English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

ارزش اقتصادی معادن آذربایجان معادل چاه های نفت ایران

آذوح: رئیس سازمان صنایع و معادن آذربایجان شرقی در حاشیه  حضور هیئت بلند پایه کارشناسان وزارت صنایع  که جهت  پیگیری وضعیت اجرایی مصوبات  سفرهای استانی به تبریز آمده بودند، در پاسخ به سوال خبرنگار  هفته نامه ساقی  تصریح کرد:  ارزش  اقتصادی  معادن  و منابع استان آذربایجان شرقی با چاه های  نفت  کشور برابری می کند.

وی در  جمع خبرنگاران و اعضاء ستاد تسهیل  افزود تنوع ذخایر معدنی  این استان که در مواردی از لحاظ کیفیت و غنا در سطح جهان کم نظیر است، مزیت و پتانسیل بزرگ و عظیم اقتصادی محسوب می شود که در صورت سرمایه گذاری  برای  فعال کردن آنها می تواند  اقتصاد  کشور را متحول  سازد.

مسافری وجود  معادن عظیم و غنی مس، طلا، نقره، روی ، کائولن، پرلیت، نفلین سیلنت، سرب،آهن، اورانیوم، زغال سنگ، خاکهای  صنعتی و خاکهای  نسوز را از جمله  معادن موجود در آذربایجان شرقی  ذکر کرد و گفت« هر معدن شناسی از این همه موهبت  عظیم در حیرت   می ماند»

رییس سازمان  صنایع ومعادن آذربایجان شرقی  خاطرنشان  ساخت حداقل  5 معدن مس در  اندازه و ظرفیت و ذخیره «سونگون» و 5 معدن طلا با عیار بالا و همچنین معادن غنی نقره  و فلزات  پایه در آذربایجان شرقی وجود دارد که بسیاری از آنها دست نخورده مانده است.

وی  افزود  علاوه بر این همه مزیت از لحاظ  کشاورزی نیز خاک حاصلخیز آذربایجان حکم  طلا را دارد.

خبرنگار  ساقی با استناد و  اشاره به صحبت های  رئیس  سازمان صنایع و معادن استان خطاب  به معاون وزیر  صنایع و اعضاء هیئت بلند پایه کارشناسان  این وزارت گفت چرا مسوولین  کشور  نسبت به فعال کردن  این همه پتانسیل  با ارزش که می تواند در رفع  محرومیت و ایجاد  اشتغال  و تحول  اقتصادی  کشور  تاثیر  شگرف بگذارد، غفلت و کوتاهی می کنند.

مهندس شریف زاده معاون وزارت صنایع در پاسخ  گفت: سازمان  زمین شناسی وزارت در تبریز شعبه دایر کرده است و بطور مستمر معادن و گمانه زنی ها را رصد  و بررسی می کند. وی  افزود  اخیراً یک شرکت  گرجستانی برای  استخراج معدن طلا در استان آذربایجان شرقی  فعال شده است. و امیدواریم  برای  فعال  کردن پتانسیل  معادن  استان سرمایه گذاران داخلی و خارجی  جذب  شوند  اگر چه  سرمایه گذاری  در بخش  معدن ریسک پذیری  زیادی  دارد  و بیمه ها نیز برای  پوشش سرمایه گذاری  های  معدنی با احتیاط عمل می کنند.

معاون پشتیبانی  و منابع انسانی وزارت صنایع در  همین حال  رسانه ها و خبرنگاران را برجک های  دیده بانی  جامعه توصیف  کرد و از آنها  خواست با رسانه ای  کردن مشکلات  و تخلفات مدیریتی  حوزه صنعت و کار  به اصلاح امور کمک کنند. وی گفت باید با مردم  صادق باشیم  و آنها را مطمئن سازیم که برای  توسعه و پیشرفت  مملکت  و رفاه جامعه تلاش  می شود.

در  این جلسه  اعلام شد  عملیات  اجرایی 82 درصد از تعداد 455 مصوبه در دور  اول  سفرهای  استانی  درحوزه صنعت و معادن و 19 درصد  از مصوبات  دور دوم سفر هیئت  دولت در آذربایجان شرقی  انجام گرفته و برای  رفع موانع  و اجرایی شدن  بقیه مصوبه ها که عمدتا  بانکی  و مالی  می باشد تصمیماتی  اتخاذ شد که تا پایان تیرماه اقدام می شود.

مهندس شریف زاده گفت مصوبات  ستاد تسهیل  امور پشتیبانی واحدهای  تولیدی  لازم  الاجرا و معادل  مصوبات  هیئت وزیران  است و متخلفین  از این مصوبات به دولت  معرفی  خواهند  شد.  وی  خاطر  نشان ساخت  طبق  برنامه ریزی های  انجام شده قرار  است تا پایان سال 90  تعداد 163  هزار  شغل  در استان  ایجاد شود.

خبرنگار  ساقی  در  این خصوص  نیز گفت  در حال  حاضر  تعداد زیادی  از واحدهای  تولیدی آذربایجان شرقی  در رکود و تعطیلی  به ثمر  می برند و تعدادی  نیز  در  اثر  ورود بی رویه محصولات  ارزان قیمت  چینی  و خارجی  در آستانه ورشکستگی  قرار  دارند و به نظر  می رسد با ادامه این وضع  بیشتر  از  تعداد  فرصت  های  شغلی  جدید که وعده ایجاد  آن داده می شود شاهد بیکاری  کارگران  شاغل  باشیم.

وی  گفت اگر  هیئت کارشناسی  وزارت سری به شهرک های  صنعتی  بزنند  از نزدیک خواهند  دید  که تعداد زیادی  از واحدهای  تولیدی  تعطیل شده اند و روی درب های  ورودی  آنها تار  عنکبوت تنیده  شده است.

خبرنگار  ساقی  در  همین حال  از مدیر کل  کار  و امور  اجتماعی  خواست در خصوص  نسبت بیکاران و جویندگان کار  با فرصت های  شغلی  بوجود آمده  توضیح  دهد.

لطفی  نژاد  مدیر  غیربومی  اداره کار  در  پاسخ به سوال  خبرنگار  ساقی با اشاره به اینکه در  سطح استان 420 هزار  نفر  بیمه شده وجود  دارد  از ارایه آمار دقیق و تفکیکی  تعداد  متقاضیان کار و حقوق  بگیران بیمه بیکاری  طفره رفت و از خبرنگاران خواست به نیمه پر لیوان  توجه کنند.

خبرنگار ساقی در واکنش به سخنان وی با اظهار تعجب از نصیحت کردن  مدیر یک تشکیلات اداری  به جای  پاسخ دادن  به سوالات رسانه ای  گفت  لازم نیست جنابعالی به ما آموزش خبرنگاری  و درس  اخلاق بدهید چون ما در قبل عملکرد  خود مسوول هستیم  و شما هم باید به سوالاتی  که در  حوزه وظیفه  و مسوولیت  شماست پاسخ شفاف بدهید.

این در  حالی بود که فرافکنی مدیرکل  کار وامور  اجتماعی  آذربایجان  شرقی در قبال  سوالات  موجب  واکنش انتقادی خبرنگاران حاضر در  جلسه شد

سولگوناذ

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter