English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

محکومیت ایران به پرداخت یک میلیارد دلار جریمه به ترکیه

آذوح: ترکیه در دومین شکایت گازی خود از ایران موفق به دریافت حکم یک میلیارد دلار جریمه بابت گران‌فروشی گاز ایران به این کشور شد.

به گزارش رادیوفردا، در اواخر دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد، ترکیه دو شکایت گاز از ایران را به دیوان داوری بین‌المللی ارائه کرد.

پیشتر این دادگاه در پرونده نخست که مربوط به کم‌فروشی گاز ایران به ترکیه بود، به نفع تهران رای داده بود، اما اکنون حمیدرضا عراقی، رئیس شرکت ملی گاز ایران، اعلام کرده است که در پرونده دوم که مربوط به گران‌فروشی گاز بود، ایران به پرداخت یک میلیارد دلار جریمه محکوم شده است.

به گزارش روز سه‌شنبه، ۱۳ بهمن، خبرگزاری شانا، وابسته به وزارت نفت، آقای عراقی اعلام کرد که ترکیه ادعای کاهش ٣۵,۵ درصدی قیمت گاز وارداتی از ایران را به دادگاه ارائه کرده بود و دادگاه با کاهش ١٠ تا ١۵ درصد موافقت کرده است.

معاون وزیر نفت ایران با بیان این که برای پرداخت این مبلغ باید روش و حد و نصاب مشخص شود، ادامه داد: درباره نحوه پرداخت جریمه مذاکره‌ای انجام نشده است.

بر اساس توافق سال ۱۹۹۵، ایران موظف است که روزانه ۲۷ میلیون متر مکعب گاز به ترکیه صادر کند.

قبلا ترکیه در سال ۲۰۱۳ اعلام کرده بود که قیمت هر هزار متر مکعب گاز ایران را به ۴۹۰ دلار می خرد، در حالی که قیمت گاز وارداتی این کشور از روسیه و آذربایجان به ترتیب ۴۲۵ و ۳۳۵ دلار است.

آقای عراقی همچنین درباره افزایش حجم صادرات گاز به ترکیه نیز گفت که طرف ترک سه روز گذشته درخواست افزایش واردات از ایران را داشت که با هماهنگی انجام شده شرایط برای افزایش دو میلیون مترمکعب گاز انجام و در نهایت یک میلیون مترمکعب از این گاز از سوی آنها برداشته شد.

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter