English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

سرانجام، اتحادیه ی اروپا پاسخ داد: اورموگولو، موضوع مذاکره با ایران خواهد شد

آذوح: سرانجام پس از ماهها پیگیری "اتحاد آذربایجان جنوبی" و برگزاری دهها دیدار با مقامات رسمی اروپا، کمیسیون اروپا پاسخ رسمی خود در مورد اورموگولو را منتشر کرد.

این تصمیم تاریخی 16 نوامبر و پس از برگزاری سمینار اورموگولو در پارلمان اروپا توسط "اتحاد آذربایجان جنوبی" گرفته شد. در آن سمینار فعالین آذربایجانی همراه با اعضا و نمایندگان پارلمان اروپا و دیگر سازمانهای بین المللی موضوع اورموگولو را مورد بررسی قرار دادند. گزارش این جلسه ی مهم را از لینک زیر مطالعه فرمایید:

http://azoh.info/index.php?option=com_content&view=article&id=28913:1394-09-01-05-11-32&catid=7:12&Itemid=16

به گزارش آذوح آقای نئوئن میمیکا(عضو کابینه ی اروپا، وزیر توسعه و همکاریهای بین المللی) در پاسخ رسمی خود به سوال اعضای پارلمان اروپا ضمن بیان ضرورت فوری اقدام برای نجات اورموگولو از این وضعیت و جلوگیری از به خطر افتادن زندگی ساکنان اطراف آن، اعلام کرد: "خشک شدن دریاچه ی اورمیه آنقدر مهم است که در آینده به یکی از موضوعات مورد مذاکره بین ایران و اروپا تبدیل خواهد شد."

وزیر کابینه ی اروپا ادامه می دهد: "کمیسیون از کاهش حجم آب در دریاچه اورمیه آگاه است. تلاش برای نجات و حفاظت از تنوع زیستی و اکوسیستم دریاچه اورمیه بایستی که بسیار بیشتر از قبل تقویت شود؛ برای نجات محیط زیست، محافظت از سلامت مردم اطراف آن و همچنین دیگر اثرات اقتصادی و اجتماعی وسیع آن."

ایشان با تاکید بر اینکه "مسئول اصلی وضعیت اورموگولو و نجات آن رژیم ایران است" توضیح می دهد: "با توجه به وضعیت سیاسی حاکم، تماس بین مقامات اتحادیه اروپا و ایران تا همین اواخر محدود شده بود. با این حال شرایط هسته ای و مذاکرات میان ایران، اتحادیه اروپا و دیگر شرکا در جولای 2015 چشم اندازی برای از سرگیری همکاری در بخش های مختلف به وجود آورده است. همکاری زیست محیطی، به ویژه در زمینه های مدیریت آب و پیشگیری از کمبود آب و خشکسالی، مسئله ای بسیار مهم است و در آینده به بخشی از گفتگوهای سیاسی اتحادیه ی اروپا و ایران تبدیل خواهد شد."

http://www.europarl.europa.eu/sides/getAllAnswers.do?reference=E-2015-011728&language=EN

گفتنی است مرداد سال جاری آقایان پروفسور "کلاوس بوچنر"(عضو کمیسیون ویژه ی ایران، کمیسیون حقوق بشر و کمیسیون سیاست خارجی پارلمان اروپا) و آقای "مارک دمس مایکر"(عضو شورای راهبردی پارلمان اروپا، عضو کمیسیون حقوق بشر، کمیسیون محیط زیست و کمیسیون سیاست خارجی پارلمان اروپا) با طرح پرسشهایی خواستار پاسخگویی رسمی کمیسیون اروپا در قبال فاجعه ی اروموگولو شدند.

در این متن که با عنوان "خشک شدن دریاچه ی اورمیه" نوشته شد با اشاره به فاجعه ی خشک شدن اورموگولو تا 90 درصد و اثرات بسیار زیان بار این امر بر زندگی ساکنان اطراف آن نسبت به بروز بیماریهای تنفسی، پوستی و انواع سرطانها در اثر تشعشعات موجود و طوفانهای نمک هشدار داده شده است.

آنها از کمیسیون اروپا خواستند پاسخهای خود را در خصوص دو سوال زیر رسما ارائه نمایند:

1- آیا کمیسیون از کاهش سریع در حجم آب دریاچه اورمیه آگاه است؟ این کاهش از 60٪ در سال 2011 به 90٪ در سال 2015 بوده است.

2- آیا پارلمان اروپا برای جلوگیری یا درمان بحرانهای زیست محیطی، بهداشت عمومی و خطرات تغییر جمعیتی ناشی از خشک شدن دریاچه اورمیه برنامه ای دارد؟ اگر چنین است، چه اقداماتی در نظر گرفته میشود؟

گفتنی است پاسخ به این سوالات که توسط کمیسیون اروپا منتشر گردید به عنوان سند رسمی و قانون بوده و خط مشی اتحادیه را تعیین می کند.

لازم به ذکر است کمیسیون اروپا(European Commission) نقش قوه ی مجریه را در اتحادیه ی اروپا ایفا می‌نماید و در حقیقت قدرتمندترین نهاد این اتحادیه محسوب می‌گردد. کمیسیون مسئول پیشنهاد قوانین، اجرای تصمیم‌گیری‌ها، تنفیذ پیمان‌نامه‌ها و روی هم رفته انجام کارهای روزمره اتحادیه اروپا است

رئیس کمیسیون، مسئول تخصیص پول و سایر اوراق بهادار به اعضای اتحادیه است و می‌تواند در صورت نیاز دستور انتخابات جدید و یا اخراج اعضا را صادر کند. او دستور کار کمیسیون را تعیین کرده و تمامی قوانین مصوب در پارلمان اروپا را برای اجرا ابلاغ می‌کند.

"اتحاد آذربایجان جنوبی" سه سال گذشته را با دهها فعالیت بین المللی سپری کرده که بخشی از این موارد را می توانید از لیست زیر مشاهده فرمایید:

http://azoh.info/index.php?option=com_content&view=article&id=23881:-q-q-&catid=7:12&Itemid=16

آذوح

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter