English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

«پرونده ابعاد نظامی برنامه هسته‌ای ایران بسته می‌شود»

آذوح: رضا نجفی و عباس عراقچی، دو تن از مسئولان مذاکرات هسته‌ای ایران اعلام کردند که کشورهای گروه ۱+۵ با مشورت با ایران پیش‌نویس قطعنامه‌ای را به شورای حکام آژانس ارائه داده‌اند که بر اساس آن پرونده ابعاد نظامی برنامه هسته‌ای ایران موسوم به «پی‌‌ام‌دی» بسته می‌شود.

رضا نجفی، نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز سه‌شنبه ۱۷ آذر گفت: «براساس پیش‌نویس قطعنامه ۱+۵، فسخ دو قطعنامه‌ شورای حکام درباره پی‌ام‌دی که در آن‌ها از مدیرکل خواسته بود در این مورد گزارش بدهد به این معنی است که مدیرکل دیگر در مورد پی‌ام‌دی وظیفه‌ای ندارد.»

روز گذشته (دوشنبه) نمایندگان ایران و گروه ۱+۵ در مورد پیش‌نویس قطعنامه‌ای که قرار است این گروه برای ارائه به شورای حکام آژانس آماده کند گفت‌وگو کردند.

رضا نجفی گفت پیش‌نویس این قطعنامه‌ با هدف بستن موضوع پرونده نظامی در برنامه هسته‌ای ایران ارائه شده است.

عباس عراقچی، عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران و رئیس ستاد نظارت بر توافق هسته‌ای نیز به خبرگزاری صدا و سیما گفت در گفت‌وگوهای روز گذشته نکات مد نظر ایران در قطعنامه گنجانده شد. او افزود: «مفاد پیش‌نویس کاملاً روشن است و براساس آن پی‌ام‌دی را صریح و مستقیم می‌بندند و آن را بسته شده اعلام می‌کنند.»

به‌گفته عراقچی این پیش‌نویس دستور کار شورای حکام آژانس را تغییر می‌دهد و بحث بر اثر فعالیت‌های نظامی در برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی و شش قطعنامه شورای امنیت علیه ایران را از دستور کار خارج کرده و دستور کار جدیدی به‌عنوان اجرای توافق هسته‌ای اضافه می‌کند.

عراقچی مهم‌ترین موضوع این پیش‌نویس را لغو «۱۲ قطعنامه پیشین شورای حکام درباره ایران» دانست.

او گفت: «بنابراین از نظر ما وقتی این قطعنامه تصویب شود پی‌ام‌دی کاملاً پایان می‌یابد.»

در آخرین گزارش یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ابهامات برنامه هسته‌ای ایران که هفته پیش منتشر شد آمده بود که ایران تا قبل از سال ۲۰۰۳ فعالیت‌های محدودی به‌منظور دستیابی به سلاح هسته‌ای انجام داده است. این فعالیت‌ها کمابیش تا سال ۲۰۰۹ ادامه داشته اما از آن تاریخ متوقف شده است.

پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی گروه ۱+۵، شامل آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، بریتانیا و آلمان به شورای حکام قرار است سه‌شنبه آینده ۱۵ دسامبر / ۲۴ آذر تصویب شود.

متن این قطعنامه پیشنهادی با عنوان «اجرای برنامه جامع اقدام مشترک و راستی آزمایی و نظارت در ایران» روز سه‌شنبه از سوی وزارت امور خارجه ایران منتشر شد.

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter