English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

غزه، خوجالی، کرکوک / هشدارها و عبرت های تاریخی در غرب آذربایجان- غلامرضا حسن زاده

کشتار، تجاوز و اشغالگری در همه ابعاد آن و در همه اعصار با هر بهانه‌ای، نفرت انگیز و محکوم است. متاسفانه در همه دوران تاریخ بشریت این فجایع با عناوین مختلف توسط استیلاجویان، توسعه طلبان، نژادپرستان و استعمارگران تکرار شده است و میلیون‌ها انسان بیگناه به خاک و خون کشیده شده و می‌شوند.

سارگون، اسکندر، کوروش، فرعون، چنگیزخان، هیتلر، استالین و… که نامشان مترادف با ظلم، تعدی و جنایت است که حتی آب‌های دجله و فرات، سیحون و جیحون نیز آنها را مطهر نمیکند.

خالقان جنایت ناکازاکی، هیروشیما، ویتنام، خوجالی، بوسنی، غرب آذربایجان ایران و فلسطین؛ یعنی آمریکا، داشناک‌های ارمنی،صربها، مارشیمون‌ها، شیخ عبیدالله‌ها، سیمیتقوها، اسرائیل و تبهکارانی از جنس داعش و اشغالگران کرکوک، در تاریخ معاصر جهان را باید قصابان بشریت نامگذاری کرد و هرچه بیشتر میبایست جنایت این جانیان را افشا و ماهیت و اهدافشان را برای نسل حاضر تشریح کرد.

مماشات و ساده نگری در مورد وقایع صد سال اخیر آذربایجان، ایران، منطقه (قفقاز، خاورمیانه و ترکستان) و شرق اروپا میتواند حوادث گذشته را با ابعاد بزرگتر و جنایات وسیع تر تکرار کند.

پرواضح و شایان ذکر است در نسل کشی‌ها و جنایات وسیع، جنگ‌های قومی و قبیله‌ای و منطقه‌ای علاوه بر عوامل و مجریان قابل لمس و قمه و قداره و ششلول بندی های بی‌منطق و توسعه طلب که دستشان تا به مرفق به خون بی‌گناهان آغشته است، نباید از طراحان، سناریو‌نویسان و گرداننده‌گان این تراژدی‌ها یعنی آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه و چین غافل ماند چرا که در یک قرن اخیر هیچ مجادله، جنگ و کودتایی در سراسر جهان خارج از حیطه پنج قدرت فوق الذکر صورت نگرفته است.

تشکیل رژیم نژادپرست و نامشروع اسرائیل در سرزمین فلسطین، فروپاشی امپراطوری عثمانی، فروپاشی شوروی، جنگ‌های افغانستان، هند و پاکستان، ایران، عراق، جنگ بالکان، جنگ های اول و دوم جهانی، تاسیس فرقه‌های متعدد و تلاش برای تقسیم کشورهای عراق، ایران، سوریه و ترکیه به نفع دو جریان قومی و نسل کشی آذربایجانی‌های ایران در خلال جنگ های اول و دوم جهانی با بیش از دویست هزار نفر قربانی و ترسیم نقشه‌های توسعه طلبانه که استمرار همان پروسه های قبلی در غرب آذربایجان ایران توسط گروهک های خشونت طلب و بیدادگریهای ابوبکر البغدادی در سوریه و عراق و ذوق زدگی اسرائیل از امکان استقلال یک حریم قومی را نباید حادثه های اتفاقی تلقی کرد، چرا که برای پیدایش آنها در اتاق های فکر و توطئه ماه‌ها و سال‌ها برنامه ریزی کرده‌اند.

هشدار‌ها و عبرت‌های تاریخی در غرب آذربایجان ایران

غرب آذربایجان ایران به مرکزیت شهر تاریخی و همیشه آذربایجانی اورمیه، استانی مهم و استراتژیک است و هم‌چنان‌که از نام و پیشینه تاریخی‌اش مشخص است با اقوام التصاقی زبان سومر، عیلام، ماننا، اورارتو، پارتی (غز، سلجوقی، افشار، صفوی، آق و قره قویونلو) هویت پیدا میکند و جایگاه مهمی در تاریخ کشور و منطقه آذربایجان دارد و در اکثر تحولات نقش مثبت و سازنده ای داشته است، اما گاها به واسطه غفلت‌ها در مقاطع مختلف با فجایع اسفناکی روبه رو شده است که یادآوری آنها تنها ایجاد تدبیر و هوشیاری را از ما می‌طلبد.

جنگ های ایران و روس در دو سوی آراز، جنگ چالدران، شرارتهای دامنه دار جیلوهای بیگانه و خارجی و حامیان داخلی آنها، شیخ عبیدالله شمزیانی، اسماعیل سیمیتقو و احزاب توسعه طلب مسلح که در صد سال اخیر به قربانی شدن دویست هزار انسان ترک آذربایجانی بیگناه منجر شده و استمرار ادعاهای کهنه با منطق خشونت و ترسیم نقشه‌های بی پایه و ریشه بر سرزمین آذربایجان و به شهادت رسانیدن ده هزار مرزدار در طول ۳۴ سال اخیر از تراکم و ترافیک اهداف دشمنان میهن اسلامی و غرب آذربایجان حکایت دارد.

حوادث غزه، و شمال عراق و به مسلخ کشیده شدن دهها هزار ترکمن مسلمان (آذربایجانی های عراق اعم از شیعه و سنی) و تصرف و اشغال مرکز ترکمن‌های عراق توسط اقلیم بارزانی و ادعای مالکیت بر این خطه ترک نشین و نفت خیز و سکوت معنی دار اردوغان در قابل این حوادث و حمایت اسرائیل از تغییر بافت جمعیتی و فرهنگی شمال عراق به نفع اشغالگران کرکوک و بازگشت دوباره اشغالگران آمریکائی با حربه دخالت نظامی برای اجرای سناریوی جدید تقسیم عراق به سه منطقه یا اقلیم و تاخت و تاز گروهک تروریستی و تکفیری داعش با ظواهر مذهبی و افراطی‌گری از اهداف مشترک آمریکا و اسرائیل در خاورمیانه حکایت میکند.

با تخریب سوریه، ویرانی غزه، تضعیف لبنان، بحران مصر و لیبی، تقسیم و تجزیه عراق پازل این سناریو تکمیل‌تر میشود.

دخالت نظامی محدود آمریکا به بهانه حمایت از مسیحیان شهر ترکمن نشین قره قوش و یزیدی‌های سنجار و همزمان حفاظت از آمریکائی‌های مقیم اربیل و همچنین کشتار شیعیان شمال عراق مخصوصا ترکمن‌های تلعفر توسط داعش مسائلی هستند که هر روز با حواشی و جوانب غیر قابل پیش بینی و برنامه ریزی شده در عراق رخ می‌دهند.

آشکار شدن ضربه پذیری و موجودیت اقلیم شمال عراق و جایگاه نازل و شکننده آن و دخالت توسعه طلبان مسلح از سوریه و ترکیه در حوادث شمال عراق که خبر از فروپاشی مرزهای جنوب ترکیه و شمال شرق سوریه و اتحاد عملی افراط گرایان قومی و توسعه طلبان جغرافیایی است را باید با هوشیاری و حساسیت مدبرانه بررسی و کنکاش کرد.

اگر به این مسائل، نقشه های جغرافیایی گروه هایی که غرب آذربایجان را در راستای تفکر زیاده خواهانه در قلمرو خیالی خود ترسیم میکنند و همچنین مواضع اخیر بارزانی را اضافه کنیم، میتواند بسیار پرمعنی و هشدار دهنده باشد.

لذا غرب آذربایجان ایران به عنوان نزدیک ترین استان به تحولات عراق و مخصوصا شمال آن، جایگاه ساده انگاری و غفلت نیست.

هوشیاری و رصد حوادث با تیزبینی از بایدهای اصلی و لازم این استان آذربایجانی در قلمرو ایران اسلامی است.

هوشیاری مردم، دلاوری مرزداران و تدبیر مسئولان، سه ضلع یک مثلث استراتژیک در غرب آذربایجان را تشکیل میدهند که هر سه به هم وابسته اند.

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter