English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

ورود فاضلاب بیمارستانی به آب‌های خزر

آذوح: نماینده مردم رشت در مجلس می​گوید روزانه ۱۷۰۰ متر مکعب فاضلاب‌ عفونی بیمارستان‌های گیلان وارد رودخانه‌ها و دریای خزر می‌شود. فعالان زیست محیطی درباره ورود فاضلاب​ صنعتی و خانگی به خزر هشدار می‌دهند.

کارشناسان محلی که در رابطه با مسائل زیست محیطی خزر فعالیت می​کنند در گفت‌و‌گو با دویچه وله، خزر را "دریای آلوده و بیمار" توصیف کردند. به گفته‌ی حامد مشیری، مدیر عامل "انجمن طرح سرزمین" ​به دلیل سرازیر شدن فاضلاب شهری، صنعتی و خانگی دریای خزر قابل شناکردن نیست.

آقای مشیری تاکید می​کند: «دولت باید مشکلات زیست محیطی خزر را جدی بگیرد. با شعار دادن و یا حرکت​های نمایشی کاری پیش نمی​رود و اکنون ما به اقدامات عملی برای حفاظت دریا نیاز داریم. هر چه زودتر باید امکانات بازیافت فاضلاب بوجود بیاد.»

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، نماینده مجلس در گفت‌وگو با تارنمای "خانه ملت" (۱۵ شهریور / ۶سپتامبر) در باره پیامد‌های جدی ورود بی‌رویه فاضلاب و مواد آلوده به دریای خزر هشدار داده است. او می‌گوید: «هر تن زباله حدود ۶۰۰ لیتر شیرآبه (درگیلان) وارد محیط می‌کند که اثرات بسیار خطرناکی دارد؛ این شیرآبه‌‌ها به رودخانه سیاه رود پیوسته و از طریق گوهررود به تالاب انزلی سرازیر می‌شود و از طریق ماهیان و پرندگان به ما بازمی‌گردد که آمار بالای سرطان و بیماری‌های ناشناخته مثل "ام.اس" در استان گیلان گواه یک بحران زیست محیطی و بهداشتی است.»

این نماینده مجلس با یادآوری پسماندهای پزشکی، فاضلاب بیمارستانی، خانگی و صنعتی در استان گیلان تاکید کرده است:‌ «این استان دارای ۳۴ بیمارستان است که حدود سی و نیم تن پسماند عفونی تولید می‌کنند که برخی از بیمارستان‌ها دارای سیستم امحا هستند و در مجموع ۴۰ درصد توسط دو واحد امحا کننده پسماند، مدیریت می‌شود و مابقی توسط شهرداری جمع‌آوری و در مرکز دفن پسماند همراه با پسماند عادی دفع می‌شود.»

سرازیر شدن شیرآبه عفونی بیمارستان​ها به خزر

جعفرزاده ایمن‌آبادی درباره فاضلاب بیمارستانی استان گیلان نیز می​گوید: «از بین ۳۱ بیمارستان فعال در استان گیلان تنها ۸ بیمارستان مجهز به سیستم تصفیه فاضلاب هستند و ۱۷۰۰ متر مکعب فاضلاب دیگر مراکز درمانی که بسیار خطرناک و عفونی هستند روزانه وارد رودخانه‌ها شده که در نهایت وارد تالاب‌ها و دریای خزر می‌شود.»

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی هشدار می​دهد که وضعیت زیست محیطی استان‌های شمالی به ویژه استان گیلان فاجعه‌آمیز است و اگر سازمان محیط زیست به کمک این استان‌های شمالی نرسد "بزرگترین فاجعه انسانی بشری" در این مناطق شکل خواهد گرفت.

وضعیت آلودگی دریای خزر به گفته فعالین زیست محیطی محلی پس از روی کارآمدن دولت یازدهم نیز تغییری نکرده است. اخیرا رئیس جمهورایران (۲۶ شهریور / ۱۷سپتامبر) قانون "حفاظت از دریای خزر" را ابلاغ کرد. این قانون شامل ۲۹ ماده و ۵ پیوست است که الحاقی به "کنوانسیون چهارچوب حفاظت از محیط زیست دریایی، دریای خزر است. هدف از تصویب این قانون از میان بردن آلودگی محیط زیست دریایی ناشی از منابع و فعالیت‌های مستقر در خشکی است تا این که محیط زیست دریایی دریای خزر از لحاظ زیست‌ محیطی سالم شده و حفظ گردد.

​میرزاده فعال محیط زیست در تهران، در باره این قانون به دویچه وله می‌گوید: «در ایران و کشورهای حاشیه دریای خزر قوانین زیادی تابحال تصویب شده، اما این قوانین ضمانت اجرایی نداشته​اند. ما مثلا "کنوانسیون تهران" را برای حفاظت دریای خزر داریم که اجرا نمی​شود، چونکه هنوزهم منافع اقتصادی حرف اول را می​زند. مسئله اکتشاف و استخراج نفت و گاز و یا انتقال آن اولویت دارد. بنابراین قانون حفاظت از محیط زیست که آقای روحانی ابلاغ کرده نیز سرنوشتی مشابه دیگر قوانینی خواهد داشت که تابحال اجرا نشده​اند.»

این کارشناس محیط زیست درباره خطر آلودگی​های عفونی و فاضلاب ​به بیمارستان​ها نیز چنین می​گوید: «فقط بحث زباله‌های عفونی بیمارستانی نیست. بحث فاضلاب​های شهری، صنعتی، خانگی هم هست ولی فاضلاب​های عفونی بیمارستان​ها قطعا آلودگی​های خطرناکی را سبب می​شوند. اگر ما نوار ساحلی استان​های گلستان، مازندران و گیلان را در نظر بگیریم، مشاهده می​کنیم که با فاصله​های کم شهرها و سکونت​گاه​های انسانی داریم که هیچ​کدامیک از آنها سیستم تصفیه فاضلاب ندارند، بنابراین فاضلاب​های عفونی، صنعتی، شهری و خانگی و حتی کشاورزی مستقیما و یا از طریق رودخانه​ها به دریای خزر سرازیر می​شوند.»

این کارشناس خطر آلودگی را در سواحل ایران جدی‌تر می‌داند. او می​گوید: «خزر یک دریای بسته است و پساب​ها، شیرآبه​ها در قسمت جنوبی آن یعنی در سواحل ایران انباشته می​شوند، چونکه جهت چرخش آب دریا به سمت جنوب است و بیشتر تجمع آلودگی را در جنوب یعنی در سواحل ایرانی داریم. »

به گفته برخی کارشناسان محلی کلان​​شهرهای ساحلی از جمله رشت در آلودگی خزر سهم قابل توجهی​ دارند.

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی نماینده مردم رشت در مجلس نهم نیز انتقاد می کند که شهر رشت فاقد سیستم تصفیه فاضلاب است. او تاکید می​کند ۸۲ و نیم درصد فاضلاب انسانی استان گیلان وارد اکوسیستم‌های آبی اعم از رودخانه‌ها، تالاب‌ها و دریای خزر می‌شود و تنها حدود ۱۷ و نیم درصد وارد سیستم تصفیه فاضلاب می‌شود.

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter