English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

در حکومت علی ع ویژه خوری جایی ندارد حتی برای نزدیکان یا صحابه یا سابقین در اسلام و جبهه و جهاد- یانلیزلیک سارایی

روزی امیرالمؤمنین علیه السّلام به عمّار یاسر و ...، مأموریت داد تا مالی را که در بیت المال بود، تقسیم کنند و به آنها فرمود: عادلانه تقسیم کنید و کسی را بر کسی برتری ندهید.

آنها حساب کردند معلوم شد به هر کس سه دینار می رسد.

از مسلمانان طلحه و زبیر اعتراض کردند و گفتند: آیا این تقسیم نظر خودتان است یا دستور رفیقان؟!

گفتند: امیرالمؤمنین علیه السّلام چنین دستور داده است. پس طلحه و زبیر نزد امام رفتند و به روش تقسیم بیت المال، اعتراض کردند.

امام فرمود: رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلّم چگونه با شما رفتار می کرد؟ آنها سکوت کردند. فرمود: آیا پیامبر صلی الله علیه و آله و سلّم بیت المال را به مساوات تقسیم نمی کرد؟ گفتند: آری!

فرمود: آیا سنّت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلّم سزاوار است یا سنّت دیگران؟ گفتند: سنّت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلّم؛ ولی ما دارای سابقه هستیم و از نزدیکان پیامبر صلی الله علیه و آله و سلّم می باشیم.

حضرت فرمود: سابقه شما بیشتر است، یا سابقه ی من؟ نزدیکی من به پیامبر بیشتر است یا شما؟

گفتند: شما!

فرمود: خدمت و سختی هایی که من برای اسلام کشیده ام بیشتر است یا شما؟ گفتند: شما.

فرمود: به خدا سوگند، من و این کارگری که برای من کار می کند، سهم هر دومان از بیت المال یکسان است.

1-يعني از ديدگاه علی ع کسانی که حتی سابقه مسلمانی یا جبهه و جهاد دارند یا از یاران نزدیک پیامبر هستند از نظر امتیازات اجتماعی یا اقتصادی هیچ حقی بیشتر از دیگران ندارند .عضویت در تشکیلات و محافل و نهادهاي خاص نمیتواند دلیل شرعی برای بهره مندی بیشتر از امکانات و تضییع حقوق دیگران شود.

مثلا تخصیص امکانات و تسهیلات وام و مسکن و اولويت دانشگاه و استخدام  و انواع مجوزهای دولتی و دهها  نوع رانت اقتصادی و اجتماعی بنام دين يا قانون ، در حكومت علي ع مردود و غير شرعي است و سوء استفاده كنندگان در حکم متجاوزان به بیت المال و حقوق مردم و حق الناس میباشند.

از بعد کلان، توجه ویژه به یک قوم، اولویت دادن فرهنگ و اقتصاد یک قوم بر اقوام دیگر، اختصاص بودجه و امکانات نابرابر به یک منطقه منسوب به یک قوم و تضعیف اقوام دیگر از نظر اقتصادی، هدایت سرمایه های دولتی و خصوصی و کارخانه ها و شرکتها با ترفند قانون به سمت و نفع یک قوم نه تنها تضییع حق الناس بلکه عین نژادپرستی است.

2-قرآن كریم، به هنگام نكوهش از قوم یهود و ذكر اعمال زشت آنان می‌فرماید: «...وَ أَكْلِهِمْ أَمْوالَ النَّاسِ بِالْباطِلِ...» «آنان در اموال مردم بدون مجوز و به ناحق تصرف می‌كردند.» (سوره نساء، آیه 161) ناگفته پیداست كه مراد از اكل و خوردن، در این آیه كنایه از هرگونه تصرف است خواه به صورت خوردن معمولی باشد یا پوشیدن و یا سكونت و یا غیر آن.

3-«یا أیّها الّذین آمنوا لا تَأْكُلُوا أَمْوالَكُمْ بَیْنَكُمْ بِالْباطِلِ» «ای كسانی كه ایمان آورده‌اید اموال یكدیگر را از طرق نامشروع و غلط و باطل نخورید.» (سوره نساء، آیه 29) یعنی، هرگونه تصرف در مال دیگری كه بدون حق و بدون مجوز منطقی و عقلانی بوده باشد ممنوع شناخته شده است.

4-حضرت علی ـ علیه السّلام ـ می‌فرماید: «اَمّا الظّلم الّذی لا یُتركُ، فَظلمُ العباد بَعضُهُم بعضاً» «امّا ظلمی كه بخشوده نمی‌شود ظلمی است كه بعضی از بندگان خدا بر بعض دیگر می‌كنند.» (نهج البلاغه، خطبه 175)

5-در حدیث آمده است تمام گناهان انسان با توبه بخشیده می‌شوند غیر از حق‌الناس. یعنی کسانی که حق دیگران بر گردن آنها مانده است جز با ادای حق دیگران یا رضایت گرفتن از آن اشخاص گناهان بخشوده نمی‌شود. حتی اگر انسان روزه‌های زیاد بگیرد یا تمام عمرش نماز شب بخواند، هیچ تأثیری در گناه ظلم بر دیگران ندارد.

6-  در حدیث داریم که با اولین قطره خون شهید همه گناهانش بخشیده می‌شود غیر از حقوق مردم و این نشان دهنده اهمیت حق دیگران است که حتی با شهادت که بالاترین فضیلت ممکن هست، گناه ظلم بر حق دیگران بخشیده نمی‌شود.

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter