English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

واکنش های بین المللی در برابر حمله موشکی به لیبرتی

آذوح: سازمان ملل متحد و نهادهای حقوق بشری وابسته به آن روز جمعه 31 اکتبر حمله موشکی به اردوگاه سازمان مجاهدین خلق ایران در لیبرتی عراق را به شدت محکوم کرده و خواستار تحقیق در باره این جزئیات این حادثه و تحویل عاملان این «جنایت » به دادگاه جنایی شد.

شامگاه پنجشنبه 30 اکتبر اردوگاه لیبرتی با 80 موشک مورد هدف قرار گرفت که در جریان آن بیش از 25 تن از ساکنان آن جان باخته و تعدادی نیز زخمی شدند.

محکومیت این حمله از سوی جامعه جهانی

به دنبال این حادثه ایالات متحده آمریکا، اتحادیه اروپا، کمیساری عالی پناهندگان سازمان ملل‌متحد و عفو بین‌الملل حمله موشکی به کمپ لیبرتی را محکوم کردند.

رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا فدریکا موگرینی حمله موشکی به لیبرتی را محکوم کرد.

سخنگوی نماینده عالی اتحادیه اروپا اعلام کرد: طبق گزارشهای متعددی که از چندین حمله موشکی به کمپ لیبرتی رسیده است، 23تن از ساکنان این کمپ کشته شده‌اند و در این حمله شمار بسیار بیشتری مجروح بر جای گذاشته است.

این حمله به ساکنان غیرمسلح به منزله بزرگترین تجاوز به امنیت کمپ لیبیرتی از اکتبر 2013 می‌باشد. ما به خانواده‌ها و یاران قربانیان تسلیت می‌گوییم و برای مجروحان آرزوی بهبودی سریع داریم.

بسیار مهم است که دولت عراق به‌طور کامل این حادثه را مورد تحقیق قرار دهد و بلادرنگ حفاظت کمپ را مطابق وظایف خود طبق توافقی که در سال 2011 با سازمان ملل امضا کرده است نشان دهد و آن را افزایش دهد

سازمان ملل متحد حمله را محکوم کرد

بان کی‌مون دبیرکل سازمان ملل‌متحد روز 31 اکتبر 2015 زی بیانیه شدید اللحنی تهاجم موشکی به کمپ لیبرتی را محکوم کرد

خبرگزاری فرانسه به‌نقل از اطلاعیه سخنگوی دبیرکل ملل‌متحد نوشت: «بان کی‌مون خواستار تحقیق در مورد این حادثه و کشاندن مسببان آن به پای میز عدالت شده است ».

محکومیت حمله موشکی از سوی شخصیت های برجسته آمریکا

سناتور جان مک‌کین رئیس کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا بیانیه زیر را در مورد حمله ‌این هفته به کمپ لیبرتی در عراق که بر طبق گزارشات منجر به کشته شدن بیش از 20نفر شده است، صادر کرد.

در بیانیه مکیین آمده است: حمله بی‌معنا و بی‌دلیل روز پنجشنبه به کمپ لیبرتی که طبق گزارشات بیش از 20نفر از ساکنان را کشته و دهها نفر دیگر را مجروح کرده است یک بی‌عدالتی بوده و بیانگر یک خیانت به شهروندانی است که آمریکا متعهد به حفاظتشان شده است. دولت عراق بایستی فوراً رسیدگیهای پزشکی و کمکهای اورژانس را برای قربانیان این حمله فراهم کرده و تمام تلاشش را به‌کار برد تا شفای مجروحان را تضمین کند. با حزن و اندوه، این آخرین حمله از یک کمپین ادامه‌دار علیه ساکنان کمپ لیبرتی می‌باشد. این ساکنان مکرراً قربانی سرکوب های روزانه‌یی هستند که موجب پایین آمدن کیفیت زندگی، مسدود کردن دسترسی به غذا و دارو، و منع کردن تجهیزات حفاظتی اولیه، می‌شود. من مقامات عراقی را قویاً به فراهم کردن امنیت بیشتر برای کمپ لیبرتی و آوردن مسئولان به پای محاکمه فرا می‌خوانم.

بیانیه همچنین آمده است: دولت و ارتش آمریکا به هزاران شهروند تعهد داد که ما حفاظتشان می‌کنیم، و آنها سلاحهای خود را تحویل دادند و در نتیجه، تحت حفاظت ما قرار گرفتند. این امری ضروریست که ایالات متحده، همراه با سازمان ملل و دولت عراق، به تعهدات خود به این ساکنان وفا کنند، و کار بیشتری برای تأمین امنیت کمپ لیبرتی انجام دهند، و باز اسکان این ساکنان به کشورهای دیگر را تسریع کنند.

فراخوان به یافتن و محاکمه عاملان این حمله تروریستی

دیوید کمپبل بنرمن، رئیس هیأت رابطه با عراق در پارلمان اروپا گفت:« به‌عنوان رئیس هیأت رابطه با عراق در پارلمان اروپا، من حمله به کمپ لیبرتی در عراق را که روز پنجشنبه 29اکتبر 2015 به‌وقوع پیوست و منجر به جان‌باختن 23تن شد قویاً محکوم می‌کنم».

وی افزود:«من در اندیشه ساکنان کمپ لیبرتی هستم که قربانی این حمله وصف‌ناپذیر بودند. از دولت عراق می‌خواهم هر آنچه را در توان دارد برای یافتن عاملان این اقدام وحشتناک تروریستی و قرار دادن آنها در برابر عدالت انجام بدهد. ما از نزدیک رویکرد آنها را نظارت خواهیم کرد و باید شاهد یک اراده‌ جدی برای پیگرد مجرمان باشیم».

رهبر دموکراتها در مجلس نمایندگان آمریکا حمله موشکی به لیبرتی را محکوم کرد

نانسی پلوسی طی بیانیه ای ضمن محکوم کردن حمله موشکی به کمپ لیبرتی، اظهار داشت:« حمله خشونت‌بار به کمپ لیبرتی باید با محکومیت جهانی روبه‌رو شود. امروز در حالی‌که ساکنان این کمپ در سوگ عزیرانشان و شفای مجروحانشان... هستند، افکار مردم آمریکا با ساکنان این کمپ است. »

پلوسی افزود:«من بیانیه وزیر خارجه کری که دولت عراق را به اجرای تعهداتش و برداشتن تمامی قدم های ضروری برای حفاظت از ساکنان کمپ لیبرتی فرامی‌خواند را صحه گذاشته و تأیید می‌کنم. دعاهای ما برای قربانیان، بازماندگان، و عزیزانی که تحت‌تاثیر این عمل تروریستی قرار گرفته‌اند می‌باشد. مردم آمریکا مصمم به تضمین حقوق‌بشر برای این پناهندگان تحت حفاظت هستند که در کمپ لیبرتی و سراسر جهان می‌باشند».

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter