English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

مثلث مافیای دارو در ایران؛ «بانک ملی، تأمین اجتماعی و ستاد اجرایی فرمان امام»

آذوح: روزنامه سپید در گزارشی با تیتر آیا «مثلث برمودای مافیای دولتی دارو وجود دارد؟» از «بانک ملی، سازمان تأمین اجتماعی و ستاد اجرایی فرمان امام» به عنوان نهادهایی نام برده که بخش بزرگی از انحصار واردات و تولید دارو در ایران را بر عهده دارند.

این روزنامه نوشته است که حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت «به صراحت از مافیای دارو در دستان برخی نهادها» سخن گفته و تأکید کرده است که «سهم عمده دارو دست بانک ملی، تأمین اجتماعی و ستاد اجرایی که فرامین امام و... است. فکر نکنید این مافیا فقط در بخش خصوصی است، بخشی هم بخش غیرخصوصی است».

گزارش‌نویس روزنامه سپید با اشاره به این که «موضوع مافیا در حوزه دارو موضوع جدیدی نیست و اگر جست‌وجویی در اخبار این حوزه انجام دهید می‌بینید طی سال‌های گذشته هم در بعد واردات و هم در بعد تولید، بسیاری به صورت جسته و گریخته به مافیای دارو اشاره کرده‌اند، گاه هم اطلاعات از زبان منابع آگاهی که نمی‌خواهند نام‌شان فاش شود مطرح شده ‌است؛ مثلاً یک جا دربارهٔ نقش بیمه‌ خدمات درمانی، ادغام شده با بیمه سلامت ایران، در مافیای دارو افشاگری شده است و در نتیجه یا رد پای آن را در وزارت بهداشت یا وزارت رفاه کشف کرده‌اند، اما همه این موارد تنها در بازه اندکی مطرح و به مرور زمان فراموش» می‌شود.

عابد فتاحی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نهم، به روزنامه سپید گفته است: «ما می‌دانیم آن چه در کشور ما به وفور به چشم می‌خورد کارهای غیرقانونی در حوزه دارو است. ما هم مافیا در واردات دارو داریم و هم مافیا در تولید دارو اما در باب جزئیات اطلاعات کمی وجود دارد و فقط می‌دانیم این مشکلات کم نیست.»

این نماینده مجلس گفته است: «کارهای غیرقانونی بسیاری هم در این حوزه اتفاق افتاده ‌است. همین حالا آمارهایی وجود دارد که اگر بخواهند با آن مقابله کنند خیلی‌ها باید با آن درگیر شوند. هر جا که دست بزنید خیانتی وجود دارد اما چگونگی برخورد فعلاً نه تعریف شده و نه مشخص است. به هر حال اگر دولت نیاز به کمک برای مقابله با این مافیا را دارد، ما در کمیسیون بهداشت مجلس از این همراهی دریغ نمی‌کنیم.»

علیرضا محجوب، دیگر نماینده مجلس نهم، اما اظهارات وزیر بهداشت در زمینه مافیای دارو را رد کرده و گفته است: «وزیر بهداشت حرف‌های خنده‌دار زیادی می‌زند، سازمان تأمین اجتماعی متکفل بهداشت و درمان ۳۸ میلیون نفر است و فقط ۲۹ درصد تولید داروهای کشور را در اختیار دارد. آیا این می‌تواند مفهوم مافیا داشته ‌باشد.»

مسعود پزشکیان نماینده فعلی مجلس و وزیر اسبق بهداشت نیز به روزنامه سپید گفته است: «اگر این اطلاعات که به نظر می‌آید دور از ذهن نیست مربوط به سال‌های گذشته است، انتظار داریم وزارت بهداشت در جایگاه نظارتی دارند، به برخورد با این مافیا گام بردارد، وزارت بهداشت باید چنین برخوردی کند، نیاز نیست که اعلام کند و بعد دست روی دست بگذارد» و «حال که وزارت بهداشت کنونی مسیر مافیای تولید دارو را آن قدر مشخص به دست آورده‌ است باید ورود کند».

این نماینده مجلس نهم تأکید کرده است که «اگر همین سه سازمان مافیای دارویی کشور ماست، وزارت بهداشت به آنها مجوز داده است و بر مبنای آن باید نظارت کند. اگر مشکلی وجود دارد وزارت بهداشت جلوی آن را بگیرد و در آن را ببندد».

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter