English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

سویه‌ها و دستاوردهای اقتصادی سفر پوتین به تهران

آذوح: رئیس جمهور روسیه پس از دیدار با همتای ایرانی خود اعلام کرد که این کشور آماده ارائه یک وام دولتی به مبلغ ۵ میلیارد دلار به ایران است. روسیه قصد دارد با گسترش مناسبات بازرگانی صادرات خود به ایران را افزایش دهد.

ولادیمیر پوتین در ساعت‌های پایانی سفر به تهران که برای شرکت در اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز انجام شد و پس از دیدار با حسن روحانی بر تمایل و تلاش دو کشور برای گسترش روابط اقتصادی و بازرگانی تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، پوتین در نشست خبری مشترک با رئیس جمهور ایران گفت: «۲۵ پروژه اولویت دار در زمینه‌های مختلف از جمله انرژی، ساخت و ساز، ترمینال‌های دریایی، ارتباطات و سایر زمینه‌ها تعیین شد و مقرر گردید که در اولویت‌های همکاری دو کشور قرار گیرد.»

روحانی در این نشست خبری با اشاره به مذاکرات دو طرف در خصوص اختصاص خط اعتباری و کاهش تعرفه‌های تجاری بین دو کشور، "مسایل مربوط به روابط بانکی" را از دیگر پایه‌های توسعه روابط دوجانبه عنوان کرد.

روابطی مشابه رابطه با کوبا

مذاکره درباره دریافت وام و استفاده از خط اعتباری برای واردات کالا و تامین مالی پروژه‌های مشترک از مدت‌ها پیش میان مقام‌های ایران و روسیه در جریان است.

یک ماه پیش آلکساندر نوواک، وزیر انرژی روسیه پس از سفر به تهران اعلام کرد، مسئولان دولتی روسیه در حال بررسی درخواست ایران درباره دریافت اعتبار پنج میلیارد دلاری از این کشور هستند.

ولادیمیر پوتین از آمادگی کشورش برای اعطای این خط اعتباری خبر داده است. نوواک می‌گوید روسیه در ارتباط با کوبا نیز از چنین مکانیزمی استفاده می‌کند.

مهدی سنایی، سفیر ایران در مسکو هفته‌ی پیش (۳۰ آبان) کمبود منابع مالی را مشکلی اساسی در راه توسعه روابط اقتصادی ایران و روسیه خواند و ابراز امیدواری کرد که "اختصاص خط اعتباری از سوی روسیه تحول قابل توجهی در این زمینه ایجاد کند".

سنایی به خبرگزاری فارس گفت: «خط اعتباری ۵ میلیارد دلاری، پیشنهادی بود که ۲ ماه پیش از سوی ما در دیدار با الکساندر نوواک وزیر انرژی روسیه مطرح شد و با مکاتبات و پیگیری‌های بعدی، در نهایت مورد حمایت رئیس جمهور روسیه قرار گرفت.»

به نام ایران، به کام شرکت‌های روسی

اعتبار ۵ میلیارد دلاری از منابع دولت روسیه تامین می‌شود و برای طرح‌هایی در نظر گرفته شده که شرکت‌های دولتی این کشور در ایران در دست اجرا دارند.

به گفته‌ی سنایی رایزنی‌هایی نیز برای دریافت یک اعتبار ۲ میلیارد دلاری از "ونش اکونوم بانک" روسیه در جریان است و این اعتبار به "چند طرح که شرکت‌های غیردولتی روسی متولی آن هستند" اختصاص می‌یابد.

به عبارت دیگر این اعتبارها گرچه برای اقتصاد بحران‌زده ایران اهمیت دارند، در وهله اول صرف رونق فعالیت شرکت‌های دولتی و خصوصی روسیه می‌شوند.

شامگاه دوشنبه، دوم آذر با حضور پوتین و روحانی و به منظور "تعمیق و تحکیم همکاری‌های مشترک" هفت سند و یادداشت تفاهم میان مقام‌های دو کشور به امضاء رسید.

به گزارش خبرگزاری ایسنا یکی از این اسناد، تفاهم‌نامه‌ای بوده که برای ساخت نیروگاه بندرعباس توسط مدیر شرکت توسعه نیروی برق ایران و رئیس شرکت "تکنوپروم اکسپورت" روسیه امضا شد.

صادرات ۲۱ میلیارد دلار کالاهای صنعتی

سفیر ایران در مسکو می‌گوید خط اعتباری ۵ میلیارد دلاری به طرح‌هایی اختصاص می‌یابد که در ۲ سال گذشته بین دو کشور توافق شده است. نبروگاه بندرعباس یکی از این طرح‌هاست.

به گزارش خبرگزاری فارس، سنایی دو طرح "برقی کردن خط آهن اینچه برون - گرگان و ساخت دو نیروگاه حرارتی تولید برق در استان‌های هرمزگان و آذربایجان شرقی" را از طرح‌هایی عنوان کرد که از طریق وام دولتی روسیه تامین اعتبار می‌شوند.

روز سه‌شنبه، سوم آذر خبرگزاری دولتی ایرنا به نقل از روزنامه "فایننشال تایمز" نوشت: «مسکو همزمان با اعزام یکی از بزرگترین هیات‌های تجاری خود به تهران در ماه آینده، امیدوار است روابط بازرگانی خود با ایران را از طریق نهایی ساختن مذاکرات صدور کالاهای صنعتی به ارزش بیش از ۲۱ میلیارد دلار، تقویت کند.»

بنابر این گزارش قرار است تا پایان آذر ماه دنیس مانتوروف، وزیر تجارت و صنعت روسیه در رأس یک هیئت ۸۰ نفره به ایران سفر کند تا زمینه گسترش روابط اقتصادی دو کشور در دوران بعد از برداشته شدن تحریم‌ها را آماده کند.

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter