English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

میانه در رتبه نخست آمار بیکاری آذربایجان شرقی/ بیکاری بیش از ۸۵۰۰ جوان میانه‌ای

آذوح: شهرستان میانه با ۸ هزار و ۵۰۰ بیکار، رتبه اول آمار بیکاری استان آذربایجان شرقی را نصیب خود کرده است به طوری که نرخ بیکاری در این شهرستان به ۱۳ درصد رسیده و نرخ بیکاری استان ۱۰ درصد است.

به گزارش تسنیم، نرخ بیکاری، طبق تعریف، نسبت جمعیت بیکار به جمعیت فعال است که این نرخ در شهرستان میانه در سال‌های ۱۳۷۰، ۱۳۷۵ و ۱۳۸۳ به ترتیب معادل ۸٫۹،۷ و ۶٫۳ بوده که با ۱۳ در صد در سال ۱۳۹۳، رتبه اول آمار بیکاری استان آذربایجان شرقی را نصیب خود کرده است.

بیکاری و رکود در شهرستان میانه وِرد زبان همگان است و این امر باعث شده تا جوانان برای اشتغال به شهرهای دیگر رفته و یا گاهی از کشور خارج شوند، چرا که طی این دهه ۱۷۰۰ نفر به این شهرستان وارد شده که ۱۰۶۶ نفر در نقاط شهری و ۶۳۴ نفر در نقاط روستایی ساکن شده‌اند؛ از طرف دیگر در همین مدت ۲۰۲۴ نفر از این شهرستان خارج شده‌اند که خالص مهاجرت آن ۳۲۴- نفر بوده است و این امر متاسفانه نشانگر این است که تعداد افراد مهاجر از رجوع کننده بیشتر است.

بیش از ۲۹۰ واحد تولیدی و صنعتی در این شهرستان فعال است اما بالای ۷۰ درصد این واحدها با مشکلات بزرگی دست و پنجه نرم می‌کنند.

افزایش مهاجرت جوانان میانه به واسطه بیکاری

یک جوان روستایی در گفت‌وگو با تسنیم در میانه می‌گوید: کم و بیش در روستا کشاورزی می‌کنم ولی در حال حاضر خودم با تاکسی در شهر کار می‌کنم لذا به تنهایی با کشاورزی مخارج زندگیمان تأمین نمی‌شود.

شهرستان ویژه میانه که در سال ۱۳۵۹ آمار جمعیتی روستاهایش ۱۶۴ هزار نفر بود، در حال حاضر این تعداد بواسطه بیکاری جوانان و مهاجرتشان به عدد ۷۹ هزار رسیده است.

جمعیت روستانشینان ایران نزدیک به ۲۲ میلیون نفر است که از حدود ۱۸ میلیون نفری که در سن کار قرار دارند؛ متاسفانه حدود ۱۱ میلیون نفرشان غیر فعال‌اند.

بررسی روند تحولات نیروی انسانی شهرستان میانه نشان می‌دهد که علیرغم کاهش جمعیت، شاغلین این شهرستان به ویژه طی سالهای ۸۳-۱۳۷۰ با نرخ رشد متوسط سالانه ۴٫۱۵ درصد افزایش داشته است. این موضوع باعث شده نرخ بیکاری شهرستان از ۸٫۹ درصد در سال ۱۳۷۰ به ۶٫۳ درصد در سال ۱۳۸۳ کاهش یابد و در سال ۹۳ آمار بیکاری شهرستان میانه به ۱۳٫۴۴ درصد افزایش یافته است.

در شهرستان ویژه میانه بخش غالب از نظر اشتغال، بخش کشاورزی است. این بخش حدود ۴۳٫۴ درصد شاغلین شهرستان را در خود جای داده و بخش‌های صنعت و معدن و خدمات به ترتیب با ۳۲٫۷ و ۲۳٫۱ درصد از لحاظ اشتغال در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter