English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

رییس سازمان انرژی اتمی ایران: دو هزار سانتریفوژ برچیده شده است

آذوح: رییس سازمان انرژی اتمی ایران درباره تعداد سانتریفوژهای جمع آوری شده گفته که «عدد دقیق را ندارم... ولی شاید دو هزارتا از آن‌ها برداشته شده باشند». آمریکا پیشتر این تعداد را پنج هزار دستگاه اعلام کرده بود.

به گزارش خبرگزاری‌های ایران، علی اکبر صالحی روز دوشنبه ۳۰ آذر در گفت‌وگو با شبکه عرب زبان «العالم» گفت: «من الان عدد دقیق را ندارم اما تعداد سانتریفوژ‌ها که فعال بودند چیزی حدود ۹ هزار و خورده‌ای است؛ فرض کنیم ده هزار سانتریفوژ فعال بودند؛ من تصورم این است که از این ده هزارتا، شش هزار تا باقی خواهد ماند. چهار هزار تا را باید برداریم. فکر می‌کنم از این چهار هزار تا شاید دو هزار تا از آن‌ها برداشته شده باشند».

سخنان آقای صالحی در حالی بیان می‌شود که استیون مول، هماهنگ کننده آمریکا در امور برجام، پیشتر گفته بود: «ایران تاکنون بیش از پنج هزار دستگاه سانتریفوژ خود را از دسترسی خارج کرده و احتمالا ظرف روزهای آینده مابقی دستگاه‌ها را جمع‌آوری می‌کند».

بر اساس برنامه جامع اقدام مشترک که روز ۲۳ تیرماه در وین به دست آمد، تهران پذیرفت که ظرفیت غنی‌سازی‌اش در تأسیسات نطنز تا ۱۰ سال آینده حداکثر تا ۵۰۶۰ دستگاه سانتریفوژ باشد.

آقای صالحی افزود بعد از تصویب قطعنامه در شورای حکام آژانس انرژی بین المللی اتمی ایران به فوریت برچیدن سانتریفوژهای فعال در نطنز و فردو را شروع کرد.

وی افزود «امیدواریم ظرف یک یا دو هفته آینده حداکثر این سانتریفوژ‌ها کاملا برچیده شوند».

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز ۲۴ آذرماه قطعنامه‌ای را به تصویب رساند که بر اساس آن، پرونده اتهامی مربوط به تلاش‌های ایران برای ساخت سلاح هسته‌ای را می‌بندد.

اصرار غرب درباره فروش آب سنگین

رییس سازمان انرژی اتمی ایران می‌گوید که غربی‌ها «اصرار» دارند که آب سنگین اضافی قبل از اجرای برجام فروخته شود که به گفته وی، این اقدام «خارج از عرف و غیر قابل قبول است».

 آقای صالحی با این حال افزود: «به شرطی که مشتری باشد و پول آن را بدهد، ایران برای ارسال آب سنگین اضافه آمادگی دارد».

عباس عراقچی، رییس ستاد پیگیری اجرای «برجام»، ۲۴ آذر ماه در تلویزیون دولتی ایران گفت از مهم‌ترین تعهدات ایران، یکی به تاسیسات آب سنگین اراک و دیگری به ذخایر اروانیوم غنی‌شده مربوط می‌شد؛ « الان که پی‌ام‌دی (فعالیت‌هایی با ابعاد احتمالا نظامی) بسته شده است، این دو کار کلیدی را شروع می‌کنیم».

آمادگی چین برای تامین مالی پروژه‌های هسته‌ای ایران

رییس سازمان انرژی اتمی ایران در ادامه سخنانش تصریح کرد که ایران برای تامین مالی پروزه‌های هسته‌ای جدید احتیاج به همکاری کشورهای دیگر دارد.

به گفته آقای صالحی، روسیه، کره جنوبی، ژاپن و کشورهای اروپایی برای همکاری با ایران اعلام آمادگی کرده‌اند.

وی افزود: «برخی از کشور‌ها آمادگی خود را برای تامین مالی پروژه‌های هسته‌ای اعلام کردند و کشورهایی که دراین زمینه برای تامین مالی پیش قدم هستند، از اولویت برخوردار هستند و چین این آمادگی را اعلام کرده است».

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter