English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

فرمانده سپاه تهران: حمله به سفارت عربستان اقدام خودجوش مردمی نبود

آذوح: محسن کاظمینی فرمانده سپاه محمد رسول‌الله تهران، با "بسیار غلط و اشتباه" توصیف کردن حمله و به آتش کشیدن سفارت عربستان سعودی گفت: "حمله به سفارت عربستان، آن طور که برخی می‌خواهند القا کنند، یک اقدام خودجوش مردمی نبوده است؛ حرکتی کاملاً حساب شده و با طرح‌ریزی قبلی بوده."

فرمانده سپاه محمد رسول‌الله، که مسئولیت امنیت تهران بزرگ را بر عهده دارد، در مصاحبه با خبرگزاری میزان افزود: "اطمینان داریم که این کار توسط نیروهای مؤمن و حزب‌اللهی صورت نگرفته و این اقدام کاملاً سازماندهی شده بوده است."

پیش از اظهارات سعید منتظرالمهدی سخنگوی نیروی انتظامی ایران، در پاسخ به اینکه آیا جریانی هدایت حمله‌کنندگان به سفارت را پشتیبانی می‌کرده یا خیر، گفته بود: "دستگاه قضایی باید دراین‌باره تحقیق کند و در بازجویی‌های اولیه به چنین چیزی نرسیدیم."

وی در عین حال، در پاسخ به ابهامات موجود در زمینه نحوه مقابله نیروهای پلیس با مهاجمان به ساختمان های دیپلماتیک عربستان، به گفتن این جمله بسنده کرده بود که "مردم را خیلی وقت‌ها نمی‌شود زد."

تحلیل بی بی سی: چرا نیروی انتظامی مهاجمان به سفارتخانه ها را "نمی تواند بزند"؟

روز شنبه، در پی اعدام شیخ نمر روحانی شیعه منتقد حکومت در عربستان سعودی، عده ای از تظاهرکنندگان سفارت عربستان در تهران و نیز کنسولگری این کشور در مشهد را مورد حمله قرار دادند و به آتش کشیدند.

امروز محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت گفته: "این مساله کاملا مشکوک است که عده‌ای بیایند نسبت به ساختمان سفارت عربستان تعرض کنند."

پیشتر، همچنین علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران حمله به ساختمان های دیپلماتیک عربستان را "مشکوک" دانسته و بر "رسیدگی سریع قضایی به این موضوع و مجازات عاملان آن" تأکید کرده بود.

همزمان، مصطفی پورمحمدی وزیر دادگسترنیز گفته بود که این حمله ممکن است "توسط عوامل نفوذی طراحی و پشتیبانی شده باشد".

    حمله روز شنبه به ساختمان های دیپلماتیک عربستان، روز بعد مورد حمایت رسانه های اصولگرای ایران و از جمله رسانه های وابسته به سپاه پاسداران و سازمان بسیج مستضعفین قرار گرفت. با این حال، به نظر می رسد که در دو روز اخیر، انتقاد مقام های ایرانی از حمله به سفارت عربستان و کنسولگری آن در مشهد رو به افزایش است

در اظهارنظری جداگانه، آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی، از مراجع تقلید شیعه، اظهار داشته بود که ممکن است اقدامات اخیر توسط افراد "نفوذی" صورت گرفته باشد.

این مرجع تقلید در عین حال احتمال داده بود که این اقدامات کار "علاقه‌مندان به نظام باشد که از سیاست‌ها و اقدامات سعودی‌ها به خشم آمده‌اند" و توصیه کرده بود: "دوستان بر اعصاب خود مسلط باشند و بهانه به دست دشمن ندهند و جلوی نفوذی‌ها را به شدت بگیرند".

حمله روز شنبه به سفارت عربستان تهران و کنسولگری این کشور در مشهد، روز بعد مورد حمایت رسانه های اصولگرای ایران و از جمله رسانه های وابسته به سپاه پاسداران و سازمان بسیج مستضعفین قرار گرفت.

با این حال، به نظر می رسد که در دو روز اخیر، انتقاد مقام های ایرانی از حمله به سفارت عربستان و کنسولگری آن در مشهد رو به افزایش است.

در ایران، در گذشته هم مواردی از حمله به ساختمان های دیپلماتیک صورت گرفته اما قوه قضاییه این کشور، تاکنون خبر از برگزاری دادگاهی برای محاکمه مهاجمان به این ساختمان ها منتشر نکرده است.

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter