English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

صالحی: سند اراک نهایی شد؛ اجرای برجام در گروی سرعت اقدامات ایران

آذوح: علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران می‌گوید که سند بازطراحی ومدرن سازی "راکتور تحقیقاتی اراک" به امضای طرفین غربی مذاکره هسته‌ای رسیده و اجرای برجام به سرعت اقدامات ایران بستگی دارد.

رئیس سازمان انرژی اتمی روز پنج شنبه به ایرنا، خبرگزاری رسمی دولت گفت که با امضای سند بازطراحی و مدرن سازی راکتور تحقیقاتی آب سنگین اراک از سوی همه وزیران خارجه ۶ کشور طرف مذاکره و نیز مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، این سند رسمی است.

این مقام ارشد هسته‌ای ایران توضیح داد که ایران برای شروع کار در اراک، دو شرط داشت؛ " یکی صدورقطعنامه شورای حکام بر اساس بند ۱۴ برجام، با رویکرد بسته شدن پرونده مسائل گذشته و دیگری ارائه تضمین های لازم از طرف مقابل نسبت به اجرای تعهدات."

آقای صالحی همچنین گفت ایران منتظر صدور قطعنامه دیگری از سوی شورای حکام است و امیدوار است که روز ۱۵ دسامبر(۲۴ آذر) "روز پایان پرداختن به مسائل گذشته ایران" باشد.

او ابراز امیدواری کرده که "کار به نحوی پیش برود که ما بعد از اعلام بسته شدن پرونده مسائل گذشته در شورای حکام بتوانیم در کمترین مدت، تاریخ اجرای قطعی برجام را محقق کنیم. برای ما مهم است که این زمان ضمن در نظر گرفتن اصل تضمین های طرف مقابل، هرچه کوتاه تر باشد و تا حد ممکن از تاخیر در اجرای برجام و رفع کامل تحریم ها در چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک جلوگیری شود."

یکی از مهم‌ترین تعهدات ایران در قالب توافق جامع اتمی ایران و قدرت‌های جهانی مربوط به راکتور اراک است. ایران متعهد شده تا قلب راکتور آب سنگین اراک را خارج کرده ومنافذ آن را با سیمان پر کند.

علی اکبر صالحی در جریان تصویب برجام در مجلس شورای اسلامی گفته بود که یکی از نمایندگان تهدید کرده او را به قتل می رساند و در رآکتور اراک با سیمان دفن می‌کند. پس از آن مشخص شد که روح‌الله حسینیان، نماینده مجلس عامل این تهدید بوده که تغییر کاربری راکتور اراک را خیانت می‌داند.

مقامات ایران اعلام کرده‌اند که بازطراحی راکتور آب سنگین اراک با مشارکت کشورهای چین و آمریکا صورت می‌گیرد. بر این اساس قرار است این راکتور طوری تغییر کند که پلوتونیوم قابل استفاده در سلاح هسته‌ای در آن تولید نشود.

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter