وضعیت بلاتکلیف نشریه «اؤیرنجی باخیشی»

نشریه اؤیرنجی باخیشی دیگر نشریه دانشجویان آذربایجانی دانشگاه امیرکبیر که در اردیبهشت ۸۶ در جریان نشریات به حالت تعلیق درآمده بود، در زمستان ۸۷  پس از اخذ مجوز انتشار مجدد، شش شماره منتشر شد. ولی در جریان اعتراض به خاتمی در بهار ۸۸ توقیف شد. یک سال پس از آن، این نشریه رفع توقیف گشت ولی پس گذشت نیم ساعت از پخش در صحن دانشگاه بدون ارانه هیچ گونه دلیل قانونی توسط مامورین حراست جمع آوری گشته و دوباره توقیف شد.

این نشریه نیز علی رغم احراز صلاحیتهای مورد نظر توسط مسئولین آن، در شرایط بلاتکلیف به سر می برد و پیگیریهای فعالین دانشجویی آذربایجانی با جوابهای سر بالای مسئولین مواجه می شود.

ای یو تی اویرنجی

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter