English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

خشک شدن دریاچه ارومیه «زندگی ۱۴ میلیون نفر را تهدید می‌کند»

آذوح: خلیل ساعی٬ نماینده «ستاد احیای دریاچه ارومیه» در آذربایجان شرقی می‌گوید خشک‌ شدن این دریاچه زندگی بیش از ۱۴ میلیون نفر را با «مخاطراتی» مواجه خواهد کرد.

به گزارش روز چهارشنبه (هفتم بهمن‌ماه) خبرگزاری تسنیم از تبریز٬ آقای ساعی گفته بدلیل تاثیر این اتفاق بر زندگی این تعداد از جمعیت٬ همه مردم استان آذربایجان غربی باید برای احیای این دریاچه وارد میدان شوند.

وی همچنین از احتمال وقوع «طوفان‌های نمکی» در صورت خشک شدن دریاچه ارومیه و تشکیل «کویر ارومیه» خبر داده است.

آن‌طور که وی گفته «این ریزگرد‌ها می‌توانند تا تهران هم برسند و حتی فرا‌تر از تهران نیز اثر خواهد گذاشت.»

 نماینده «ستاد احیای دریاچه ارومیه» در آذربایجان شرقی٬ بیماری‌های صعب العلاج، مشکلات تنفسی و سرطان مری ناشی از فلزات سنگین٬ افزایش مهاجرت از شهرهای حاشیه دریاچه ارومیه و از بین رفتن کشاورزی و باغات را از عوارض انتشار ریزگردهای ناشی از خشکی این دریاچه اعلام کرده است.

مسئولان آذربایجان غربی می‌گویند بر اساس نظرسنجی‌ها مهم‌ترین خواسته مردم این استان نجات دریاچه ارومیه است.

تغییر بافت زیستی این استان٬ مهاجرت و حاشیه‌نشینی از نگرانی‌های مقام‌های این استان در صورت خشک شدن دریاچه ارومیه است.

خبرگزاری مهر نیز روز چهارشنبه هفتم بهمن گزارش کرده دریاچه ارومیه ۹۸ درصد وسعت خود را از دست داده و راهکارهای اتخاذ شده برای نجات این دریاچه تاکنون «چندان مثمر ثمر» نبوده است.

این در حالی است که پرویز آراسته، مدیرکل محیط زیست آذربایجان غربی آذرماه امسال از آب‌گیری ۷۰۰ کیلومتر مربع از بخش جنوبی دریاچه ارومیه خبر داده است.

آقای آراسته «افزایش میزان بارندگی، کوچک شدن سطح دریاچه٬ تبخیر کمتر٬ لایروبی رودخانه‌ها و مجاری اصلی ورودی به دریاچه ارومیه و اتصال زرینه رود به سیمینه رود» را عامل این اتفاق اعلام کرده است.

در حال حاضر حجم آب دریاچه ارومیه از ۳۶ میلیارد متر مکعب به ۲ میلیارد مترمکعب رسیده و نگرانی‌ها درباره این کاهش همچنان باقی است.

ساکنان بسیاری از مناطق ایران سال‌هاست که از پدیده خشکسالی در رنج هستند و آن‌طور که عیسی کلانتری دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه گفته ۶۰۰ دریاچه روزمینی و زیرزمینی در ایران در حال خشک شدن هستند.

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter