English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

حصارکشی دور بغداد آغاز شده است

آذوح: سخنگوی وزرات کشور عراق گفت به منظور جلوگیری از حملات تروریست‌ها دیواری به طول ۱۰۰ کیلومتر در اطراف بغداد کشیده می‌شود. تنها در ماه گذشته ۲۹۹ نفر در بغداد در اثر حملات تروریستی جانشان را از دست داده‌اند.

دولت عراق شروع به ساخت دیواری دورتادور بغداد کرده است تا از نفوذ و حمله تروریست‌ها جلوگیری کند. در عوض تعداد پست‌های ایست بازرسی در داخل شهر تا ۵۰ درصد کاهش خواهد یافت.

به گزارش آسوشیتدپرس، سخنگوی وزارت کشور عراق، ژنرال سعد معان گفت کار حصارکشی دور بغداد از این هفته آغاز شده است. به گفته او این دیوار به طول ۱۰۰ کیلومتر و ارتفاع سه متر از مرکز شهر بغداد آغاز شده و در امتداد شمال تا شمال غربی کشیده می‌شود. ساخت این دیوار حدود شش ماه طول خواهد کشید.

این مقام وزارت کشور گفت کاهش پست‌های ایست بازرسی منجر به آزاد شدن هزاران نیروی ارتش و پلیس می‌شود و این نیروها می‌توانند به سایر وظایفشان در تامین امنیت شهر برسند.

به گفته معان، این دیوار تا اندازه‌ای بر اساس الگوی موانع بتنی‌ای ساخته شده که پیش از این در بیشتر مناطق بغداد وجود داشته است. بعد از حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳، دیوارکشی به دور مراکزی مانند ادارات دولتی، بانک‌ها، ایستگاه‌های پلیس، مدارس، بیمارستان‌ها و دانشگاه‌ها در بغداد آغاز شد به طوری که این شهر به یک لابیرنت (هزارتو) شبیه شده است.

دفتر نخست‌وزیری، محل تشکیل جلسات کابینه دولت، سفارت‌خانه‌های غربی و نمایندگی‌های سازمان ملل در منطقه موسوم به "سبز" قرار دارند که به سختی محافظت می‌شوند.

تعداد زیادی از شهرهای همسایه بغداد نیز حصارکشی شده‌اند و چهره‌ای عبوس از بغداد و اطرافش درست کرده‌اند؛ چهره‌ای که نمایانگر خشونت رایج میان گروه‌های شیعه و سنی و جنگ داخلی عراق است.

از سال ۲۰۰۳، شهر بغداد تقریبا هر روز هدف بمب‌گذاری بوده و هدف بیشتر این بمب‌گذاری‌ها نیروهای امنیتی و اکثریت شیعه این منطقه بوده‌ است.

گروه موسوم به "دولت اسلامی" مسئولیت اکثر این بمب‌گذاری‌ها را بر عهده گرفته است. در آخرین این بمب‌گذاری‌ها روز چهارشنبه ۳ فوریه یک رشته بمب‌گذاری کنار جاده‌ای در نقاط مختلف شهر و نیز یک خودرو که در حال رانندگی به سوی مردم شلیک می‌کرد باعث کشته شدن ۸ نفر و زخمی شدن ۲۸ تن دیگر شد.

به گزارش منابع سازمان ملل تنها در ماه گذشته، ۴۹۰ شهروند غیر نظامی در عراق کشته شده و ۱۱۵۷ تن نیز زخمی شده‌اند. در میان شهرهای عراق، بغداد با ۲۹۹ کشته غیرنظامی و ۷۸۵ زخمی، مرگ‌بارترین شهر عراق بوده است.

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter