English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

آزمایش جدید موشکی سپاه؛ احتمال مطرح شدن دوباره پرونده موشکی ایران در شورای امنیت

آذوح: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران از آزمایش چند موشک بالستیک از چندین نقطه کشور در روز سه شنبه خبر داد و تلویزیون حکومتی سیلوهای زیرزمینی پرتاب موشک را نمایش داد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم بامداد سه شنبه (۱۸ اسفند) "در مرحله نهایی رزمایش موشکی اقتدار ولایت، تست موشک دوربرد، نقطه زن و بالستیک قیام با موفقیت انجام شد."

تسنیم به نقل از سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، شلیک موشک‌های بالستیک از نقاط مختلف ایران را پاسخ به "یاوه‌گویی‌های دشمنان در اعمال تحریم‌های موشکی" خواند و گفت: "با شلیک این موشکها گوشه‌ای از عملیاتی بودن سیلوهای موشکی سپاه که در سراسر کشور گسترش یافته‌اند به نمایش درآمد."

جعفری همچنین گفت با این رزمایش "دشمنان ما خواهند فهمید که اقتدار دفاعی و امنیت ملی خط قرمز ما بوده و حاضر نیستیم تحت هیچ شرایطی راجع به آن صحبت کنیم."

آمریکا ممکن است آزمایش موشکی را در شورای امنیت مطرح کند

در همین حال، خبرگزاری رویترز روز سه شنبه به نقل از یک مقام آمریکایی نوشت ایالات متحده گزارش های مربوط به آزمایش موشکی ایران را از نزدیک دنبال می کند.

این مقام که مایل به انتشار نامش نبود، گفت اگر آزمایش موشک های بالیستیک، تایید شود، "ما واکنش مناسب" شورای امنیت را جویا خواهیم شد.

او گفت این آزمایش ها، ناقض توافق جامع اتمی با ایران نیست، اما "نشانه های قوی" وجود دارد که آنها با قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد تضاد دارند. این مقام با اشاره به اقدام ایران گفت، این تحولات نشان می دهد که چرا همکاری ما (آمریکا) با شرکایمان در سراسر جهان برای کند کردن و کاهش برنامه موشکی ایران اهمیت دارد.

این آزمایش موشکی دو ماه پس از آن انجام گرفت که آمریکا چندین شهروند و شرکت ایرانی را پس از آزمایش موشک بالیستیک میان برد عماد در ماه اکتبر ۲۰۱۵، تحریم کرد.

ناظران می گویند این موشک قابلیت حمل کلاهک هسته ای دارد و به همین خاطر آزمایش آن ناقض تحریم های سازمان ملل متحد بوده است.

خبرگزاری فارس به نقل از امیرعلی حاجی زاده فرمانده هوافضای سپاه پاسداران نوشت: "دشمنان اصلی ما که در زمزمه هایی از طراحی، مرحله جدیدی از تحریم موشکی علیه جمهوری اسلامی ایران را کلید زده و در پی تهدید امنیت ملی ایران برآمده اند باید بدانند فرزندان ملت ایران در سپاه و دیگر نیروهای مسلح و مدافع انقلاب و کشور، به کسی باج نخواهند داد و در مقابل زیاده خواهی آنان خواهند ایستاد."

تصاویر تلویزیونی از جمله پرتاب موشک از یک سیلوی زیرزمینی در شب را نشان داده و آن را موشک میان برد قیام-۱ معرفی کرد.

حاجی زاده گفته است "در آغاز مرحله نهایی رزمایش اقتدار ولایت، موشک های پرتاب شده از سیلو، نقطه ای در فاصله ۷۰۰ کیلومتری را مورد اصابت و انهدام قرار دادند."

پرس تی وی روز سه شنبه تصاویری از شلیک موشک عماد را نشان داد که به گفته خبرگزاری رویترز این تصاویر قدیمی و مربوط به آزمایش موشکی ایران در ماه اکتبر بود که بعدا منجر به اعمال تحریم های آمریکا شد.

همان زمان سازمان ملل متحد گفت این آزمایش موشکی قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت را نقض کرده است. این قطعنامه هرگونه فعالیت ایران روی موشک های بالستیک با قابلیت هسته ای را ممنوع کرده است.

این قطعنامه با اجرای توافق هسته ای ایران و قدرت های جهانی در ماه ژانویه منقضی شد اما قطعنامه دیگری اجرایی شد که ایران را از فعالیت در زمینه هرگونه موشکهای بالستیک اتمی منع می کند.

بر اساس توافق جامع اتمی، محدودیت های موشکی بر ایران به مدت ۸ سال ادامه می یابد.

ایران همواره ارتباط برنامه اتمی و موشک های بالستیک خود را نفی کرده است و می گوید موشک های ساخت این کشور برای اهداف بازدارندگی و دفاعی است.

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter