English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

لاریجانی: آمریکایی‌ها به دنبال براندازی نیستند

آذوح: علی لاریجانی با اشاره به عقب‌ماندگی اقتصادی ایران نسبت به کشورهای منطقه و ضرورت سرمایه‌گذاری‌های خارجی گفته است که تعجب می‌کند که در رسانه‌های ایران این موضوع عمده می‌شود که غربی‌ها و آمریکایی‌ها دنبال براندازی هستند.

علی لاریجانی، رئیس قوه مقننه ایران در مراسم "بزرگداشت روز ملی صادرات" در قم گفته است که مهم‌ترین مسئله در ایران "گرفتگی اقتصادی" است و این کشور با معدل رشد اقتصادی ۳ درصدی از رقابت با سایر کشورها، از جمله کشورهای منطقه ناتوان است.

او هم‌چنین به رتبه بسیار بد ایران (رتبه ۱۲۰) در زمینه کسب و کار در جهان اشاره کرد که مانعی است برای ورود سرمایه‌‌های خارجی. علی لاریجانی با شمردن فهرستی از معضلات اقتصادی ایران که تحریم‌‌ها نیز بر سنگینی آن افزوده‌اند، از دعواهای جناحی درون حکومت به عنوان "جنگ فرقه‌ای" انتقاد کرد. او گفت: «در رسانه‌ها به مسائل سیاسی داخلی و جنگ‌های فرقه‌ای توجه می‌شود که این خیلی مناسب شرایطی که اولویت آن اقتصاد است، نیست.»

اشاره علی لاریجانی به مخالفان دولت است که به هر تلاشی به منظور عادی سازی سیاست خارجی ایران حمله می‌کنند و آن را مصداق "نفوذ" غرب و آمریکا می‌دانند. رئیس مجلس در این زمینه روشن‌تر از همیشه موضع گرفت و گفت: «تردیدی ندارم که امروز غربی‌ها، از حرف‌هایی که در سابق نسبت به ایران می‌زدند، عبور کرده‌اند. تعجب می‌کنم گاهی در داخل این مسئله در رسانه‌ها عمده می‌شود که مثلا غربی‌ها و آمریکایی‌ها دنبال براندازی هستند، زیرا آنها نمی‌توانند این کار را انجام بدهند.»

او افزود: «امروزه شرایط تغییر کرده است و بسیاری از رجال سیاسی آمریکا و اروپا به قدرت ایران پی برده و در مقالات خود این را نوشته‌اند، بنابراین باید مقالات آنها را خواند و به تغییر تفکر آنها نسبت به ایران پی برد.»

رشد اقتصادی صفر، بخش خصوصی ناتوان

علی لاریجانی سه روز پیش (دوشنبه ۲۵ آبان) نیز به پایین بودن رشد اقتصادی ایران در "همایش استحکام ساخت درونی قدرت ملی جمهوری اسلامی ایران" پرداخت. او از جمله به فربه بودن بدنه دولت با چند میلیون پرسنل اشاره کرد. بدنه‌ای که در دولت نهم و دهم ۵۰۰ هزار نفر دیگر به آن افزوده شد. این درحالی است که بخش خصوصی در ایران بسیار کم‌بنیه است و فساد اقتصادی در آن بنیادین شده است.

ماه گذشته نیز محمدرضا باهنر، نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت با اشاره به وجود رکود در اقتصاد کشور گفته بود که رشد اقتصادی ایران در سال ۹۴ صفر خواهد بود.

بسیاری از اقتصاددانان در رابطه با وضعیت اقتصادی ایران هشدار داده‌اند و تاکید کرده‌اند که این معضلات ساختاری است و تحریم‌ها نیز آن‌ها را تشدید کرده است. به گفته برخی از این کارشناسان، از جمله به گفته سعید لیلاز در شرایط سیاسی فعلی ایران نباید به سرمایه‌گذاری خارجی "امید واهی" داشت.

"نفوذ" واژه‌ای برای سرکوب

سخنان علی لاریجانی که گفته است غربی‌ها به دنبال براندازی نیستند، جهت‌‌گیری متفاوت این نماینده جناح اصولگرای حکومت ایران را نشان می‌دهد. به دنبال توافق هسته‌ای و به جریان افتادن برجام، تندروهای حکومت ایران به مناسبت‌های مختلف نسبت به مذاکره و "نفوذ" غرب، بويژه آمریکا هشدار داده‌اند.

محمدعلی جعفری٬ فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی٬ روز دوشنبه (۱۱ آبان/ ۲ نوامبر) از شرایط پس از برجام و آن‌چه او "تلاش دشمن برای انحراف افکار عمومی و نفوذ" در ایران خواند به عنوان "فتنه چهارم" نام برده بود.

فرمانده کل سپاه گفته بود که رهبری مذاکره با آمریکا را "معادل نفوذ" می‌داند. به باور او توافق هسته‌ای ایران را "در فضای جدیدی" قرارداده که"بستر نفوذ برای دشمن" را باز می‌کند.

در پی سخنان علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی پیرامون خطر "نفوذ" آمریکا، اطلاعات سپاه پاسداران شماری از روزنامه‌نگاران منتقد را بازداشت کرد. اطلاعات سپاه در بیانیه‌ای این افراد را اعضای "شبکه نفوذی دشمن" دانسته و اتهاماتی چون "باند نفوذ آمریکا" و "عاملیت دشمن" را به بازداشت‌شدگان نسبت داده است.

هفته گذشته اکبر ترکان، مشاور روحانی "بازی" با واژه "نفوذ" را مقطعی دانست و حرف‌های مدعیان نفوذ در کشور را فاقد منطق خواند. هم‌زمان با او علی مطهری، نماینده اصولگرای مجلس از واژه نفوذ به عنوان ابزاری برای سرکوب منتقدان و محدودسازی آزادی بیان سخن گفت که برای محافظه‌کاران تندرو استفاده‌ای هم‌چون واژه "فتنه" دارد.

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter