English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

گزارش آسوشیتدپرس: بازار سیاه مواد اتمی در انتظار تندروهای داعش

آذوح: یک گزارش تحقیقاتی حاکی است سازمان های امنیتی و پلیس در شرق اروپا، در همکاری با پلیس فدرال آمریکا، اف بی آی، طی پنج سال گذشته چهار کوشش دسته های اشرار برای فروختن مواد رادیو اکتیو به گروه های افراطی در خاورمیانه را خنثی کرده اند.

تحقیقات خبرگزاری آسوشیتدپرس نشان می دهد جدید ترین مورد در فوریه سال جاری و زمانی نمودار شد که یک قاچاقچی پیشنهاد کرد محموله بزرگی از ماده مرگبار سسیوم را، که برای آلوده کردن چند منطقه شهر کافی بود، به خریداری از گروه "دولت اسلامی" بفروشد.

تحقیقگران می گویند سازمان های بزهکار، که برخی با آژانس جانشین "کا گ ب" روسیه ارتباط دارند، بازار سیاه پر رونقی از مواد اتمی در کشور کوچک و فقیر مولداوی در شرق اروپا راه انداخته اند. اقدامات پلیس موفق بوده، اما به دلیل کمبودها سردسته های قاچاقچیان گریخته اند، و آنهایی که دستگیر شدند پس از رهایی از زندان های کوتاه مدت، بسرعت به کار قاچاق بازگشتند.

مقامات پلیس و قضایی مولداوی در کوشش برای برجسته ساختن این که بازار سیاه هسته ای چگونه خطرناک شده، پرونده های تحقیقات را در اختیار آسوشیتدپرس گذاشتند. آنها می گویند معنای متوقف شدن همکاری بین روسیه و غرب این است که پی بردن به این که آیا قاچاقچیان راه هایی برای انتقال بخش هایی از انبار عظیم مواد رادیو اکتیو روسیه پیدا می کنند یانه، بسیار دشوار تر شده است.

یک مقام پلیس مولداوی گفت انتظار دارد بر چنین مواردی افزوده شود، و یاد آور شد قاچاقچیان تا وقتی فکر می کنند می توانند پول زیادی بی آن که بدام بیافتند بدست آورند، به کار ادامه خواهند داد.

آسوشیتدپرس می گوید در بررسی نوارهای ویدیو و عکس های مواد قابل استفاده در ساختن بمب، اسناد و مصاحبه ها، آسیب پذیری ناراحت کننده ای در استراتژی ضد قاچاق دیده شد. از نخستین مورد شناخته شده مولداوی در ۲۰۱۰ تا جدیدترین مورد در فوریه، طرح مشخصی نمودار شده است: وقتی پلیس در مراحل اولیه یک معامله به سراغ مظنونین می رود، به سر دسته ها فرصت می دهد فرار کنند – علامتی که نشان می دهد تهدید بازار سیاه اتمی در بالکان همچنان باقی است.

تحقیقگران مولداوی می گویند مطمئن نیستند مظنونی که گریختند موادی همراه نداشتند. آنها همچنین نمی دانند آیا گروه ها، که به دنبال مشتریان دشمن غرب هستند، ممکن است در فروختن مواد مرگبار به تندروها، در حالی که دولت اسلامی علاقه خود را به استفاده از سلاح های کشتار جمعی روشن ساخته است، موفق شده باشند.

یک استاد دانشگاه هاروارد که مطالعه محرمانه ای در مورد زرادخانه اتمی پنهانی روسیه برای دولت کلینتون انجام داد، می گوید "در عصر دولت اسلامی، بویژه وحشتناک است که قاچاقچیان واقعی مواد اتمی با خریداران واقعی ارتباط پیدا کنند."

مقامات مولداوی گفتند شنود مکالمات توطئه هایی را برای هدف گرفتن آمریکا فاش ساخت. در یک نقطه، واسطه به خبرچینی که خود را خریدار نشان می داد گفت اساسی است اورانیوم به دست اعراب برسد.

 به گفته تحلیلگر، او به خبرچین گفت "من یک خریدار اسلامی می خواهم زیرا آنها آمریکایی ها را بمباران خواهند کرد."

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter