English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

شناسایی ۱۷ شرکت که بدون لیمو، آب‌لیمو تولید می‌کنند!

آذوح: به گفته‌ی رئیس سازمان تعزیرات، در بازرسی از ۱۷ کارخانه تولید آب‌لیمو "حتی یک قطره آب‌لیموی طبیعی" یافت نشد. محصولات تمام این کارخانه‌ها مهر استاندارد دارند. برخی از این تولیدکنندگان شرکت‌های قدیمی و با سابقه‌اند.

ماموران سازمان تعزیرات حکومتی، از زیر مجموعه‌های وزارت دادگستری، با برملا شدن تقلبی بودن اغلب آب‌لیموهای موجود در بازار ایران از شماری از کارخانه‌های تولیدکننده این محصولات بازدید کردند.

علیرضا جمشیدی، رئیس این سازمان می‌گوید، ۱۷ تولیدکننده آب‌لیموهای تقلبی، بدون استفاده از لیمو محصولاتی به بازار عرضه کرده‌اند که "امحای آنها حتی به محیط زیست نیز آسیب زده است".

به گزارش یک‌شنبه، ۱۲ مهرماه پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، جمشیدی این سخنان را در برنامه "تیتر امشب" مطرح و اعلام کرد که این سازمان قصد دارد با قطعیت و سرعت در رسیدگی و اجرای احکام، "زیاده خواهان متجاوز به حقوق مردم" را هدف قرار دهد.

آب‌لیموی تقلبی با مهر استاندارد

کشف مواد غذایی و نوشیدنی آلوده در ایران سابقه‌ای طولانی دارد و ادعای برخی نهادها، مانند وزارت بهداشت درباره نظارت دقیق بر کیفیت و سلامت محصولات غذایی باورپذیر به نظر نمی‌رسد.

این تردید زمانی به اوج می‌رسد که مشخص می‌شود بسیاری از محصولات تقلبی از سوی شرکت‌های مشهور و با سابقه و با مهر سازمان ملی استاندارد ایران، به عنوان بالاترین مرجع ضمانت کیفیت، به بازار عرضه شده‌اند.

چندی پیش رسانه‌های داخلی از بازرسی یکی از باسابقه‌ترین کارخانه‌های تولید آ‌ب‌لیمو، سرکه، ترشی و آب‌میوه خبر دادند که در آن صدها تن محصولات غیربهداشتی پیدا و ضبط شده بود.

مرتضی خدایی، رئیس شعبه ویژه رسیدگی به جرائم و تخلفات پزشکی و بهداشتی سازمان تعزیرات حکومتی تهران می‌گوید در بازرسی از کارخانه "دست‌چین" مشخص شد که این شرکت ۵۵۰ تن آب‌لیموی تقلبی تولید کرده که بخشی از آن به بازار عرضه شده بود و ۲۵۸ تن موجودی انبار ضبط شد.

ادعای نظارت وزارت بهداشت

سایت‌خبری "عصر ایران"، ۲۸ خرداد ۹۴ از قول مرتضی خدایی نوشت: «در بررسی‌هایی که توسط دانشگاه علوم پزشکی انجام گرفت مشخص شد در تولید این آب‌لیموها که تحت ۴ برند "دست‌چین" ، "دادلی"، "گل‌دست" و "آدلین" تولید و عرضه شده بود عدم استفاده از لیمو و استفاده از مواد شیمیایی کاملا محرز بوده است.»

علیرضا جمشیدی میزان آب‌لیموهای تقلبی کشف شده از ۱۷ شرکت یاد شده را ۴۰۰ تن اعلام کرده اما نامی از این شرکت‌ها نبرده است.

رسول دیناروند، معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو ۳۱ خرداد ماه در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر ادعا کرد: «در کشور ما صنایع غذایی از چند منظر مورد نظارت قرار می‌گیرند و ملزم به رعایت چند شاخص مهم هستند.»

به رغم این ادعا، تقلبی بودن محصولاتی چون آب‌لیمو در میان دست‌اندرکاران ناشناخته نیست. محمد میررضوی، دبیر سندیکای صنایع کنسرو ۱۵ مرداد ۹۳ به خبرگزاری ایسنا گفته است: «آب‌لیموهایی که در حال حاضر مصرف می‌کنیم به جز موارد استثنایی که خودشان در منازل تولید می‌کنند ۹۹ درصد تقلبی بوده و آب‌لیموی طبیعی در بازار بسیار کم است.»

اختلاف بر سر آب دماوند

به تازگی مسئولان وزارت بهداشت از آلودگی شدید شیمیایی آب معدنی شرکت "دماوند" خبر دادند که یکی دیگر از تولیدکنندگان با سابقه و دارای پروانه استاندارد است.

به رغم پلمب این کارخانه، محصولات غیربهداشتی اعلام شده آن همچنان در بازار به فروش می‌رسد و ظاهرا سازمان ملی استاندارد با ارزیابی وزارت بهداشت مخالفت دارد.

وحید مرندی مقدم، معاون سازمان استاندارد می‌گوید ظاهرا وزارت بهداشت "آب آشامیدنی دماوند" را با معیارهای آب معدنی بررسی کرده و از نظر این سازمان آب دماوند غیربهداشتی نیست.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، وزیر بهداشت، حسن هاشمی یک‌شنبه، ۱۲ مهرماه بار دیگر بر غیربهداشتی تشخیص دادن آب دماوند تاکید کرد و عرضه آن در بازار را تخلف خواند.

کمپین‌های مردمی علیه کیفیت نازل

چنان‌که وزیر بهداشت گفته، پس از بررسی کیفیت آبهای بسته‌بندی تولیدی در داخل، مشخص شد که ۱۲ شرکت کیفیت لازم را ندارد و به آنان تذکر لازم برای اصلاح فرایند تولید و رفع مشکلات داده شد.

هاشمی می‌گوید اغلب این شرکت‌ها تذکر وزارت بهداشت را جدی گرفتند و با توقف روند تولید، اصلاح مشکلات را آغاز کردند و "فقط یک شرکت بر تخلف خود اصرار داشت".

در ایران نظارت بر کیفیت مواد غذایی و آشامیدنی بر عهده دستگاه‌های مختلفی، از جمله سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، سازمان تعزیرات حکومتی و سازمان ملی استاندارد گذاشته شده و اختلاف نظر میان آنها نادر نیست.

در واکنش به این اختلاف‌ها و ناکارآمدی نظارت نهادهای مسئول، مردم در مواردی مانند "خودروهای کم‌کیفیت و گران" داخلی کمپینی برای نخریدن این محصولات به راه‌انداخته‌اند که تولید‌کنندگان را نگران کرده است.

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter