English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

کمپانی‌هایی که از ترور بهره‌ می‌برند

آذوح: بازار بورس هیچگاه تحت تاثیر احکام اخلاقی نبوده و نخواهد بود. صورت مسئله ساده است: با یک سهام مشخص یا یک بازار معین چقدر می‌توان سود برد. تازه‌ترین نمونه را در واکنش بازار سهام به حملات تروریستی پاریس می‌توان یافت.

بورس

پس از ترورهای پاریس، مسابقه سرعت برای افزایش ارزش سهام شرکت‌های صنایع نظامی در گرفت. سهام شرکت فرانسوی تالس که تجهیزات الکترونیکی برای سیستم‌های دفاع موشکی می‌سازد، افزایشی ۱۰ درصدی یافت. شاخص سهام ۱۴ شرکت بزرگ تسلیحاتی آمریکایی هم چهار درصد رشد داشت.

جیم کرامر متخصص بازار بورس و مجری برنامه‌‌ای اقتصادی در «CNBC» می‌گوید: «بعد از حملات تروریستی پاریس، فرانسه و کشورهای دیگر بودجه دفاعی خود را به طور قابل توجهی افزایش خواهند داد، این امر منجر به افزایش سود صنایع نظامی خواهد شد و سهام آنها بسیار بیشتر از روند معمول بالا خواهد رفت.»

هم‌زمان‌، شرکت‌های تامین سرمایه هم بدون کوچک‌ترین احساس و با دقت کامل، همه حملات هوایی آمریکایی‌ها و فرانسوی‌ها علیه داعش در عراق و سوریه را رصد و ثبت می‌کنند. فقط در ماه اکتبر بیش از ۶۰۰ مورد عملیات ثبت شده و در ماه نوامبر مطمئنا رکورد ۹۰۰ پرواز در ماه ژوئیه شکسته خواهد شد.

افزایش بودجه دفاعی آمریکا

هاوارد رابل، تحلیلگر بانک سرمایه‌گذاری «Jefferies» می‌گوید: «حملات هوایی به ویژه موجب شکوفایی تجارت تولیدکنندگان جنگ‌افزار مانند «ریتیون، لاکهید مارتین، جنرال داینامیکس، اوربیتل ای‌تی‌کی» می‌شود.

از آغاز هزاره سوم، صنایع نظامی و جنگی از برندگان تجارت در جهان هستند و این امر در تحولات بازار سهام هم مشاهده می‌شود. کافی است به این توجه شود که شاخص سهام ۵۰۰ شرکت برتر بازار بورس آمریکا (S&P 500) در ۱۵ سال گذشته افزایش ۴۰ درصدی داشته اما شاخص سهام صنایع تسلیحاتی به افزایش ۱۳ برابری دست یافته است.

بودجه وزارت دفاع آمریکا در مقایسه با سال ۲۰۰۱ (بعد از حملات ۱۱ سپتامبر) بیشتر از دو برابر شده است. مجموع خریدهای تسلیحاتی در سال ۲۰۱۴ به نسبت سال ۲۰۰۰ دوبرابر شده و بالغ بر ۸۰۰ میلیارد دلار است.

به دلیل بروز بحران عظیم مالی در سال ۲۰۰۸، میزان افزایش بودجه خریدهای تسلیحاتی از سال ۲۰۱۱ دچار کاهش شد و در آمریکا حتی روندی نزولی داشت. اما اکنون بعد از حملات تروریستی در پاریس احتمالا بسیاری از کشورها برنامه کاهش کسری بودجه را تغییر خواهند داد تا امکان مالی بیشتری برای خریدهای تسلیحاتی فراهم کنند.

ثروت داعش: ده برابر القاعده

در مقایسه با القاعده که بعد از ۱۱ سپتامبر قدرتمندترین گروه تروریستی جهان بود، داعش از امکانات مالی حدود ده برابر بیشتر برخوردار است. مجله اقتصادی «فوربس» درآمد سالانه داعش را دو میلیارد دلار تخمین می‌زند.

داگلاس هارند، آنالیست و متخصص تسلیحات از موسسه «برنستین» می‌گوید طبق تجارب تاریخی هزینه‌ خریدهای تسلیحاتی به دو عامل بستگی دارد: «رشد اقتصادی و امکان بالقوه درگیری‌های ژئوپولیتیکی در جهان.» در حال حاضر خطر درگیری‌ها در جهان افزایش یافته است.

پیش از حملات تروریستی در پاریس، تحلیل‌گران میزان رشد خریدهای تسلیحاتی در اروپا تا سال ۲۰۲۰ را حدود نیم درصد در سال پیش‌بینی کرده بودند.

اکنون مانوئل والس، نخست وزیر فرانسه اعلام می‌کند که بودجه دفاعی این کشور به طور قابل توجهی افزایش می‌یابد و این امر بدون توجه به مقرارت مربوط به کسری بودجه اتحادیه اروپا انجام می‌شود.

بدین ترتیب اروپا از آمریکا پیروی خواهد کرد. دولت آمریکا بعد از سه سال محدودیت، بودجه تسلیحاتی را لغو کرد و در دو سال آینده حدود ۵۰ میلیارد دلار بیشتر بابت نیازهای دفاعی هزینه خواهد کرد.

صادرات به خاورمیانه و آسیا

داگلاس هارند میزان رشد سالانه هزینه‌های تسلیحاتی تا سال ۲۰۲۰ را حدود دو درصد تخمین می‌زند.

مدت‌هاست که دیگر معاملات بزرگ کنسرن‌های تسلیحاتی محدود به کشورهای صنعتی غرب نیست، بلکه تانک‌ها، جنگنده‌ها، دستگاه‌های رادار، پدافند هوایی و مهمات به ویژه به عربستان سعودی و چین هم صادر می‌شوند.

نوآ پاپنک، آنالیست موسسه سرمایه‌گذاری «گلدمن ساکس» در آمریکا می‌گوید، صنایع تسلیحاتی در حال حاضر روندی رو به رشد دارند. میزان تقاضا به ویژه در مورد تکنیک‌های مدرن برای جنگ و مبارزه با تبهکاری سایبری بالاست.

برای تحلیلگران اقتصادی، اخلاق یا انسان‌دوستی پارامترهایی بی‌ربط هستند. آنها توصیه می‌کنند که وقت خرید سهام شرکت‌های تسلیحاتی مانند «لاکهید مارتین، نورث‌روپ گرومن، بی‌ای‌ئی سیستمز» است زیرا این کمپانی‌ها امکان عرضه کالاهای متناسب با نیازهای بازار کنونی را دارند.

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter