English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

تغییرات کلان در رهبری تاجیکستان و گسترش نفوذ خانواده رحمان

آذوح: کادر رهبری تاجیکستان تغییرات عمده​‌ای کرد. روسای دانشگاه​‌ها و سفرا برکنار شدند و معاون نخست وزیر بازنشسته شد. برکناری مدیران کلان دولتی با فعال شدن خانواده رحمان در سیاست توام بود. دختر رئیس جمهور، به معاونت پدر رسید.

امام‌علی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان روز چهارشنبه (۲۷ ژانویه/ هفتم بهمن) با صدور فرمانی آزاده رحمان، دختر خود را به مقام ریاست دستگاه اجرایی ریاست جمهوری منصوب کرد.

بر اساس بیانیه‌ای که در سایت ریاست جمهوری تاجیکستان انتشار یافته، ارکین خان رحمت‌الله، مشاور رئیس جمهور در امور بین‌الملل به عنوان سفیر تاجیکستان در بلژیک و نماینده دائم این کشور در اتحادیه اروپا و ناتو تعیین شد. طبق دستور رحمان، خانم مرحبا جباری از مقام معاونت نخست وزیری تاجیکستان برکنار و بازنشسته شده است.

یک منبع مقیم شهر دوشنبه که در خصوص خانواده و بستگان رئیس جمهور تاجیک تحقیق می‌کند، به دویچه وله می‌گوید مهم‌ترین تغییر در کادر رهبری تاجیکستان منصوب کردن آزاده رحمان به ریاست دستگاه اجرایی ریاست جمهوری بوده است.

این منبع مطلع، درباره فعالیت برخی دیگر از اعضای خانواده رحمان می‌گوید فیروزه، دختر بزرگ رئیس جمهورتاجیکستان صاحب بوتیک‌های زنجیره‌ای درمرکز شهر دوشنبه است. تهمینه دختر دیگر رئیس جمهور صاحب سوپرمارکت بزرگی در شهر دوشنبه است. او تاکید می‌کند که مهم‌ترین نقش اکنون بر عهده آزاده رحمان گذاشته شده است که عملا "معاونت پدرش" را بر عهده دارد.

آزاده رحمان ۳۸ سال دارد و از ماه مه سال ۲۰۱۴ در مقام معاونت وزارت خارجه این کشور فعالیت می‌کرد. او در دانشگاه ملی شهر دوشنبه تحصیلات عالی خود را به پایان رساند و درسال ۲۰۰۲ عازم آمریکا شد تا تحصیلات خود را به مدت دو سال در این کشور ادامه دهد.

قدرت در تاجیکستان در انحصار خانواده و نزدیکان رئیس جمهور این کشور قرار دارد. جمال‌الدین نورعلیزاده شوهر آزاده رحمان به عنوان معاون رئیس بانک مرکزی تاجیکستان فعالیت می‌کند. حسن اسدالله‌زاده برادر زن رحمان ریاست "آریان بانک" بزرگترین بانک تجاری این کشور را برعهده دارد.

رئیس جمهور تاجیکستان هفت دختر و دو پسر دارد و در آسیای میانه پراولادترین رئیس جمهور به حساب می‌آید.

پسر رئیس جمهور، رستم رحمان ۲۷ ساله در سال ۲۰۱۳ رئیس اداره گمرک تاجیکستان شد. او در سال ۲۰۱۵ ریاست "اداره مبارزه با فساد و کنترل مالی تاجیکستان" را نیز بر عهده گرفت. رستم رحمان، قبل از ورود به دنیای سیاست در تیم استقلال تاجیکستان بازی می‌کرد.

خود امام‌علی رحمان در زمان شوروی سابق رئیس یک کلخوز بود که در سال ۱۹۹۲ سکان کشور جنگ‌زده تاجیکستان را به دست گرفت. در سال‌های اخیر رحمان با منصوب افراد خانواده و بستگان خود در راس ارگان‌های دولتی، رویکردی دیکتاتورمنشانه داشته و با لقب "پدر ملت" قدرتی فرا قانونی پیدا کرد.

عوامل تغییر در کادر رهبری تاجیکستان

برخی از ناظران و منابع آگاه تاجیک بر این باورند که تغییرات در کادر رهبری تاجیکستان قابل انتظار بود، زیرا در آستانه این تغییرات طرح اصلاحیه قانون اساسی این کشور نیز از طرف پارلمان (۲۲ ژانویه/ دوم بهمن) تصویب شده بود. بر اساس این طرح سن نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری از ۳۵ سال به ۳۰ سال کاهش یافت تا رستم امام‌علی، پسر ۲۸ ساله رئیس جمهور تاجیکستان در انتخابات بعدی ریاست جمهوری در سال ۲۰۲۰ شانس نامزدی در انتخابات را داشته باشد.

تغییرات کنونی در کادر رهبری تاجیکستان زمینه را برای نفوذ بیشتر خانواده و نزدیکان امام‌علی رحمان به‌ویژه در عرصه‌ سیاسی کشور فراهم کرده است.

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter