English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

حادثه منا: پادشاه عربستان به ایران تسلیت گفت

آذوح: پس از حادثه منا و کشته شدن بیش از ۴۶۰ ایرانی، مقام‌های جمهوری اسلامی بارها علیه حکومت عربستان سخن گفتند و مقام‌های سعودی نیز ایران را به بهره‌برداری سیاسی از این رویداد متهم کردند. در چنین فضایی پادشاه عربستان به ایران پیام تسلیت فرستاده است.

روزنامه الریاض عربستان نوشته است که خالد الفالح، وزیر بهداشت عربستان سعودی در جریان دیدار با حسن هاشمی، وزیر بهداشت ایران پیام تسلیت سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان به دولت ایران و خانواده‌های قربانیان حادثه منا را تقدیم وی کرد.

حسن هاشمی به‌همراه چند تن از مقام‌های ایرانی دیگر برای رسیدگی به وضعیت حجاج ایرانی روز سه‌شنبه ۷ مهر وارد مکه شدند.

بنا به این گزارش دو طرف در این دیدار بر انتقال هر چه سریع‌تر جنازه ایرانی‌های جان‌باخته در حادثه منا و شناسایی سایر قربانیان و درمان زخمی‌شدگان توافق کرده‌اند.

سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت ایران امروز پنج‌شنبه ۹ مهرماه گفت: «مسئولان بهداشت و درمان عربستان متقاعد شدند که به پیشنهاد وزیر بهداشت ایران عمل کنند. به این ترتیب هر فردی که در بین جان‌باختگان به عنوان فرد ایرانی شناسایی شود حتی اگر تشخیص هویت او انجام نشود به ایران منتقل و موضوع تشخیص هویت با نظارت وزارت بهداشت ایران در کشور انجام شود.»

به‌گفته رئیس سازمان حج از مجموع چهار هزار و ۷۰۰ نفر کشته‌شده در حادثه منا ۴۶۴ نفر ایرانی هستند.

حادثه منا روز پنج‌شنبه ۲۴ سپتامبر / دوم مهرماه رخ داد. مقام‌های ایران، از جمله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی از زمان وقوع حادثه منا حملات شدیدی به مسئولان سعودی کرده و آن‌ها را «بی‌کفایت» خواندند. حتی برخی از مسئولان جمهوری اسلامی این حادثه را نوعی «توطئه» دانستند.

روز چهارشنبه ۸ مهرماه رهبر جمهوری اسلامی در واکنشی تند عربستان را تهدید کرد که اگر قرار باشد ایران عکس‌العملی نشان دهد، این عکس‌العمل خشن و سخت خواهد بود.‌

عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان نیز در واکنش به سخنان مقام‌های ایرانی گفته بود: «تهران مانند همیشه می‌خواهد از یک فاجعه غم‌انگیز انسانی که برای زائران در مکه اتفاق افتاد بهره‌برداری سیاسی بکند.»

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter