English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

بابک زنجانی: مرتضوی مسخره بازی درآورد، بازداشت شد و کار ما معطل ماند

آذوح: دهمین جلسه رسیدگی به پرونده متهمان نفتی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی، از محبوبین سپاه، برگزار شد. بابک زنجانی، متهم ردیف اول این پرونده که به گفته ی کارشناسان و فعالان سیاسی و حقوقی از روش فرار به جلو برای دفاع خود استفاده می کند، در این جلسه نیز چون جلسه های گذشته به جای پاسخگویی به مستندات پرونده با متهم کردن مسئولین و افراد دادگاه را به سخره گرفت. نمایشی که قسمت یازدهم آن فردا برگزار خواهد شد.

بابک زنجانی از جلسه چهارم دفاعیات در برابر اتهامات وارد بر کیفرخواست از قبیل افساد فی الارض از طریق اخلال در نظام اقتصادی کشور با تشکیل و رهبری سازمان یافته به منظور ارتکاب جرایمی مانند جعل سند، پولشویی با علم به موثر بودن در ضرر به کشور، کلاهبرداری در سطح گسترده از شرکت نفت، سازمان تامین اجتماعی و بانک مسکن، جعل ۲۴ فقره اسناد و صورتحساب بانکی، استفاده از اسناد مجعول و پولشویی به مبلغ یک هزار ۹۶۷ میلیون یورو، را آغاز کرده و قرائت این دفاعیات همراه با توهین و تهدیدها همچنان ادامه دارد.

کمیته پیگیری پرونده بابک زنجانی، مستندات خود را ارائه می دهد

در همین راستا عضو کمیته پیگیری پرونده بابک زنجانی گفت: این کمیته بعد از پایان دفاعیات بابک زنجانی درصورت مطرح نشدن همه موارد از سوی وی، به ارایه مستندات خود در خصوص تخلفات این متهم خواهد پرداخت.

امیرعباس سلطانی در گفت و گو با ایرنا افزود: در حالی که تا پایان جلسات محاکمه بابک زنجانی چند جلسه دیگر باقی مانده باید منتظر شد و دید که آیا این متهم نفتی به همه موارد اعتراف می کند.

سلطانی در ارزیابی خود از جلسات دادگاه بابک زنجانی، گفت: نوع دفاعیات زنجانی به گونه ای است که قصد دارد از خود قهرمان بسازد در حالی باید گفت همه این اظهارات به قصد عوام فریبی است.

نماینده مردم بروجن درمجلس شورای اسلامی تصریح کرد: توهین و افترا زدن به مسئولان کشور وجه غالب دفاعیات این متهم نفتی است و به هیچ عنوان بار حقوقی ندارد.

شیخ حشر آدم سیاسی و بزرگی است

اولین کاسب تحریم های کشور که با امید به پشتوانه ی سپاه و صاحب نفوذان وقت کشی می کند، در دهمین جلسه دادگاه با اشاره به وام ۱۵ یورویی شیخ حشر گفت: قرار شد این فرد را معرفی کنم و در خصوص این که این وجوه را دریافت کردم یا خیر توضیح دهم. باید بگویم که در تجارت افراد با اعتبار یکدیگر با هم کار می‌کنند و اینگونه نیست که برای یک مساله‌ای هزار بار چیزی را امضاء کنند، حتی الان ممکن است من تلفن را بردارم و صحبتی کنم و میلیون‌ها و میلیاردها تومان پول جا به جا شود.

وی ادامه داد: اگر اینگونه نبود که وزارت نفت یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون یورو را به حساب من واریز نمی‌کرد. این آقا آدم بزرگی است و نمی‌توانم به وی بگویم بیاید و در دادگاه حاضر شود و جواب بدهد؛ زیرا که وی آدم سیاسی و بزرگی است، اما می‌توانم دو کار را انجام دهم. شاید وی از پولش بگذرد اما حاضر نیست وارد حاشیه شود.

به گزارش ایسنا، این متهم پرونده فساد نفتی گفت: اول این که می‌توانم با او هماهنگ کنم شخصی مورد اعتماد از سوی دادگاه با او جلسه داشته باشد و تمام سئوالات مورد نظر دادگاه را پاسخ دهد. دوم این که می‌توانم این هماهنگی را انجام دهم و به صورت غیرعلنی و در ساعت مشخص ارتباط ویدئو کنفرانسی با این شخص برقرار شود و تمام سئوالات شما را پاسخ دهد.

بانک مسکن فقط ۱۷ روز مهلت دارد/ من شوخی ندارم

بابک زنجانی در بخش دیگری از دفاعیات خود با اشاره به پروژه بانک مسک گفت: مبلغ ۶ و نیم میلیون یورو و معادل ۶۷ میلیارد تومان به بانک مسکن به صورت دستی که شرح آن را قبلا گفتم پرداخت کردم و قرار شد بانک مسکن طی چند روز آن را عودت دهد.

بابک زنجانی با بیان اینکه بارها نامه نگاری کردم تا پولم را پس بگیرم مدعی شد: این نامه نگاری‌ها آنقدر زیاد بود که حاضر شدم جای پول اموال ملکی از آنها بگیرم. آقایان تعدادی ملک را معرفی کردند که صاحب ملک نامه‌ای داده مبنی بر این که بانک حاضر است اموال را ۶۷ میلیون تومان به من بدهد، اما متوجه شدم ملکی را در شهرک غرب به فرد دیگری واگذار کرده‌اند.

وی اظهار کرد: گفتیم اگر این کار را بکنید مجبوریم حکم توقیف بگیریم و در همین راستا حکمی از محاکم خارجی گرفتم و از وکیلم خواهش می‌کنم حکم یک میلیاردی محکومیت بانک مسکن را به این بانک ابلاغ کند و فقط ۱۷ روز مهلت دارند. من نه با کسی بازی می‌کنم و نه شوخی دارم.

بابک زنجانی گفت: جمعا ۹۱ و نیم میلیون یورو کارت به بانک مسکن داده‌ام و بانک مسکن از این تعداد ۴۸ میلیون یورو استفاده کرده و در مورد الباقی چون پول نداشت کارت‌ها را به من بازگرداند؛ لذا در این خصوص با هم تسویه هستیم و مطالبه‌ای از هم نداریم. در رابطه با نصب دستگاه کارت‌های اعتباری که مدعی شده بودند که بابت آن ۱۶ میلیون تومان پول دریافت کرده‌ام باید بگویم اگر فکر می کنید این ۱۶ میلیون خیلی برایتان سخت است آن را بر می‌گردانم.

این متهم پرونده فساد نفتی ادامه داد: اینکه گفته شد به خاطر ۶۰ درصد سهم بانک ملت در بانک مالزی، بانک مسکن حاضر به همکاری با من شد نیز دروغ است؛ زیرا وقتی بانک مسکن می خواست با من فعالیت داشته باشد از بانک مرکزی استعلام گرفت و بانک مرکزی اجازه کار محدود به او داد. بانک مسکن یک میلیارد یورو از من پول سپرده گرفته و روی حساب سپرده من برگه مسدودی داده و اعلام کرده بودند که یک میلیارد یورو از حساب وی نزد این بانک مسدود است که این برگه را در روزهای آخر از بانک ملت گرفته و به شما دادم.

وکیل بانک مسکن: بابک زنجانی یک ریال پول در بانک مسکن ندارد

پس از جلسه دادگاه امروز، وکیل بانک مسکن در پاسخ به اظهارات زنجانی گفت: این آقا یک ریال پول در بانک مسکن ندارد.

جواد احمدی پور در گفتگو با مهر در مورد اظهارات امروز بابک زنجانی در دادگاه مبنی بر اینکه ۱۷ روز دیگر یک میلیارد یورو از اموال بانک مسکن در خارج از کشور را به دلیل بدهی توقیف می کنم گفت: چطور می شود این آقا حکم داشته باشد و ما بی خبر باشیم.

وی افزود: بابک زنجانی مدعی است ۴ میلیارد یورو نزد بانک مسکن یعنی حدود ۳۵۰۰ میلیارد تومان پول داشته در حالی که فقط به ما یک حواله و برگه نشان دادند که آن هم جعلی بود. بروید از بانک مرکزی سوال کنید و آنها خواهند گفت که اصلا بابک زنجانی یک ریال پول در بانک های کشور نداشته است.

وقتی مرتضوی دستگیر شد چک ها ماند

بابک زنجانی در قسمتی دیگر از سخنان خود مدعی شد: از طرف دیگر سازمان تامین اجتماعی چک های خود را می خواهد و مبلغ ۴ میلیارد یورو مربوط به سازمان تامین اجتماعی است که از حساب برداشته شده است، در حالیکه تامین اجتماعی به من چیزی نداده که بخواهم به آن بدهکار باشم. بانک مسکن ۴ میلیارد یورو را به کسی ندهد و آن را به من بازگرداند تا من نیز چک های این آقایان را بدهم.

این متهم پرونده فساد نفتی ادامه داد: اگر بانک مسکن در موعد مقرر اقدام نکند تامین اجتماعی با شکایت خود مبلغ ۴ میلیارد یورو را از بانک مسکن وصول خواهد کرد و یک میلیارد نیز باید از سوی این بانک به شرکت sct پرداخت شود.

وی با ارائه پیشنهادی ادامه داد: پیشنهاد من این است تفاهم نامه سه جانبه بین بانک مسکن، سازمان تامین اجتماعی و من منعقد شود تا بر اساس آن پول خود را از بانک مسکن پس بگیرم و چک های سازمان تامین اجتماعی را عودت دهم.

بابک زنجانی با بیان اینکه هیچ وقت ۱۳۸ شرکت از سازمان تامین اجتماعی خریداری نکردم گفت:‌ من اصلا از این آقایان چیزی نگرفته ام نه به صورت مالی و نه اینکه از این شرکت ها بازدید کردم. تفاهم نامه‌ای در تاریخ ۹۱/۹/۲۷ یعنی دوازده روز قبل از تحریم شدنم با سازمان تامین اجتماعی منعقد کردم و قرار شد من مبلغ ۴ میلیارد یورو به سازمان تامین اجتماعی بدهم و معادل این مبلغ از شرکت های این سازمان را خریداری کنم. در آن تفاهم نامه بیان کردم اگر پول ها به هر دلیل قابل انتقال نباشد موضوع به عهده من است.

متهم پرونده فساد نفتی همچنین ادعا کرد: وزیر وقت نفت با مدیرعامل وقت تامین اجتماعی تماس گرفت و جلسه ای را گذاشتند که قرار شد چک ها را به مقدار ۲ میلیارد یورو به وزارت نفت بدهم و وزارت نفت نیز به تامین اجتماعی بدهد تا وی امضاء کند. در این خصوص از رئیس جمهور وقت و بانک مرکزی اجازه گرفته شد تا اینکه مرتضوی این مسخره بازی را در آورد و دستگیر شد.

بابک زنجانی ادامه داد: وقتی مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی را دستگیر کردند چک ها ماند و وقتی آزاد شد نمی توانستیم او را پیدا کنیم. وزیر نفت از طریق رییس‌جمهور وی را پیدا کرد، ولی مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی به ما گفت که امضاهایش فاقد اعتبار است. از این ۵ فقره چک، ۴ فقره چک در اختیار وزارت نفت است که روی پرونده وجود دارد و یک فقره دست من بود که آن را به دادگاه دادم.

تناقض های دفاعیات زنجانی در کلنجار با نماینده دادستان

پس از تنفس دادگاه، نجفی نماینده دادستان از بابک زنجانی سئوال کرد که آیا شما مجوز سوئیفت در دبی یا کیش را داشته اید؟ و آیا آی وان توانایی نگهداری وجوه در خود را دارد؟

متهم پرونده موسوم به فساد نفتی در پاسخ گفت: بله هم در ایران و هم در دبی مجوز داشته ام که در همین جا نماینده دادستان گفت که گزارش های بانک مرکزی حاکی از این است که شما هیچ مجوزی نداشته اید.

بابک زنجانی پاسخ داد: داشتن خط سوئیفت نیاز به داشتن مجوز از هیچ بانک مرکزی در دنیا را ندارد. خط سوئیفت مانند این است که من بگویم ایمیلی دارم و شما بگویید باید از بانک مرکزی مجوز می‌گرفتم؛ بنابراین نیازی به مجوز نبود. اگر هم نیاز داشت شرکت AEG در تهران به ما مجوز نمی‌داد.

نجفی هم ادامه داد: شرکت SCTI دارای مجوز بانک مرکزی امارات برای بانکداری و یا امور تجاری نبوده و طبق اظهارات آقای ط که از کارمندان شرکت AEG و موسسه SCT هیچ‌گاه در دبی به ثبت نرسیده است و این موسسه در دبی وجود خارجی نداشته است.

در این هنگام بابک زنجانی گفت: داشتن خط سوییفت در هیچ جا مجوز نمی‌خواهد و شرکت‌ها می‌توانند به بانک وصل شوند و خدمات را ارائه دهند. آقای ح ق مسوول یک شرکت است که خدمات می‌فروشد و نمی‌تواند تشخیص دهد که می‌توانم مجوز داشته باشم یا خیر. طبق استعلامی که از شرکت سوییفت انجام شده بیان شده که موسسه بابک زنجانی دارای دو خط سوییفت است. آقای ط که شما به حرف‌های وی استناد کرده‌اید مدیر یکی از هتل‌های من است. شما در واقع از مدیر هتل من می‌پرسید که زنجانی در امارات به خط سوییفت وصل بوده است یا خیر؟

این متهم پرونده موسوم به فساد نفتی ادامه داد: ما در امارات صدها کار دیگر داشتیم که آقای ط از هیچ کدام از آنها خبر نداشته، در واقع او باید از کجا باید این مطالب را بداند؟ ما این همه گازوئیل به بانک توسعه صادرات داده‌ایم یعنی تمام اینها روی هوا انجام شده است؟

یکی از کارشناسان بانک مرکزی از قاضی صلواتی اجازه خواست تا در رابطه با خط سوئیفت توضیحاتی را به صورت پاورپوینت ارائه کند.

کارشناس بانک مرکزی در این خصوص بیان کرد: موسسه سوئیفت یک موسسه جهانی ارتباطات مالی بین بانکی است و مقایسه این سیستم با ایمیل کار درستی نیست. اتصال مستقیم به سوئیفت مخصوص نهادهای مالی است و شرکت ها به صورت مستقیم نمی توانند به سوئیفت متصل شوند. بخش پیام‌رسانی MT بسیار مطرح است و عمده پیام هایی که بانک ها و موسسات مالی و همچنین شرکت SCT از آن استفاده کردند. پیام های گروه یک، دستور پرداخت است.

وی روش‌های اتصال به شبکه سوئیفت را دارای سه طبقه بندی عنوان کرد و گفت‌:‌ روش اول مربوط به موسسات مالی تحت نظارت بانک مرکزی هر کشور. روش دوم موسسه مالی خارج از تحت نظارت و روش سوم مربوط به نهادهای مالی تحت مدیریت بانک های دیگر است که شرکت سورینت از روش سوم استفاده می کرده که فقط می توانسته به اشخاص مشخص در گروه پیام بفرستد.

کارشناس بانک مرکزی گفت: شرکت AEG یک شرکت لبنانی است که ریاست آن را آقای «ح.ق» بر عهده دارد. این شرکت در سال ۸۷ مکاتبات لازم را برای الحاق سورینت به سوئیفت انجام می‌دهد و بانک انصار را ترغیب می‌کند که گروه درست کرده و شرکت سورینت را به این گروه دعوت کنند تا بتوانند سورینت را به سوئیفت متصل کنند.

وی گفت: آقای «ح.ق» برای انجام این کار به بانک سامان و بانک توسعه صادرات نامه ای می زند اما وقتی این دو بانک امتناع می‌کنند از بانک انصار می خواهد چنین گروهی را تشکیل دهد که در این جا بابک زنجانی گفت:‌ بانک توسعه صادرات از این کار امتناع نکرد و بیش از ۵۰ یا ۱۰۰ مورد به آن‌ها پیام ارسال کردیم و فقط بانک سامان بود که امتناع کرد.

کارشناس بانک مرکزی در پایان گفت: شرکت سوئیفت درآمد بالایی از طریق پیام رسانی دارد و هر بانکی که پیام بیشتری به سوئیفت ارسال کند در این شرکت سهام بیشتری دارد.

در این حین رسول کوهپایه‌زاده، وکیل مدافع بابک زنجانی گفت: انتظار داریم نماینده دادستان اجازه دهد دفاعیات موکل من کاملا بیان شود در ضمن به نظر می‌رسد موضوعات مطرح شده در ارتباط با سوییفت هیچ ارتباطی به اتهامات انتسابی ندارد و معلوم نیست محل دعوا کجاست و چه ارتباطی به ادعای مطرح شده در کیفر خواست دارد.

نجفی نماینده دادستانی تهران هم پس از پایان اظهارات کارشناس بانک گفت: بابک زنجانی مدعی است که درباره سوئیفت از ایران و امارات مجوز داشته است. اما آنچه که مشخص است این است که شرکت بابک زنجانی تنها به عنوان یک زیرمجموعه از خدمات دیگر بانک ها استفاده می‌کند. شرکت AEG طی نامه‌ای اعلام می‌کند بابک زنجانی به دلیل عدم دریافت مجوز از بانک مرکزی هیچ گاه اجازه اتصال به بانک ها را نیافته است و اگر پیامی در این گروه صادر شده، واقعی نیست.

بابک زنجانی ادامه داد: گفته شد آقای «ح. ف. ه» مرا به بانک ملت معرفی کرده، در حالی که از قبل در سال ۸۸ بیش از ۳۰۰ میلیون یورو در حساب بانک ملت شعبه کیش پول داشتم. بانک ملت برای اینکه بتواند سپرده‌های من را حفظ کند تقاضا داشته با من مشارکت کند؛ بنابراین آقای «ح. ف. ه» وسیله‌ معرفی من به بانک ملت نبوده و من از قبل با این بانک در ارتباط بودم.

این متهم پرونده موسوم به فساد نفتی گفت: بانک ملت تقاضا داشت بتواند با بانک‌های خارجی کار کند. به مشتریان خود خدمات بهتری بدهد. من سهام بانک مالزی را که کل آن ۴ میلیون دلار بود خریداری کرده بودم و به مبلغ ۹۰ میلیون دلار به بانک ملت نفروختم و این که این مساله مطرح شده فقط یک توهم است.

وی گفت: سرمایه‌ بانک مالزی و بانک تاجیکستان بعد از یک سال با کارهایی که من انجام دادم و ساختمان‌ها و خانه‌هایی که خریده بودم به ۱۰۴ میلیون دلار افزایش یافت.

بابک زنجانی ادامه داد: ۶۰ درصد سهام این بانکها طبق محاسبه با درصد سود حدود ۹۰ میلیون دلار می‌شد که به بانک ملت فروختم؛ بنابراین اینگونه نبود که بانک ملت ۶۰ درصد سهام بانکی که ۴ میلیون دلار ارزش دارد را ۹۰ میلیون دلار بخرد. بلکه این بانک ۱۰۴ میلیون دلار ارزش داشت و ۶۰ درصد سهام آن ۹۰ میلیون دلار می‌شد.

این متهم نفتی خاطرنشان کرد: بانک ملت برای اینکه ۶۰ درصد خود را به من پس بدهد پول نداشته و به همین دلیل در حساب‌های خود من را بدهکار کرده و من ماهها طول کشید تا سهم ۶۰ درصد خود را گرفتم. حتی گفته‌اند که من از اعتبار بانک ملت استفاده کردم، در صورتی که قبل از سال ۸۸ کار می‌کردم و آن موقع بانک ملتی وجود نداشت.

بابک زنجانی بیان کرد: در کیفرخواست پرونده از ویزا کارت و مسترکارت صحبت شده که اصلا ربطی به این پرونده ندارد. آقایی به نام «م» آمد و گفت که می‌خواهد کارخانه‌ای در شهرستان بهارستان تهران راه‌اندازی کند که این کارخانه تولید لوله‌های نفتی را انجام می‌داد. آدم‌های مختلفی به من توصیه کردند که به او کمک کنم تا دستگاههای مورد نیاز کارخانه را از هلند وارد کشور کند، در نتیجه این کار را پذیرفتم.

این متهم پرونده موسوم به فساد نفتی ادامه داد: شرکت sct ال‌سی‌هایی را خرید و برای این آقا تمام دستگاهها را خریدند که حدود ۱۰ میلیون یورو برای این کار هزینه شد. در این موضوع من بدهکار نیستم بلکه بانک به من بدهکار است و بانک بازکننده ال سی می‌گوید در دبی پول ندارد. آیا شما به این بانک بازکننده ال سی که می‌گوید پول ندارد می‌گویید پشتوانه و منشاء ندارد؟

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter