English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

ترکمنهای باییربوجاق در معرض قتل عام قرار دارند

آذوح: ترکمنهای باییربوجاق (Bayır-Bucak) که درست در آنسوی استان حاتای ترکیه، در سرزمین مادری و تاریخی خود در خاک سوریه زندگی می کنند این روزها با یکی از دردناکترین حوادث تاریخ خود روبرو هستند.

چند هفته است که ترکمنهای باییربوجاق در مناطق فیندیکلی، آجی سو و بخصوص در قیزل داغی و تورکمن داغی، بصورت وسیع و بی رحمانه ای هدف حملات هواپیماهای روسیه، نیروهای وابسته به رژیم اسد و حامیان این رژیم قرار دارند.

شاهدان عینی می گویند ارتش سوریه، با استفاده از هلی کوپتر اقدام به پیاده کردن نیرو در تپه های نزدیک منطقه قیزیل داغی کرده است.

براساس آخرین اخبار، نیروهای وابسته به رژیم اسد، روستاهای گیمام و زویک و نیز تقاطع آجیسو و بخشی از منطقه قیزیل داغی را تحت تصرف خود قرار داده اند. نیروهای رژیم اسد اگر موفق به تصرف کامل قیزل داغی شوند، ۱۰روستای ترکمن، در تیررس توپخانه اسد قرار خواهند گرفت. به نظر میرسد هدف بعدی رژیم اسد منطقه آجی سو می باشد. این ناحیه، منطقه ای ساحلی است و آخرین بخش در جبهه شمالی است که تحت کنترل واحدهای باییربوجاق قرار دارد.

در موقعیت استراتژیک تورکمن داغی که محل زندگی صدها هزار ترکمن باییربوجاق در استان لاذقیه سوریه است مقاومت سرسختانه ای از سوی ترکمنها جریان دارد. اگر نیروهای رژیم اسد که تحت حمایت جدی روسیه قرار دارد موفق به تصرف این منطقه شوند، به این ترتیب قادر به تثبیت حضور خود در ساحل دریای مدیترانه خواهند گردید.

منطقه ای که اکنون شاهد درگیری بسیار شدیدی می باشد با ترکیه ۵کیلومتر فاصله دارد. تحولات منطقه سبب شده تا آنکارا در حال اماده باش به سرببرد. ترکیه اقدام به برپا کردن یک کمپ چادری با ظرفیت ۵هزارو ۵۰۰نفر در نقطه صفر مرزی کرده است. گقته می شود زنان و مردان مبارز ترکمن، پس از اسکان کودکان و انسانهای ضعیف و پیر در این اردوگاه مجددا به جبهه های جنگ بازگشتند.

خبر میرسد که تعداد زیادی از مبارزان گردان سلطان عبدالحمید ترکمنهای باییربوجاق به شرف شهادت نائل شده اند. اما به رغم همه سختیها مقاومت سرسختانه ترکمنها ادامه دارد.

در کنار گردان سلطان عبدالحمید و در حد فاصل لاذقیه و ادلب، شبه نظامیان جبهه نصره وابسته به گروه تروریستی القاعده و همچنین اردوی فتح که متعلق به گروه احرارالشام میباشند نیز مستقر هستند.

این در حالی است که در صف رژیم سوریه نیز علاوه بر ارتش اسد، سربازان ایرانی و حزب الله بعلاوه  شبه نظامیان شیعه عراق، افغانستان و پاکستان نیز حضور دارند.

ترکمنهای سوریه چه کسانی هستند؟

براساس اظهارات مورخین و زبان شناسان، ترکمن‌های سوریه یا ترک‌های سوریه در واقع همان آذربایجانی‌های سوریه هستند که بخشی از آنها تحت عنوان ترکمنهای عراق در این کشور زندگی می کنند. ترکمنها در عراق و سوریه به زبان ترکی آذربایجانی و یا زبان ترکی استانبولی صحبت می کنند. ترکمنهای سوریه عمدتاً مسلمان سنی‌ و از مذهب حنفی هستند و دومین یا سومین گروه قومیتی بزرگ این کشور را شامل می‌شوند. برخی از کارشناسان مسائل سوریه بر این باورند که جمعیت ترکمنهای سوریه از کردها نیز بیشتر است و این گروه بعد از عربها دومین گروه قومی سوریه هستند. تاکنون سوریه بصورت رسمی آمار معتبری در مورد درصد قومیتهای خود ارایه نکرده است.

سوریه یا شام در سدهٔ یازدهم میلادی توسط امپراطوری سلجوقی فتح شد و سپس در اختیار امپرطوری عثمانی قرار گرفت. از آن پس شام یا سوریه تا پایان جنگ جهانی اول بخشی از امپراطوری عثمانی بود و مهاجرت ترک‌ها به سوریه در این دوران ادامه داشت.

شورای ملی ترکمنان جمعیت ترکمنان سوریه را در حدود ۳٫۵میلیون تا 4 میلیون تن می‌داند که اکثرا در شهرهای حلب، دمشق، جزیره، حمات ، حمص  و لاذقیه زندگی می کنند.

ترکمنهای سوریه در دوران حکومت خانواده اسد از بسیاری از حقوق شهروندی خود محروم بودند

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter