English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

اتهام "وطن‌فروشی ارزی" به روزنامه‌نگاران بازداشتی

آذوح: فشار به روزنامه‌نگاران از سوی نهادهای امنیتی و رسانه‌های وابسته به این نهاد‌ها ادامه دارد. در تازه‌ترین اقدام، خبرگزاری مهر برخی روزنامه‌نگاران را متهم به دریافت دستمزد در ازای فعالیت مطبوعاتی کرده است.

خبرگزاری مهر در گزارشی به نقل از "منابع مطلع" مدعی شد که دستگیری‌‌های اخیر روزنامه‌نگاران در راستای برخورد با "یک شبکه ریشه‌دار، هوشمند، دارای ارتباطات ارگانیک، وسیع و طولانی‌مدت" با نهادهای مرتبط با سرویس‌های اطلاعاتی برخی کشورهای غربی بوده است.

در هفته‌های اخیر تعدادی از روزنامه‌نگاران در ایران توسط سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، دستگیر شده‌اند. اطلاعات سپاه که به عنوان یک سازمان اطلاعاتی موازی شناخته می‌شود، در ماه‌های اخیر نقش پررنگی در سرکوب فعالان سیاسی، مدنی و روزنامه‌نگاران داشته است.

خبرگزاری مهر بدون اشاره به اینکه این اطلاعات توسط چه منابعی در اختیار این رسانه وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی قرار گرفته، می‌نویسد: «این شبکه داخلی، مرتبط با یک "سلسله مراتب هدایت و کنترل" در بیرون از ایران بوده که افرادی همچون حسین باستانی، مسعود بهنود و "م –ع" آن را در قالب نهادهایی همچون بی‌بی‌سی‌فارسی و وب‌سایت روزآنلاین اداره می‌کرده‌اند.»

با این حال دریابان علی شمخانی ، دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی، در یک برنامه تلویزیونی گفت که دستگیری‌های اخیر در ایران با قصد "تسویه حساب سیاسی" صورت گرفته و "بزرگ‌نمایی" بوده است.

او اضافه کرد: «می‌گویند خوش و بش پسرخاله فلانی با عروس فلانی، یا نقشه صبحانه فلانی؛ اینها نفوذ نیست، اینها در حقیقت دق و دلی شخصی خالی کردن است و درست نیست.»

داستان قدیمی "چمدان‌های دلار"

خبرگزاری مهر در گزارش خود که با عنوان "وطن فروشی با حقوق ثابت ارزی" منتشر شده با انتشار دو تصویر "نمونه‌هایی از صورت‌حساب‌های پیشنهادی حسین باستانی خطاب به نویسندگان مطالب" را منتشر کرده است.

در این دو تصویر اسامی افراد مشخص نیست و خبرگزاری مهر می‌گوید که "بنا به مصالح امنیت ملی و مسائل قانونی" از نمایش نام این افراد معذور است. با این وجود این سوال مطرح است که چرا در حالی که پرونده‌ای "با این ابعاد ادعایی" در حال بررسی است چنین "اطلاعات مهمی" منتشر شده است.

حسین باستانی در واکنش به این گزارش با "کذب محض" خواندن آن در صفحه فیسبوک خود نوشت: «خبرگزاری مهر برای ادعا‌های خود، دو ایمیل را منتشر کرده که مدعی است در سال ۲۰۱۴ ارسال شده‌اند.»

به گفته این روزنامه‌نگار، تاریخ این دو ایمیل متعلق به سال ۲۰۰۹ است و از ایمیل هک شده یکی از همکاران رسانه‌ای او برداشته شده است. باستانی می‌افزاید اسامی کسانی که در ایمیل ۲۰۰۹، پرداخت دستمزد به آنها پیشنهاد شده، روزنامه‌نگاران "مقیم خارج از ایران" هستند که با روزآنلاین همکاری می‌کردند.

متهم شدن رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران منتقد در ایران به دریافت پول از سرویس‌های جاسوسی تازگی ندارد. در سال‌های ابتدایی دهه هشتاد و همزمان با "تعطیلی فله‌ای مطبوعات" که با دستور رهبر جمهوری اسلامی صورت گرفت، محمدتقی مصباح یزدی مدعی شد که ماموران سیا با چمدان‌های دلار به تهران آمده‌اند در بین روزنامه‌نگاران ۵۰۰ میلیون دلار توزیع کرده‌اند.

افزایش فشار به "بهانه" نفوذ

فشار به روزنامه‌نگاران و فعالان مدنی، پس از توافق اتمی میان ایران و قدرت‌های جهانی افزایش یافته است. علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، پس از پذیرش این توافق نسبت به "نفوذ" آمریکا در کشور هشدار داد.

او در جمع فرماندهان سپاه پاسداران، نسبت به "نفوذ اقتصادی و امنیتی خطرناک دشمن" هشدار داد و از آن‌ها خواست مانند "ناظری آگاه و بینا مسائل را رصد و خطرها را شناسایی" کنند.

در پی این اظهارات فشار به رسانه‌های داخلی افزایش یافت در پی آن تعدادی از روزنامه‌نگاران با اتهام "عضویت در شبکه نفوذ" بازداشت شدند. عیسی سحرخیز، احسانی مازندرانی، آفرین چیت‌ساز، سامان صفرزایی و هادی حیدری تا کنون بازداشت شده‌اند.

پیش از این نیز اتهام "دریافت پول از بیگانگان" به روزنامه‌نگاران و رسانه‌های منتقد وارد شده بود.

به باور ناظران سیاسی، اطلاعات سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی به عنوان بازوی اطلاعاتی رهبر جمهوری اسلامی، پروژه برخورد با رسانه‌های مستقل را در پیش گرفته‌است. پروژه‌ای که احتمالا بی‌ارتباط به دو انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری نیست.

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران نیز به این اقدامات واکنش نشان داد و اواسط آن ماه در جلسه هیات دولت گفت: « اینطور نباشد که از این پس با هر کس که مخالف هستیم، بخواهیم او را به نحوی متهم کرده و گروهی را به حاشیه برانیم.»

او افزود: «باید به‌طور واقعی و جدی با هرگونه نفوذ بیگانگان مبارزه کنیم و نباید عده‌ای با کلمه "نفوذ" بازی کنند.»

انتقام از دولت

خبرگزاری مهر در گزارش خود مدعی شده است که اعضای این "شبکه" ماموریت تولید گزارش و تحلیل و ارسال به خارج از ایران جهت انتشار در وب سایت‌های مرتبط با اپوزیسیون با هدف "سیاه‌نمایی، پرونده سازی حقوق بشری، ایجاد اختلاف در داخل ایران" را برعهده داشته‌اند.

از دیگر اتهامات وارد شده به دستگیر شدگان "نزدیک شدن به چهره های مشهور و فعال سیاسی و رسانه‌ای با هدف خط دهی به آنها یا ایجاد اختلاف در میان آنها" عنوان شده است.

به باور ناظران سیاسی بررسی گزارش‌های منتشر شده در خبرگزاری‌های فارس و تسنیم که به سپاه پاسداران وابسته هستند، در کنار اخباری که روزنامه کیهان، نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی، منتشر می‌کند، این گمانه را تقویت می‌کند برخی اعضای دولت روحانی نیز ممکن است در مظان اتهام قرار بگیرند.

این رسانه‌های در هفته‌های اخیر از محمد جواد ظریف و برخی اعضای تیم مذاکره کننده هسته‌ای و همچنین برخی مدیران وزارت ارتباطات ایران به عنوان کسانی یاد کرده‌اند که تحت تاثیر "عوامل نفوذی" قرار گرفته‌اند.

در همین حال حسن روحانی دو هفته پیش از این در افتتاحیه بیست‌ویکمین نمایشگاه مطبوعات گفت: «گاهی برخی رسانه‌ها به عنوان پلیس مخفی عمل می‌کنند. همچنین گاهی با مطالعه برخی از نشریات می‌توان فهمید که فردا قرار است چه کسی دستگیر شود و آبروی چه کسانی برده شود.»

 

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter