English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

وضعیت بد اقتصادی خلافت اسلامی: «حقوق شبه نظامیان داعش نصف شده»

آذوح: گروه «خلافت اسلامی» که با کمبود پول نقد روبرو است حقوق‌ها را در سراسر منطقه تحت کنترل خود کاهش داده، به ساکنان شهر رقه گفته که پول خدمات شهری را با دلار آمریکا، که در بازار سیاه خرید و فروش میشود، پرداخت کنند و زندانیان را در ازای ۵۰۰ دلار آزاد می‌کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، تحت تاثیر تشدید حملات ائتلاف بین المللی و اقداماتی که برای قطع منابع مالی این گروه صورت گرفته است، «خلافت اسلامی» که زمانی ادعا می‌کرد واحد پول خود را بوجود آورده، با مشکلات مالی جدی روبرو است.

این گروه که با دادن مزایای ویژه مثل پرداخت هزینه عروسی، ماه عسل و حق اولاد پیکارجویان خود را راضی نگاه می‌داشت، اکنون نمی‌تواند مزایای ناچیزی مثل نوشیدنی‌های انرژی زا و یا شکلات را برای آن‌ها تامین کند.

این اطلاعات بر اساس مصاحبه با تعدادی از ساکنان شهر موصل و خانواده‌های افرادی که در شهر رقه زندگی می‌کنند جمع آوری شده است. در شهر رقه، مرکز خلافت خود خوانده اسلامی، از ماه دسامبر برق جیره بندی شده و قیمت کالاهای اساسی به شدت افزایش یافته است. حقوق همه، از پیکارجویان مسلح گروه گرفته تا کارمندان تمامی ادارات، به شدت کاهش یافته است.

به گفته کار‌شناسان اولویت اصلی گروه «خلافت اسلامی» تامین اسلحه و پرداخت حقوق پیکارجویان گروه است ولی به نظر می‌رسد صرفه جویی‌هایی که از اواخر سال میلادی گذشته اجرا شده نتوانسته است این پول را تامین کند.

به گفته یکی از اهالی رقه که اکنون در مرز ترکیه بسر میبرد، از دو هفته پیش گروه «خلافت اسلامی» به مردم رقه دستور داده که تمام مالیات‌ها و هزینه‌های خدمات عمومی را به دلار، که از بازار سیاه تهیه می‌شود، پرداخت کنند.

به گفته کار‌شناسان در بنیاد مطالعات خاورمیانه که بخشی از اسناد و مدارک این گروه را دیده‌اند، گروه «خلافت اسلامی» از چندی پیش به خاطر شرایط دشواری که با آن روبرو است حقوق همه جنگجویان خود را نصف کرده است.

خبرگزاری رویترز می‌افزاید یکی از عوامل مهم در کاهش درآمد گروه خلافت اسلامی کاهش درآمد نفت در ماههای اخیر است. نفت یکی از منابع اصلی درآمد «خلافت اسلامی» بوده ولی در ماههای اخیر حملات ائتلاف بین المللی بخشی از شبکه استخراج و انتقال نفت و همچنین تعدادی از انبارهای پول نقد گروه را نابود کرده است. عامل دیگر، تصمیم دولت مرکزی عراق است که از چندی پیش پرداخت حقوق کارمندان بخش‌های عمومی در مناطق تحت کنترل گروه «خلافت اسلامی» را قطع کرد.

پیشروی نیروهای دولتی سوریه زیر حمایت حملات هوایی روسیه در استان حلب نیز گروه «خلافت اسلامی» را تحت فشار قرار داده و بسیاری از پیکارجویان گروه که در بخش هایی از استان حلب مستقرند خانواده‌های خود را به شهر رقه فرستاده‌اند.

به گفته تعدادی از ساکنان شهر الباب واقع در استان حلب که تحت کنترل گروه «خلافت اسلامی» است، پیکارجویان سطوح پایین این گروه به شدت نگران وضعیت خود هستند و گروهی از ساکنان شهر با نادیده گرفتن هشدار و دستور گروه «خلافت اسلامی» اخیرا از این شهر گریخته‌اند. به گفته افرادی که اخیرا از الباب گریخته‌اند افت روحیه و اضطراب در میان نیروهای «خلافت اسلامی» مشهود است.

یکی از ساکنان سابق شهر رقه که اکنون در بیروت زندگی می‌کند گفت مهاجران سوری برای کمک به پرداخت هزینه‌های زندگی و خرید مواد غذایی برای خانواده خود که هنوز در رقه هستند دلار می‌فرستند. یکی از اهالی موصل که اکنون در شهرهای مرزی ترکیه ساکن است گفت از ماه دسامبر جاده‌ای که موصل را به مرکز عراق وصل می‌کرد مسدود شده و در نتیجه قیمت‌ها در این شهر به شدت افزایش یافته‌اند. قیمت گاز ۲۵ درصد، قیمت گوشت ۷۰ درصد و قیمت شکر دو برابر شده است.

کار‌شناسان دولت عراق ارزیابی می‌کنند که به دنبال قطع پرداخت حقوق کارمندانی که در مناطق تحت کنترل گروه «خلافت اسلامی» کار می‌کنند، درآمد این گروه حداقل ۱۰ میلیون دلار در ماه کاهش یافته است چون از حقوق کارمندان بین ۲۰ تا ۵۰ درصد مالیات می‌گرفت.

در شهر فلوجه عراق که زمانی حقوق پیکارجویان گروه «خلافت اسلامی» حدود ۴۰۰ دلار در ماه بود اکنون نصف شده و این گروه در ازای دریافت ۵۰۰ دلار زندانیان را آزاد می‌کند و یا هر خانواده‌ای با پرداخت ۱۰۰۰ دلار می‌تواند این شهر را ترک کند.

ساکنان اکثر شهرهای تحت کنترل گروه «خلافت اسلامی» می‌گویند در ماههای اخیر این گروه به بهانه‌های مختلف مردم را جریمه می‌کند و به اعتقاد مردم تمامی این سختگیرهای جدید با هدف اخاذی و جبران کسری درآمد گروه صورت می‌گیرد.

این گروه در اکثر مناطق تحت کنترل خود هر آنچه را که ارزش داشت در گذشته مصادره کرده است و اکنون تنها راهی که باقی مانده اخاذی از ساکنان است.

مقامات آمریکایی می‌گویند پیکارجویان گروه «خلافت اسلامی» به نسبت گذشته تحرک و توانایی مالی کمتری دارند ولی این گروه هنوز هم مناطق گسترده‌ای را در کنترل خود دارد و ارتش سوریه در پس گرفتن مناطق تحت کنترل «خلافت اسلامی» پیشرفت چندانی نداشته است.

برخی از کار‌شناسان معتقدند گروه «خلافت اسلامی» برای تامین بودجه خود اکنون روی لیبی که تحت فشار کمتری قرار دارد، تمرکز کرده است. مرکز پژوهشی سوفان در گزارش تحلیلی خود که اواخر ژانویه منتشر شد می‌گوید هر چند برخی از مزایای پیکارجویان گروه «خلافت اسلامی» قطع شده ولی آن‌ها هنوز هم کمک هزینه مواد غذایی و برق مجانی را دریافت می‌کنند.

به اعتقاد برخی از کار‌شناسان این محدودیت‌های مالی برای گروه «خلافت اسلامی» مرگبار نخواهد بود ولی شاید بتوان آن را شروع دوران زوال تدریجی این گروه قلمداد کرد.

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter