English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

روزانه ۱۵ هزار تومان: بهای هر کودک برای گدایی

آذوح: رئیس سازمان داوطلبان هلال احمر از کرایه کودکان برای گدایی و حتی فروش آنان خبر داد. معاون رئيس‌جمهوری در امور زنان از وزارت دادگستری درخواست کرده گزارشی درباره‌ی ازدواج‌های زیر سن قانونی ارائه دهد.

به گزارش "پایگاه تحلیلی خبری خانواده و زنان" (۱۰ اسفند ۱۳۹۳) رئیس سازمان داوطلبان هلال احمر از کرایه و فروش کودکان برای گدایی ابراز تاسف کرده است.

در این خبر که به نقل از خبرگزاری "تسنیم" آمده، فرحناز رافع گفته است که این کودکان برای گدایی روزانه ۱۵ هزار تومان اجاره داده می‌شوند و حتی به قیمت دو میلیون تومان به فروش می‌رسند.

رافع یکی از اقدامات سازمان داوطلبان هلال احمر برای مبارزه با این پدیده را کاهش معضل زنان کارتن‌خواب و سروسامان دادن به وضعیت آنان ذکر کرده است. او همزمان اذعان کرده که زیاد مایل به رسانه‌ای کردن اینگونه فعالیت‌ها نیست.

"صورت و اندام سوخته"

فرحناز رافع همچنین از وضعیت کودکانی ابراز تاسف کرده که به دلیل اعتیاد مادرانشان "صورت و اندام آنان نیز به شدت سوخته است". او از اقداماتی برای پیشگیری و اسکان زنان کارتن‌خواب و معتاد سخن گفته و افزوده که جای کار هنوز بسیار است.

معضل زنان معتاد و کارتن‌خواب در ایران ابعاد بزرگی به خود گرفته است. طرح‌های ضربتی برای جمع‌آوری آنان تا کنون نتیجه‌ی چندانی به بار نیاورده است. کودکان یکی از قربانیان اصلی معضل زنان کارتن‌خواب در ایران هستند.

مسئولان مربوطه بارها از خرید و فروش نوزادان در اطراف بیمارستان‌های جنوب شهر تهران خبر داده‌اند. آنان گفته‌اند که زنان کارتن‌خواب و روسپیان به هنگام زایمان در برخی بیمارستان‌های جنوب شهر نوزادان را با دریافت ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومان می‌فروشند.

مرداد سال ۱۳۹۴ یک استاد دانشگاه که چند شب را با کارتن‌خواب‌ها گذرانده بود اعلام کرد که کودکان را حتی پیش از به دنیا آمدن و در شکم مادر پیش‌خرید می‌کنند.

شهیندخت مولاوردی، معاون رئيس‌جمهوری ایران در امور زنان نیز در همان زمان گفته بود از ۱۵ هزار کارتن‌خواب کشور، ۵ هزار تن آنان زنان هستند.

درخواست برای ارائه آمار ازدواج کودکان

به موازات این خبر، "خبر آنلاین" روز دوشنبه (۱۰ اسفند ۹۴) نوشت که شهیندخت مولاوردی از وزارت دادگستری درخواست کرده گزارشی درباره‌ی ازدواج‌های زودهنگام و زیر سن قانونی به معاونت امور زنان و خانواده ارائه دهد. این موضوع به مرجع ملی حقوق کودک برای بررسی و پیگیری ارجاع شده است.

معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده پیش‌تر از ازدواج برخی دختران پیش از رسیدن به سن قانونی ابراز نگرانی کرده بود. به گفته‌ی مولاوردی: «در یکی دو سال اخیر آمار نگران‌کننده‌ای از ازدواج دختران پیش از رسیدن به سن قانونی و ثبت آنها به دست ما رسیده است و حتی شاهد ازدواج دختران کمتر از ۱۰ سال نیز بوده‌ایم».

مولاوردی افزوده که با توجه به چنین شرایطی از وزارت دادگستری خواسته است گزارشی درباره‌ی ازدواج دختران در زیر سن قانونی ارائه دهد. به گفته‌ی او رایزنی‌ها برای همکاری با وزارت دادگستری انجام شده و قرار است ۱۵ اسفند تفاهمنامه‌ای با وزیر دادگستری امضا شود.

سن قانونی ازدواج در ایران برای دختران ۱۳ سال و برای پسران ۱۵ سال است. اما براساس مفاد قانون مدنی، در صورتی که ولی دختر مصلحت بداند، او پیش از ۱۳ سالگی نیز می‌تواند ازدواج کند. به این ترتیب در ایران عملا محدودیت سنی برای ازدواج وجود ندارد و ازدواج در هر سنی ممکن است.

کارشناسان بهداشت و سلامت می‌گویند با توجه به وضع بیولوژیکی، آمادگی ازدواج در این سن از نظر جسمانی وجود ندارد و شواهدی از مرگ و میرهایی بر اثر ازدواج در سنین پایین دیده شده است.

در سال ۱۳۹۲ سازمان ثبت احوال ایران اعلام کرد که در ۹ ماه نخست سال بیش از ۳۱ هزار مورد ازدواج دختران زیر ۱۵ سال ثبت شده است. آماری از چنین ازدواج‌هایی برای سال‌های ۹۳ و ۹۴ وجود ندارد.

بر اساس کنوانسیون بین‌المللی حقوق کودک که ایران نیز آن را امضا کرده، تمامی افراد زیر ۱۸ سال کودک محسوب می‌شوند. این میثاق همچنین ازدواج کودکان را ممنوع کرده است.

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter