English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

قیمت نفت ایران بشکه‌ای ۲۰ دلار شد

آذوح: در ادامه سقوط قیمت نفت در بازار جهانی، قیمت هر بشکه نفت سنگین ایران به بشکه‌ای حدود ۲۰ دلار کاهش یافت. درآمد نفتی ایران از ابتدای سال ۲۰۱۶ میلادی تاکنون نصف مدت مشابه سال قبل شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، در معاملات منتهی به ۲۲ ژانویه / دوم بهمن، بهای هر بشکه نفت خام سبک و سنگین صادراتی ایران بیشترین میزان کاهش در بین کل شاخص‌های معتبر نفت جهان را داشته است.

قیمت هر بشکه نفت خام سبک صادراتی ایران حدود دو دلار و ۵۷ سنتی کاهش یافت و به بشکه‌ای ۲۳ دلار و ۲۲ سنت رسید.

هر بشکه نفت خام سنگین صادراتی ایران هم دو دلار و ۷۰ سنت کاهش یافت و بشکه‌ای ۲۰ دلار و ۱۹ سنت در بازار جهانی معامله شد.

همچنین متوسط قیمت هر بشکه نفت سبک صادراتی ایران از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون حدود ۲۶ دلار و ۱۴ سنت و میانگین قیمت هر بشکه نفت خام سنگین صادراتی ایران در این مدت حدود ۲۳ دلار و ۱۴ سنت بوده است.

متوسط قیمت فروش هر بشکه نفت خام سبک و سنگین صادراتی ایران در طول سال گذشته میلادی حدود ۵۰ دلار بوده است. بدین ترتیب در نخستین ماه سال جدید میلادی قیمت هر بشکه نفت ایران در مقایسه با سال گذشته به نصف کاهش یافته است.

در همین حال محمدباقر نوبخت، معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی امروز (جمعه) یکی از ویژگی‌های برنامه ششم توسعه را کاهش وابستگی بودجه به نفت دانست و اعلام کرد که «در طی برنامه، سهم نفت به تدریج در اقتصاد کاهش خواهد یافت.»

دولت ایران در لایحه بودجه سال ۱۳۹۵ قیمت نفت در هر بشکه را ۴۰ دلار پیشنهاد کرده، اما روند سقوط قیمت نفت در بازار جهانی همچنان ادامه دارد.

نوبخت اما مسأله کسری بودجه سال آینده را در چنین شرایطی رد می‌کند. او می‌گوید دولت حدود ۶۸ هزار میلیارد تومان عواید نفتی در سال ۱۳۹۵ پیش‌بینی کرده‌ که این رقم از محل مقدار فروش، قیمت هر بشکه نفت، قیمت محاسباتی ریال و دلار و تعداد روزهای سال، به‌دست می‌آید.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گفت دولت چهار ـ پنج سناریور تهیه کرده‌ که می‌شود در نهایت عدد ۶۸ هزار میلیارد تومان عواید نفتی را به دست آورد. او همچنین گفت: «از سوی دیگر، می‌شود اعداد دیگری را برای قیمت نفت در نظر بگیریم.»

روند کاهش بهای نفت در بازارهای جهانی از مدت‌ها پیش آغاز شد و طی یک سال گذشته این روند ادامه داشته است.

کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ایران چند روز پیش به کلیات لایحه بودجه ۹۵ رأی مثبت داد اما اعضای این کمیسیون گفتند که تصویب بودجه تا پایان سال امکان‌پذیر نیست.

دولت لایحه بودجه ۹۵ را با بیش از چهل روز تأخیر به مجلس ارائه کرد. سخنگوی دولت، «مصلحت ملی» را دلیل این تاخیر عنوان کرده و گفته بود که «ما منتظر اجرایی شدن برجام بودیم تا برآوردهای بودجه به واقعیت نزدیک باشد.»

با این حال برخی از کار‌شناسان و نمایندگان مجلس، دلیل آن را درآمدهای نفتی و مالیاتی پیش‌بینی شده در لایحه بودجه ۹۵ دانسته‌اند و چنین پیش‌بینی‌ای را «غیرواقعی» می‌دانند.

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter