English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

استاندار آذربایجان شرقی: با خشک شدن دریاچه اورمیه، تمدن آذربایجان از بین می‌رود

آذوح: استاندار آذربایجان‌شرقی گفت: خشک شدن دریاچه اورمیه، تمدن آذربایجان و جان میلیون‌ها ایرانی را تهدید می‌کند.

به گزارش دورنانیوز، اسماعیل جبارزاده در نشست ستاد احیای دریاچه اورمیه با قضات آذربایجان‌شرقی با اشاره به تلاش‌های دولت یازدهم در طول دوسال گذشته برای احیای دریاچه ارومیه، اظهار داشت: از نیمه دوم سال ۹۳ وظایف دستگاه‌های اجرایی مشخص و به آنان ابلاغ شده است و سیاست‌های تشویقی به منظور جلوگیری از خشک شدن دریاچه در نظر گرفته شده است.

وی افزود: هر کشاورزی که آبیاری سنتی را به مدرن تبدیل کند، دولت ۸۵ درصد هزینه‌های آن را تامین خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: به منظور جلوگیری از اضافه برداشت‌ها و حفر چاه‌های غیرمجاز در اطراف دریاچه لازم است فرماندهی نیروی انتظامی و دادگستری استان، جهادکشاورزی و آب منطقه‌ای را در احیای دریاچه و برخورد با متخلفین همراهی کنند.

استاندار آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه بالغ بر ۴۰ هزار چاه غیرمجاز در سطح استان وجود دارد، اذعان داشت: بدون همکاری قوه قضائیه جلوگیری از اضافه برداشت و مسدود کردن چاه‌های غیرمجاز امکان‌پذیر نخواهد بود.

وی ادامه داد: متاسفانه اخیرا تصور غلطی در بین کشاورزان ترویج یافته و آن اختصاص آب صرفه‌جویی شده به توسعه‌ی سطح زیر کشت است، چنین وضعیتی بیشتر در آذربایجان‌غربی نمایان است.

وی عنوان کرد: ما از اثرات طوفان‌ها نمکی و عواقب آن آگاهی نداریم، با خشک شدن دریاچه ارومیه تمدن آذربایجان از بین خواهد رفت، لذا لازم است مسئولین در دفاع از حقوق مردم نهایت همکاری را با یکدیگر داشته باشند.

جبارزاده از فرماندهان نیروی انتظامی و کارکنان دادگستری خواست تا نسبت به عواقب خشک شدن دریاچه ارومیه به مردم هشدار دهند چراکه کلام آنان در بین مردم نافذتر است.

در ادامه حجت الاسلام حکمتعلی مظفری، رئیس دادگستری استان آذربایجان‌شرقی با تاکید بر لزوم جلوگیری از برداشت‌های غیرمجاز و غیر متناسب با آب‌های زیرزمینی و سطحی، یادآور شد: برخی از سیاست‌ها توسط دولت بدون توجه به منابع آب و کار کارشناسی اجرا شده است که تبعات منفی را در پی داشته است.

وی اضافه کرد: کاهش نزولات آسمانی و برخی از دخل و تصرف‌های انسانی وضعیت اسف باری را در ارومیه به وجود آورده است که اگر مانع آن نشویم فاجعه‌ای دیگر به وقوع خواهد پیوست.

وی خاطرنشان کرد: کارگروه قضایی ایجاد آراء وحدت رویه را در برخورد با متخلفین در دستور کار خود قرار خواهد داد، در برخی از مناطق دادستان‌ها با توجه به اهمیت موضوع و بدون تشکیل پرونده چا‌ه‌ها را انسداد و بعدا نسبت به رسیدگی اقدام می‌کنند.

حجت الاسلام مظفری خواستار مطالبه دستگاه‌ها از دادگستری شد و گفت: دادگستری به منظور تسریع احیای دریاچه ارومیه و تمام امکانات خود را به کار خواهد گرفت.

سرهنگ اسماعیل اسماعیل زاده، جانشین فرمانده نیروی انتظامی آذربایجان‌شرقی در این نشست با انتقاد از نظارت دستگاه‌های نظارتی، گفت: بهتر است از همان ابتدا اجازه حفر چاه را ندهیم، متاسفانه چاه‌ها حفر می‌شوند و بعد از آن مسدود کردن آنها دشوار می‌شود.

وی افزود: اگر قرار باشد چاه‌هایی در یک منطقه خاص مسدود شوند باید تمامی چاه‌ها یکجا پر شوند و برخورد گزینشی صورت نگیرد تا در ادامه آن رانت خواری نیز به وجود آید.

وی تصریح کرد: ستاد باید وعده‌هایی را که به کشاورزان داده است را محقق کند، اگر تسهیلات به موقع پرداخت نشود در مناطق درگیری ایجاد خواهد شد، همچنین لازم است اطلاع‌رسانی های لازم به منظور آگاه‌سازی و قانع کردن عموم مردم صورت گیرد.

این مقام نظامی با انتقاد از مصاحبه‌های متغیر مسئولین درخصوص دریاچه ارومیه، اظهار کرد: برخی از مقامات می‌گویند چاه‌های غیرمجاز و اضافه برداشت تاثیری در احیای دریاچه ندارد و برخی دیگر از تاثیر آن حرف می‌زنند، چنین اظهاراتی مردم را سردرگم می‌کند و مانع همکاری آنان می‌شود.

وی ادامه داد: زمان انتخابات مجلس نزدیک است و برخی از کاندیداها از معظل دریاچه ارومیه استفاده تبلیغاتی می‌کنند، لذا لازم است دستگاه‌های نظارتی نسبت به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: برخی از چاه‌ها در محدوده دریاچه ارومیه قرار نگرفته‌اند و مردم آن مناطق با بحران آب دست و پنجه نرم می‌کنند، در چنین شرایطی باید اولویت بندی صورت گیرد و بعد از مسدود کردن چاه‌های تاثیرگذار به سراغ اینگونه چاه‌ها رفت، علاوه بر آن لازم است تکلیف چاه‌هایی که قبل از سال ۸۵ و با مجوز دولت حفر شده است، معلوم شود.

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter