English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

"سه‌شنبه بزرگ" آمریکا و کابوس وحشتناک پیروزی ترامپ

آذوح: در "سه‌شنبه بزرگ" آمریکا رقابت‌های درونی نامزدهای احزاب دموکرات و جمهوری‌خواه وارد مرحله حساسی می‌شود و چشم‌اندازی تقریبی از رقابت نهایی را رقم می‌زند. بسیاری نگران‌اند که کابوس برتری ترامپ تنها خیال نباشد.

در رقابت‌های درون‌حزبی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، "سه‌شنبه بزرگ" روزی تعیین‌کننده است. در این روز در ۱۱ ایالت آمریکا، آلاباما، آلاسکا، آرکانزا، کلورادو، جورجیا، ماساچوست، می‌نه‌سوتا، اوکلاهوما، تنسی، تگزاس، ورمانت و ویرجینیا رای‌گیری می‌شود و سرنوشت نهایی رقبای درون‌حزبی کمابیش رقم می‌خورد.

تا کنون پیروزی‌های دونالد ترامپ عجیب بوده، اما تاکنون مایه نگرانی نبوده است. با رسیدن "سه‌شنبه بزرگ" خیلی‌ها در آمریکا از خود می‌پرسند که آیا واقعا ترامپ رئيس جمهور بعدی خواهد بود؟

ترنت فرانکز ۱۳ سال است که بر کرسی مجلس نمایندگان آمریکا تکیه زده است. او نماینده‌ی آریزوناست و معروف است که یکی از محافظه‌کارترین نمایندگان ایالات متحده است. او با سقط‌ جنین در هر شرایطی مخالف است، رفرم در بیمه درمانی اوباما را یک "جنایت" می‌داند ولی در حال حاضر حتی او تنها یک نگرانی دارد: رئیس جمهوری به نام دونالد ترامپ!

ترنت نامه‌ای به اعضای فراکسیون ۲۴۵ نفره‌ی خود نوشته و با حرارت از آن‌ها خواسته است که یا پشت سر مارک روبی قرار بگیرند یا از تد کروز حمایت کنند. او در این نامه هشدار داده است: «پای سرنوشت ملت ما، جبهه جمهوریخواهان و نسل‌های بعدی در میان است.»

این نامه در عین حال انعکاس حال و حوای سه‌شنبه‌ی بزرگ است. در میان نامزدهای حزب جمهوری‌خواه هستند کسانی که در مقابل فردی مثل ترامپ تسلیم شده‌اند.

به عنوان مثال کریس کریستی، شهردار نیوجرسی. اما این تنها حال وهوای فضای انتخاباتی آمریکا نیست. بر اینها باید افزود: جمعیتی که دور دونالد ترامپ را گرفته‌اند؛ رشد نافرمانی در شوهای تبلیغاتی ترامپ، گزارش‌های هشداردهنده و جمهوریخواهان نگران.

هرچه چشم‌انداز موفقیت ترامپ پررنگ‌تر می‌شود، بر عده طرفداران و مخالفان او هم افزوده می‌شود. این فضا نشان می‌دهد که پیروزی احتمالی ترامپ به عنوان نامزد اصلی جمهوریخواهان چگونه فضای کل آمریکا را دوقطبی می‌کند. روزنامه‌ها و سایر رسانه‌ها پر هستند از تفسیرها و مصاحبه‌هایی که مردم را به ایستادگی در برابر ترامپ فرا می‌خوانند.

ترامپ، استالین، پل‌پت

ترنت در نامه‌اش نوشته است: «او می‌خواهد آمریکا را در یک جنگ جنایتکارانه درگیر کند»، «او هواخواه ولادیمیر پوتین است»، «او می‌خواهد ۱۱ میلیون نفر را کوچ اجباری دهد، یک‌ کوچ اجباری در ابعادی که از زمان استالین و پل‌پت سابقه نداشته است».

برای بسیاری از آمریکایی‌ها ناگهان روشن شده است که نامزدی ترامپ واقعا ممکن است به ریاست جمهوری او ختم شود. هنوز حرکتی یک‌پارچه علیه او شکل نگرفته است، چون مواضع جناح‌های مختلف در حزب جمهوری‌خواه بسیار پراکنده است، اما همه را ترس برداشته است.

لیندسی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه می‌گوید: «زبان من از پیدا کردن توصیفاتی که نشان دهد ترامپ چقدر برای کشور خطرناک است، قاصر است.»

"حال می‌فهمم هیتلر چگونه به قدرت رسید"

در میان روشنفکران آمریکا نیز نگرانی کم کم جا باز می‌کند. دانیل آلن، پروفسور دانشگاه هاروارد می‌گوید: «همه عمر نفهمیدم چه چیز هیتلر را به قدرت رساند، اما حالا دارم کم کم می‌فهمم.»

اخیرا گروه بزرگی از هنرمندان و چهره‌های سرشناس کمپینی علیه ترامپ به راه انداخته‌اند با عنوان "نفرت را متوقف کنید!". کمپینی بسیار مهم که شاید کمی دیر به راه افتاده است. همه مدتی طولانی با ریشخند و ناباوری به این مرد می‌نگریستند. اما جایگاه ترامپ بسیار محکم است و او در انتخابات‌های درون حزبی پیش می‌تازد.

هرچه منتقدان او با شدت بیشتری از او انتقاد می‌کنند، به نظر می‌رسد که هوادارانش در حمایت از او سرسخت‌تر می‌شوند. اما هنوز دیر نشده است. حزب جمهوری‌خواه هنوز می‌تواند برای دفع ترامپ، دور نامزدی دیگر جمع شود؛ اما فرصت چندان زیادی باقی نمانده است.

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter