English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

برقراری مجدد ارتباط ۹ بانک ایرانی با سیستم بین‌المللی بانکی

آذوح: بانک مرکزی اعلام کرد با اجرایی شدن برجام و رفع تحریم‌ها ارتباط شماری از بانک‌های ایران با شبکه سوئیفت از بامداد دوازدهم بهمن دوباره برقرار شد. ظاهرا نصب نرم‌افزارهای لازم برای این کار چند روز زمان می‌برد.

با تشدید تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا و اتحادیه اروپا علیه جمهوری اسلامی، ارتباط مهم‌ترین بانک‌های ایران با شبکه سوئیفت (جامعه جهانی ارتباطات مالی بین بانکی) اسفند ماه سال ۹۰ قطع شد.

شبکه سوئیفت برای هماهنگ‌کردن ارتباط‌های بانکی بین‌المللی راه‌اندازی شده تا از این طریق پیام‌ها و عملیات ارزی بانک‌ها، با استفاده از یک نرم‌افزار مرکزی قابل اطمینان و استاندارد، تبادل شود.

ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی روز گذشته اعلام کرد که حدود دو هفته پس از اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و برداشته شدن تحریم‌های بانکی ارتباط ۹ بانک ایرانی به سوئیفت از بامداد دوشنبه (۱۲ بهمن/ ۱ فوریه) دوباره برقرار می‌شود.

افزایش شفافیت با برقراری سوئیفت

بانک مرکزی، و بانک‌های ملی، تجارت، ملت، صنعت و معدن، سپه، توسعه صادرات، رفاه کارگران و پست بانک، موسسه‌هایی هستند که ارتباط آنها به طور رسمی با شبکه بانکی بین‌المللی دوباره برقرار شده است.

در دوران قطع این ارتباط که حدود چهار سال طول کشید ایران برای انتقال درآمدهای ارزی حاصل از فروش نفت و گاز و دیگر مبادلات بازرگانی خود با مشکلات زیادی روبرو بود.

استفاده از راه‌هایی فرعی، از جمله استفاده از واسطه‌ها، تبدیل ارز به طلا یا معامله پایاپای نفت با کالا با کشورهایی چون هند زیان‌های سنگینی به ایران تحمیل کرد و به اعتقاد کارشناسان دامنه فعالیت‌های غیرشفاف و فساد مالی را گسترش داد.

برخی از رسانه‌های نزدیک به مخالفان توافق هسته‌ای در روزهای گذشته دولت را متهم کرده‌اند که درباره رفع تحریم‌های بانکی واقعیت را بیان نکرده است.

خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران روز یک‌شنبه، ۱۱ بهمن در گزارشی ادعا کرد که برخلاف وعده‌های بانک مرکزی برای ارتباط مجدد بانک‌های ایرانی با شبکه سوئیفت این کار هنوز انجام نشده است.

بورس تهران

خبرگزاری تسنیم، از دیگر رسانه‌های وابسته به سپاه نیز روز دوشنبه نوشت: «با گذشت ۱۵ روز از اجرای برجام باز هم مسئولان بانک مرکزی عملیاتی شدن سوئیفت را با اما و اگر همراه کردند.»

سیف روز گذشته در یک برنامه تلویزیونی خاطر نشان کرده بود که برقراری ارتباط ۹ بانک ایران با سوئیفت به او اعلام شده اما فرایند نصب نرم‌افزارهای لازم و اتصال کامل به این سامانه چند روزی زمان می‌برد.

ناصر حکیمی مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی نیز گفته است ارتباط سوئیف با بانک‌های رفع تحریم شده ایران از صبح دوشنبه برقرار می‌شود اما استفاده از آن به خاطر برخی کارهای نرم‌افزاری و نصب سیستم و آموزش کارکنان به "اندکی زمان" نیاز دارد.

به گفته‌ی حکیمی در حالت عادی فرآیند اتصال به سوئیفت حدود دو تا سه ماه زمان می‌برد اما این سامانه، اتصال مجدد بانک‌های ایرانی را "خارج از عرف خود" و طی دو هفته انجام داد.

جامعه جهانی ارتباطات مالی بین بانکی ۲۷ دی‌ماه و هم‌زمان با آغاز اجرای برجام اعلام کرده بود که ارتباط آن دسته از بانک‌های ایرانی که تحریم‌ها علیه‌شان برداشته شده همان روز به طور رسمی برقرار شده است.

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter