English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

چرا دادگاه نیویورک، ایران را برای ۱۱ سپتامبر محکوم کرد؛ ایران و حزب الله درگیر هستند

آذوح: اسناد مرتبط با دادخواستی که هفته پیش در یک دادگاه فدرال در نیویورک مطرح شد، حاکی است ایران و حزب اله در حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر در آمریکا درگیر بودند.

روزنامه الشرق الاوسط، چاپ لندن، روز سه شنبه گزارش داد بر اساس اسناد، برخی از تروریست هایی که در حملات شرکت داشتند ، پیش از آن که وارد عمل شوند به ایران رفتند اما گذرنامه هایشان مهر نخورد. افزون بر این، اسناد فاش ساخت حزب اله کمک و راهنمائی های لازم را برای آنها فراهم آورد.

دادگاه به ایران دستور داد حدود ۱۱ میلیارد دلار غرامت به خانواده های قربانیان، و حدود ۳ میلیارد دلار به شرکت های بیمه که از نظر مالی زیان دیدند پرداخت کند.

با این حال، حکم غیابی صادر شد، به این معنا که ایران برای دفاع از خود  در دادگاه حضور نداشت. بنابراین، ممکن است دریافت غرامت برای شاکیان دشوار باشد.

همچنین روشن نیست آیا دولت اوباما از حکم حمایت خواهد کرد یانه، زیرا واشنگتن هرگز ایران یا حزب اله را به دست داشتن در حملات ۱۱ سپتامبر متهم نکرده است.

روز دوشنبه، سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه آمریکا گفت که از ارتباط ایران با حادثه تروریستی ۱۱ سپتامبر بی‌خبر است اما در مورد حکم دادگاه نیویورک علیه ایران نیز باید به وزارت دادگستری آمریکا مراجعه شود.

آلن ایر، سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه آمریکا به خبرگزاری ترند گفت: "ما(وزارت خارجه آمریکا) ازهیچ رابطه‌ای بین عاملان حادثه تروریستی ۱۱ سپتامبر و ایران آگاه نیستیم."

دادخواست در سال ۲۰۱۱ توسط خانواده فیونا هاولیش ، که شوهرش در مرکز تجارت جهانی کشته شد، ارائه شد. براساس این درخواست، اسامه بن لادن رهبر وقت القاعده، ملا محمد عمر رهبر وقت طالبان، و آیت الله علی خامنه ای رهبر ایران از جمله متهمان بودند.

دادخواست۲۷۴ مورد را شامل می شود که به گفته شاکیان، ایران در کمک به سازمان های تروریستی مانند القاعده دست داشت و با آنها همکاری می کرد.

الشرق الاوسط اظهار عقیده می کند امکان دارد حکم دادگاه بر تنش بین ایران و عربستان سعودی بیافزاید، زیرا در حالی که ایران بهای سنگینی می پردازد، قاضی درخواست خانواده ها را برای متعهد ساختن عربستان به پرداخت غرامت رد کرد و مدعی شد مدرکی که ثابت کند عربستان هزینه حملات را تامین کرد وجود ندارد.

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter