English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

باشین ساغ اولسون آزربایجان؛ شاهرخ زمانی، جاودانه شد

آذوح: فعال کارگری و مبارز شناخته شده ی آزربایجان، شاهرخ زمانی، در زندان رجائی شهر کرج و در حین سپری کردن 11 سال حبس غیرقانونی خود درگذشت.

رژیم ایران آنقدر از وی ترس داشت که شاهرخ زمانی حتی برای مراسم فوت مادرش و شرکت در مراسم ازدواج تنها دخترش نیز اجازه ی مرخصی دریافت نکرد.

صبح امروز، یکشنبه 13 شهریور، پس از اینکه وی در هواخوری ظهر حضور پیدا نکرد، همبندی های او با حضور بر سر تخت این فعال کارگری متوجه شدند که ایشان درگذشته است.

شاهرخ زمانی، عضو هیأت مدیره کمیته پیگیری برای ایجاد تشکل‌های مستقل کارگری و هیأت بازگشایی سندیکای کارگران ساختمان و نقاشان پس از بازداشت در تبریز در 18 خرداد ماه 1390 به 11 سال زندان محکوم شده بود.

او بارها در اعتراض به شرایط بازداشت خود و وضعیت بد زندان‌ها به اعتصاب غذاهای طولانی دست زده بود.

گفته شده پیکر فرزند رشید آزربایجان با “سیاهی و کبودی‌هایی بر بدن” و “کاملا بی جان”، جهت “کالبدشکافی” به پزشکی قانونی منتقل شده و گمانه‌زنی‌های اولیه بر پایه “سکته مغزی” این زندانی اعلام شده است.

گفتنی است شاهرخ زمانی در طول مدت محکومیت خود اجازه ملاقات حضوری با خانواده اش را نداشته است.

وی بارها تقاضای انتقال به بیمارستان و رسیدگی به وضعیت جسمانی خود را داشت اما مسئولین از این انتقال جلوگیری به عمل می آوردند.

تا لحظه انتشار این خبر کماکان از تایید رسمی و دلایل اصلی مرگ «شاهرخ زمانی» از سوی نهادهای حکومتی گزارشی منتشر نشده است.

شاهرخ زمانی فعال کارگری و نقاش ساختمان آخرین بار چهاردهم خرداد ماه 1390 در تبریز بازداشت  شد و مدت 36 روز در سلول انفرادی نگهداری شد، تاریخ بازداشت رسمی وی نوزدهم خرداد ماه قید شده که نشان دهنده این است که وی به مدت 5 روز بدون هیچ حکم قضایی و کاملا غیر قانونی بازداشت شده است. شعبه یک دادگاه انقلاب تبریز به ریاست قاضی حملبر، شاهرخ زمانی را به اتهام تبلیغ علیه نظام و تشکیل گروه به قصد بر هم زدن امنیت ملی به 11 سال زندان محکوم کرد که این حکم عینا در دادگاه تجدید نظر تأیید شد.

پس از پایان بازجویی ها در تاریخ 27 مهر ماه 1390 با قرار وثیقه ی 220 میلیون تومانی از زندان مرکزی تبریز آزاد و پس از مدت کوتاهی در تاریخ 24 دی ماه همراه با محمد جراحی در محل کارش دستگیر و برای اجرای حکم به زندان مرکزی تبریز منتقل شد.

در ابتدای ورود به زندان تبریز به طور غیر قانونی وی را بیش از یک ماه در بند قرنطینه ی زندان نگه داشتند، وی در اعتراض به این عمل مجددا دست به اعتصاب غذا زد و پس از مدتی به بند مالی زندان تبریز منتتقل شد. وی در طول مدت حبس خود در این زندان بارها از بندی به بند دیگر منتقل شده و مورد آزار و اذیت قرار گرفت. در نهایت وی را به بند 15 متادون که مخصوص معتادین بوده و به لحاظ بهداشتی نیز وضعیت نامساعدی دارد، منتقل کردند. بنا بر گزارش ها در این بند انواع بیماری های خطرناک مانند ایدز و هپاتیت شیوع گسترده ای دارد.

در تاریخ 7 خرداد ماه 1391 وی را به طور غیر قانونی و بدون حکم قاضی با دست بند و پابند از زندان تبریز خارج کرده و به زندان یزد منتقل کردند. در هفدهم مرداماه وی مجددا به زندان تبریز بازگردانده شد و در نهایت در تاریخ 22 مهر ماه به زندان رجایی شهر کرج منتقل شد.

شاهرخ زمانی بار دیگر در تاریخ 17 شهریور ماه 1392 از زندان رجایی شهر کرج به تبریز منتقل شده و در شعبه‌ی 2 دادگاه انقلاب تبریز به اتهام توهین به رهبری محاکمه و متعاقبا به تحمل 6 ماه حبس تعزیری دیگر محکوم شد.

این کارگر زندانی در روز 20 اسفند ماه 1392 به زندان قزلحصار کرج انتقال یافت و در اعتراض به این انتقال دست به اعتصاب غذا زد. پس از اعتصاب غذا مسولان وی را مجددا در تاریخ 25 فروردین ماه 1393 به زندان رجایی‌شهر کرج منتقل کردند.

این فعال کارگری پیش از این نیز در سال 1372 به اتهام فعالیت غیرعلنی در سندیکای نقاشان بازداشت شده و حدود 18 ماه زندانی شده بود.

روحش شاد

یادش گرامی

و راهش پایدار باد.

آذوح

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter