English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

انتخابات مصر؛ آیا دموکراسی به مصر باز می‌گردد

آذوح: انتخابات پارلمانی مصر پس از تاخیری طولانی سرانجام از امروز یکشنبه ۱۸ اکتبر (۲۶ مهر) در این کشور آغاز شده است.

انتظار می رود که پارلمان جدید به نسبت گذشته از اختیارات قانونی بیشتری برخوردار باشد.

اما باتوجه به اینکه اکثر احزاب و نامزدهای انتخاباتی از عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهور حمایت می کنند، آیا مجلس مصر تنها نقش مهر تاییدی بر سیاست های آقای سیسی را بازی خواهد کرد؟

مردم مصر به چه کسانی رای می دهند؟

مجلس مصر از ۵۹۶ نماینده تشکیل شده است. ۴۴۸ نفر از این نمایندگان بدون وابستگی حزبی و به طور مستقل انتخاب می شوند. ۱۲۰ نفر از سوی احزاب نامزد شده و به عنوان نماینده احزاب انتخاب می شوند. ۲۸ نفر هم از سوی رئیس جمهور انتخاب می شوند.

مصر از سال ۲۰۱۲ میلادی و پس از آن که دادگاه قانون اساسی حکم به انحلال مجلس این کشور داد، مجلس نداشته است.

تا زمان تشکیل مجلس جدید، رئیس جمهور از اختیارات قانونگذاری برخوردار است.

مشارکت مردم در این انتخابات چگونه خواهد بود؟

احتمالا تعداد کمی در این انتخابات شرکت می کنند. گفته می شود که مردم مصر از شرکت در انتخابات خسته شده اند، احتمالا به این دلیل که از زمان وقوع انقلاب در این کشور در سال ۲۰۱۱ میلادی، طی چهار سال گذشته بارها در انتخابات مختلف شرکت کردند.

ممنوع شدن فعالیت حزب اخوان المسلمین و به زندان افتادن اعضای این حزب و شماری از فعالان سیاسی باعث شده که امید اندکی به برقراری روند دموکراسی در این کشور وجود داشته باشد.

بی علاقگی به شرکت در انتخابات در بین نسل جوان دیده می شود و بسیاری از آنها از دولت و سیاست هایش خشمگین هستند.

با توجه به این که شماری از چهره های انقلابی در زندان ها هستند. انگیزه اندکی برای شرکت در انتخابات وجود دارد.

نتیجه احتمالی این انتخابات چه خواهد بود؟

Image caption احمد شفیق، نخست وزیر سابق مصر، مسئول ائتلاف "جبهه مصری" را برعهده دارد این ائتلاف از آقای سیسی حمایت می‌کند

انتظاری جز پیروزی چشمگیر نمایندگان وفادار به آقای سیسی، رئیس جمهور وجود ندارد. بسیاری از کاندیداهای انتخابات به صورت "مستقل" در این انتخابات شرکت می کنند، اما احتمالا آنها به یکی از ائتلاف های موجود در مصر وابسته هستند.

انتظار می رود که ائتلاف راست میانه که از طرفداران آقای سیسی به شمار می رود، اکثریت مجلس جدید را به خود اختصاص دهد. این احتمال وجود دارد که ائتلاف دیگری موسوم به "جبهه مصری" که آنها هم از آقای سیسی حمایت می کنند، کرسی هایی را در مجلس جدید به خود اختصاص دهد.

با توجه به این که اخوان المسلمین اجازه فعالیت ندارد. حزب النور که پس از انقلاب ۲۰۱۱ در مصر شکل گرفت تنها حزب سلفی است که در این انتخابات شرکت می کند. این حزب هم گفته است که از عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهور حمایت می کند.

گفته شده که شمار اندکی از کاندیدهای چپگرا و سکولار شانس کسب کرسی هایی را در مجلس دارند.

مجلس جدید مصر تا چه حد از قدرت اجرایی برخوردار است؟

مجلس جدید به نسبت قبل از نفوذ بیشتری در سیاست های داخلی و تصمیم گیری درباره بودجه برخوردار خواهد بود. این مجلس همچنین قدرت تأیید یا رد نخست وزیر پیشنهادی رئیس جمهور را خواهد داشت.

اما در واقع عدم حضور نمایندگان مخالف موثر به معنای آن است که رئیس جمهور نگرانی جدی از جانب نمایندگان مجلس نخواهد داشت و این مجلس احتمالا سیاست های آقای سیسی را تأیید خواهد کرد.

آیا دموکراسی مصر بازسازی می‌شود؟

Image caption عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهور احتمالا با مخالفت زیادی در مجلس جدید روبرو نخواهد شد

این انتخابات در زمانی برگزار می شود که صحنه سیاسی مصر رونقی ندارد و شرایط با شور و هیجانی که در اولین انتخابات پس از انقلاب سال ۲۰۱۱ میلادی در این کشور وجود داشت، در تضاد است.

در شرایط فعلی این کشور با موجی از حملات پیکارجویان اسلامگرا در منطقه صحرای سینا روبرو است.

محدودیت شدید در مورد آزادی بیان، حق برگزاری تجمعات و برخورد با مخالفان رئیس جمهور همچنان از جمله موارد نگران کننده در این کشور به شمار می رود.

احتمالا نتیجه انتخابات شش هفته ای در مصر به ایجاد مجلسی "فرمانبردار" منجر می شود که از احزاب، ائتلاف ها و افراد طرفدار آقای سیسی و چهره های دوران حسنی مبارک، رئیس جمهور سابق تشکیل شده است و از نفوذ اندکی برخوردار خواهد بود.

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter