English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

پیشروی ارتش سوریه در بلندی‌های جولان در نزدیکی مرز اسرائیل

آذوح: ارتش سوریه و نیروهای شبه نظامی همپیمان آن روز پنجشنبه دست به عملیاتی علیه مواضع شورشیان در بلندی‌های جولان زدند که به گفته مخالفان بشار اسد، بخشی از عملیات گسترده ارتش برای بازپس‌گیری مناطقی است که دولت در طول سه سال گذشته کنترلی بر آنها نداشته است.

خبرگزاری رویترز در گزارشی در همین زمینه به نقل از شورشیان مخالف دمشق نوشت، عملیات نظامی ارتش سوریه در ساعات ابتدایی صبح پنجشنبه و با حمله به روستای صمدانیه در استان قنیطره در جنوب کشور و نزدیک مرز مشترک با اسرائیل آغاز شد.

در حالی که ارتش سوریه از تصرف کامل این روستا خبر داده است، شورشیان می‌گویند درگیری سنگین بین دو طرف همچنان ادامه دارد.

رویترز از قول ابو یحیی یکی از سخنگویان گردان الفرقان، از گروه‌های شورشی مخالف بشار اسد رئیس جمهوری سوریه که در آن منطقه فعال است، نوشت که نیروهای دولتی در سحرگاه و هنگامی که به دلیل مه غلیظ در منطقه وسعت دید بسیار کم شده بود، عملیات را آغاز کردند.

استان قنیطره در حدود ۷۰ کیلومتری جنوب غربی دمشق، پایتخت سوریه، واقع شده و در طول سال‌های گذشته شاهد درگیری‌های پی در پی میان گروه‌های مختلف شورشی و نیروهای دولت بشار اسد و شبه نظامیان حامی آن بوده است.

اسرائیل بخش‌هایی از بلندی‌های جولان را در سال ۱۹۶۷ میلادی و در جریان جنگ اعراب و اسرائیل تصرف کرد و پس از مدتی آن را به خاک خود الحاق کرد. حضور شبه نظامیان شیعه حزب الله لبنان، که مورد حمایت ایران است و از دولت بشار اسد در مقابل شورشیان حمایت می‌کند، موجب نگرانی اسرائیل شده است.

رسانه‌های سوریه اواخر آذر ماه از کشته شدن سمیر قنطار، از فرماندهان ارشد حزب الله، در اثر یک حمله راکتی در حومه جنوبی دمشق خبر دادند. وی در عملیات دیگری در استان قنیطره که اوایل سال جاری صورت گرفت، نقشی فعال داشت.

اسرائیل از انتشار خبر کشته شدن سمیر قنطار استقبال کرد، اما تایید تکرد که وی حملات راکتی تسوط نیروهای اسرائیلی صورت گرفته است.

عملیات امروز در قنیطره، نخستین عملیات نیروهای بشار اسد در جنوب سوریه پس از آغاز حملات هوایی روسیه در حمایت از او در هشتم مهر ماه است، و تنها چند روز پس از عملیات نظامی در شهر شیخ مسکین در جنوب دمشق صورت می‌گیرد که طی آن نیروهای هوایی روسیه بمباران سنگینی را علیه مواضع شورشیان انجام دادند.

حدود ۷۰ درصد از سوریه در طول سه سال گذشته به تصرف گروه‌های شورشی مخالف دمشق، و نیز پیکارجویان افراطی گروه موسوم به "دولت اسلامی" یا داعش در آمده است.

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter