English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

حواشی دیدار والیبال در اورمیه: سکوت رسانه های فارس زبان، عصبانیت گروهکهای کرد

حاشیه های دیدار تیم والیبال شهرداری اورمیه در "یادداشت روز" پیشین مورد اشاره قرار گرفت و جوانب آن به شکلی مختصر بررسی شد. اما همچنان که پیشی بینی می گردید رسانه های حکومتی و برخی رسانه های کرد زبان نیز وارد ماجرا شده و در یک همکاری جالب! در صدد پیشبرد سناریویی جدید هستند.

در گزارشهای این رسانه ها دو مورد به چشم می خورد.

اولین مورد، عدم اشاره به شعار "مرگ بر فارس" است. در خصوص این شعار و حواشی آن در یادداشت قبل توضیحات داده شده و نیازی به ذکر مجدد نیست.

http://azoh.info/index.php?option=com_content&view=article&id=28436:1394-08-01-15-29-07&catid=19:5&Itemid=23

اما چرا این رسانه ها از کنار این موضوع گذشته اند؟ جالبتر آنکه حتی نیروهای اپوزیسیون مرکزگرا نیز این بخش از حواشی را بایکوت نموده اند. دلیل آن واضح است. در صورت کوچکترین اشاره به این شعار، بلافاصله بایستی به این سوال نیز پاسخ دهند که دلیل طرح آن از سوی هواداران تورک در اورمیه چیست؟ چرا این هواداران به این سطح از نفرت رسیده اند؟ و اینجاست که باید به 100 سال ظلم و ستم بر ملل غیرفارس پرداخته شود و این چیزی نیست که رژیم شوونیستی ایران، بخش بسیار گسترده ای از اپوزیسیون مرکزگرا و هم پیمانان آنان در میان نیروهای کرد بخواهند.

دومین مورد، اشاره ی شدید این رسانه ها به "توهین به والیبالیست کرد" در ورزشگاه اورمیه است. وزارت اطلاعات می کوشد با برجسته تر کردن اختلاف ترک-کرد اذهان را به سمتی غیر از رژیم ایران منحرف کند. گروهکهای کوردی نیز در تلاشند با تهییج احساسات کردها هم مظلوم نمایی کرده و جلب نظر کنند و هم اینکه به افکار عمومی این ذهنیت را تلقین دهند که اورمیه شهری کردنشین بوده و ترکها رفتاری خشن و ناجوانمردانه دارند.

"فرهاد بیروت پور در گفتگو با خبرنگار اروم نیوز: بنده چند سال است در تیم والیبال شهرداری ارومیه بازی می کنم و همیشه مورد لطف هواداران واقعی این تیم قرار گرفته ام. به هیچ وجه تماشاگران درچند سال گذشته با من بد رفتاری نکرده اند و همیشه مورد احترام آنها هستم و مورد پیش آمده از سوی بعضی ها با برخورد شدید تماشاگران واقعی به پایان رسید. تیمهای والیبال ارومیه و مهاباد هر دو افتخار آذربایجان هستند."

در حالی که خود فرهاد بیروت پور، والیبالیست شهرداری اورمیه، در گفتگو با چندین سایت و نشریه ی مختلف اذعان داشته که هواداران کوچکترین اهانتی به او نکرده اند با این وجود سایت "آغزی ایری ها"(آذریها) و چندین سایت کوردی که اتفاقا به شکلی مجوزدار در داخل ایران و آزادانه فعالیت می کنند! از موج گسترده ی اعتراضات و تشکیل یک کمپین حمایت از این والیبالیست کرد خبر داده اند. به نوشته ی این سایتها، گویا هزاران نفر از کردها قرار است روز چهارشنبه ی این هفته در ورزشگاه الغدیر اورمیه "با شلوار کردی" حضور یافته و در دفاع از این والیبالیست کرد شعار دهند.

در این میان چند نکته را باید گوشزد نمود:

1- این "هم پیمانان و همکاران" گویا آنقدر در راه اندازی کمپین عجله داشته اند که متوجه نشده اند تیم شهرداری اصلا این هفته در ورزشگاه اورمیه دیداری ندارد!. شاید هم قرار است در ورزشگاه خالی جمع شده و عکس یادگاری بگیرند!

http://shahresero.ir/%D8%B9%D9%84%D8%AA-%D8%AA%D9%88%D9%87%DB%8C%D9%86-%D8%AA%D9%85%D8%A7%D8%B4%D8%A7%DA%AF%D8%B1%D9%86%D9%85%D8%A7%D9%87%D8%A7-%D8%A8%D9%87-%D9%81%D8%B1%D9%87%D8%A7%D8%AF-%D9%BE%DB%8C%D8%B1%D9%88%D8%AA/

http://www.aspress.ir/News/88594.html

http://www.azariha.org/?lang=fa&muid=53&item=1823

http://www.kurdpa.net/farsi/idame/66444#.VitxpXYAzws.facebook

2- این هزاران نفری که از آن صحبت می شود، در طی دهها سال گذشته نتوانسته اند "یک" عدد تظاهرات خودجوش و حتی "رژیم جوش" به راه اندازند. تظاهرات خیابانی که سهل است، یک شعارنویسی یا پخش اعلامیه هم نداشته اند. در این سالها در اورمیه اما دهها بار ترکها به خیابانها آمده اند، تظاهرات کرده اند، بازداشت شده اند، مجروح شده اند، کشته داده اند. در سالهای گذشته چندین بار علیه گروهکهای تروریستی کرد اعتراضات خیابانی صورت گرفت و سه هفته ی پیاپی شهر در آشوب و اعتراض نسبت به وضعیت اورموگولو بود. همین مقایسه ی کوتاه بهترین پاسخ برای ادعاهای واهی عده ای است.

در خاتمه، به نظر می رسد مطالعه ی مقالات زیر که به شکلی علمی و مستدل به بررسی تاریخ منطقه پرداخته اند مناسبترین گزینه برای "کمپینی ها" باشد.

ترکستان سنندج را بهتر بشناسیم

http://azoh.info/index.php?option=com_content&view=article&id=28126:1394-07-12-00-56-18&catid=7:12&Itemid=16

کردها از تبار کولی های مهاجر هندی هستند

http://azoh.info/index.php?option=com_content&view=article&id=27927:1394-06-28-21-44-05&catid=7:12&Itemid=16

*****

امیر مردانی

یادداشت آذوح

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter